handdator

Visa fullständig version : Läcker olja efter service HJÄLP!



GTI Hedan
2012-08-25, 09:58
Lämnade in min Polo GTI-00 på service för 2 månader sedan. Har sedan dess dragit väldigt mycket olja. Har fyllt på 6 liter olja på 2 månader, drog knappt ingen olja alls innan service.

Har lyft upp bilen och kollat efter läckage samt lagt vita trasor under bilen nattetid för att se ifall det är något spill men blir inte en ända oljefläck.

Vad ska jag ta mig till? Skall den tillbaka in på verkstad för att göra om servicen och kolla vad som har hänt? Eller finns det något annat känt problem med Polo modellen?

Mycket tacksam för svar!

Lasse62
2012-08-25, 12:40
6 liter på 2 månader är ju helt orimligt, du har alltså fyllt på löpande under den tiden? Så det är inte så att man glömt att fylla rätt mängd vid servicen?

Annars måste det finnas en läcka någonstans, antingen ut i kylvattnet (hur ser det ut? nivån har inte stigit?) eller ut i det fria, det är sådana mängder att det omöjligen kan förbrukas utan att det märks.

Ta bort plastsköldarna under motorn och kika om du ser något och om dessa är torra eller ej.

Om du har en läcka vid filtret bör det synas tydligt men plastsköldarna med sina dämpmattor kan samla ganska mycket olja innan det syns, men 6 liter?

GTI Hedan
2012-08-27, 11:13
Ska lämna in bilen på verkstad imorgon, skall byta skivorna bak så hade tänkt be dom kolla tråget, filtret men även oljeventilationen så att det inte läcker. Har varit i kontakt med verkstan bilen var inne senast på för servicen. De menar att de fyllt på rätt mängd olja vilket jag dock tvivlar på.

Men de sa att har de gjort fel så ska det självklart kompenseras.

Jag tycker också att det är konstigt att den dragit så mycket. Sköldarna under bilen gör ju sikten oerhört mycket sämre men jag stoppade in papperstussar för att leta efter läckage men fann dock inget spår av olja. Men det är ju inte omöjligt att det blivit fel hos verkstan jag bytte alla filter samt olja.

Får se vad verkstan säger imorgon, men märkligt är det! Tack för snabbt svar!