handdator

Visa fullständig version : Ljud i framvagn!



Vesslan
2007-08-04, 16:02
Efter en otroligt strulig och dyr bilmånad händer bara sak efter sak med skrället... många många delar och tusenlappar har bytts ut =/

Igår lämnade jag bilen för hjullagerbyte hos VW Akalla... körhem bilen och startar imorse. Hör ett vagt surrande just från hö. fram där jag byte!

Ljudet, jaa, om ni kommer ihåg när man var liten och satte ett kort från en kortlek i framhjulet för att cykeln skulle låta som en motorcykel?!

Precis så låter det, MEN bara när jag motorbromsar eller har "neutralläge" i utan att ha kopplingen nedtryckt... trycker jag ner kopplingen eller gaspedalen försvinner ljudet!

Någon som varit med om samma fenomen?
Detta bör ju inte komma från hjullagret, då det bara visar sig när man inte gasar/kopplar?

Jag känner igen detta ljudet från min förra bil, en BMW 525iA, då hardeyskivan var slut...

Lägger till att före detta ljudet uppkommer har jag precis varit på volkswagen och köpt samtliga filter, oljor och tändstift... dessa saker är nu bytta, men ljudet kvarstår!

Mycket tacksam för svar!
// Mycket trött och less Golf 4 GTI ägare

Fireball
2007-08-04, 22:21
Med risk att bli idiotförklarad måste jag bara fråga: Har du känt på hjulbultarna?

Jag har själv glömt att efterspänna bultarna vid ett par tillfällen genom åren och efter en dag eller två uppkommer det fenomen du beskriver.

Vesslan
2007-08-05, 23:00
några fler som har några förslag på vad det kan vara?
Nu har det börjat låta lite smått även när kopplingen är nedtryckt... enda gången det inte låter är när man gasar!

En annan beskrivning på ljudet... hmm, för er som sett "The Grudge", så låter bilen exakt så från motorrummet någonstans...

Kanske kan vara drivknutar?

P.s Jag har kontrollerat hjulbultarna ännu en gång efter dit inlägg... men dom satt hårt =)