handdator

Visa fullständig version : Caddy & Golf 2



Bajano
2012-08-22, 23:13
Har väldiga bekymmer med mina bilar.

Vi börjar med Golfen som är en 1,8 manhattan med rp motor,

Startar utan knissel men dör vid gaspådrag, för att efter det inte starta alls.
när jag vrider på tändningen så surrar inte förpumpen men låter jag tändningen vara på och kryper under och drar ur kontakten så startar förpumpen.

Det som är bytt är, Ny blå tempgivare, samt bränslepumpsrelä,

Felen började efter att bilen stått ett tag när det var fuktigt med att rycka kopiöst helt utan förvarning för att sedan vara helt död,

Efterdet så gick den att starta men svart rykte som attan, för att senare övergå till symptomen som är nu.

Vad kan felet ligga vart ska jag börja leta?
Går det att få ut felkoder på dessa?


Sedan till Caddyn som är en caddy tdi från 98 med 20000 mil på mätaren.

När jag köpte bilen så var lmm dålig så den åtgärdades.

Sedan så började problemen, efter att kört till jobbet så startade bilen som vanligt körde ca 5 min för att sedan stanna och handla, När jag sedan skulle starta så var bilen helt död nötte på flera gånger utan resultat för att sedan efter 5 min väntan startat som inget hänt.

När bilen skulle startas någon dag senare så var den helt död inte tendens till att starta.
Inget stop i varken till eller returen till filtret, Nytt filter införskaffades för det behövdes iaf bytas men utan resultat.

några dagar senare provade jag att starta igen och döm av förvåning när bilen startade, lät bilen stå i 10 min för att sedan stänga av den och prova igen, då vart problemet att bilen startade och gick i 2 sekunder för att sedan dö,

Ny magnet ring samt bakstycke till tändningslås köptes och monterades bilen startade och gick kanon provade även att stänga av den och dra ur nyckeln för att starta den igen upprepade processen ca 5 gånger utan något problem, sedan provade jag att stänga av bilen och ta ur nyckeln och vända på den och sedan var den lyckan över bilen startade åter igen inte.

bilen fick stå ca 1 vecka utan att jag pillat på den, fick ett litet ryck att jag skulle prova den igen och tamefan att bilen hoppade igång,
Bilen fick stå ca 30 min på tomgång varvade den lite och den spann på fint men sedan vred jag av den för att åter prova att starta, men sedan dess vill den inte starta har gått ca 2 v sedan den gick senast nu.

Bör tilläggas att det inte kommer soppa när jag kör på starten,
Samt att glödningen troligtsvis inte fungerar gissar på att relät på torpedväggen är kasst.


Delar som är bytta är:

Diesel filter (Mekonomen)
Magnetring (vw org)
Bakstycke Tändlås (vw org)

Är I desperat behov at hjälp då även min 3 :e bil en Astra -05 troligtsvis drabatts av motor haveri.

/Mvh Stefan

Caddy1988
2012-08-23, 05:22
På caddyn, skulle jag kolla magnetventilen på dieselpumpen, som stänger av bilen, inte helt ovanligt att dessa är trasiga. Kostar heller inte många hundra kronor. den sitter längst bak på pumpen, på fördelaren, och det går 1 kabel till den.

Bajano
2012-08-23, 09:25
Den ventilen är bytt till en beggad som funkar. Öppnar när jag lägger + på den. Kan man kontrollera pumpen på något vis? /Stefan

Bajano
2012-08-23, 21:56
Nu är Golfen rullande igen. Ärgad kontakt till förpumpen och en kabel av vid kylvatten slangen en (jord) var det.
Så nu funkar den förutom kupefläkten som har fastnat. Och att bilen blir lite väl varm när den står på tomgång.
/Stefan

Caddy1988
2012-08-24, 05:18
Prova att lossa ett spridarrör från en av spridarna, och be någon vrida på starten, så ser du om det kommer diesel därifrån, kommer det inte ut nåt, så är det något fel på pumpen.

Bajano
2012-08-24, 12:23
Det har jag prövat. Och ingen diesel kommer det. Kan man mäta pumpen på något vis?
Kan glödnings relät ha något med saken att göra? Mvh/ Stefan

Caddy1988
2012-08-26, 05:22
om det inte kommer diesel ur spridarröret, trots att du har bränsle fram till pumpen, och 12v på magnetventilen på rotorhuvudet, då har du något fel i pumpen. magnetventilen gör ju så att dieseln som pumpas ur pumpen, släpps vidare till spridarrören, och när strömmen bryts där, så stannar bilen.
Visst går det säkert mäta pumpen på något sätt, men det vet inte jag, den går även att provköra i bänk , men då måste den lös ur bilen..