handdator

Visa fullständig version : Kära verkstad, menar ni allvar???



kapten
2012-08-21, 21:38
Min bil (golf3 från 97) går inte igenom besiktningen pga höga avgasvärden och det här är en av felkoderna jag får upp:

01087 grundinställning ej utförd
signal felaktig
intermittent

Jag ringde dyra fina märkesverkstaden i stora staden där jag bor. De säger att det inte går att göra en grundinställning på en sådan bil utan att jag ska lyfta av minuspolen tio minuter...

Stämmer detta verkligen???

Haynes-boken säger att grundinställning måste utföras när ECU-kontakten varit urdragen (vilket den har). Dessutom har minuspolen varit av tio veckor, inte minuter men det tycks inte hjälpa ändå.
Jag har haft kontakt med en vänlig själ här på forumet som lovat att hjälpa mig (fast vi har tappat kontakten igen...) med en grundinställning så...

Menar verkstaden verkligen allvar?

a128
2012-08-22, 09:24
När man kollar denna lista så verkar det som det är något annat än motorstyrningen tex. ABS
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutcodeslijst-c.html

kapten
2012-08-22, 10:29
01087. Basic setting not performed.

Frågan kvarstår, vet verkstaden vad de pratar om?

Henrik.M
2012-08-22, 10:43
Under vilken adress har du fått denna kod?
Den går nämligen att få under flera adressser ex ABS som nämnts tidigare.

Din bil inte har så mycket som går att grundinställla i motorstyrningen , i princip ingenting.
Antar att det är en vanlig 1.8 monojet i den?

Skrivet från min äppelmobil...så stunta i ev stavfel.

J.L
2012-08-22, 11:05
Vilka avgasvärden fick du på sbp?

Co, hc, hc2500, lambda.

Det första att kolla, när är följande senast bytt:
Olja, oljefilter, tändstift, fördelarlock, fördelararm, tändkablar.

Går motorn jämnt & fint på tomgång och vid färd?

kapten
2012-08-22, 19:32
Jag får börja med att tacka för ert engagemang, det är mycket värt!

Alla filter (utom bränslefiltret), olja, tänddelar osv är nytt och fräscht och jag tycker bilen går som en klocka. Eventuellt eventuellt så går den lite lite högt på tomgång även när den är varm men det är max 150rpm över vad som står i specen.

Dessa värden fick jag på sbp:

HC 178 (100)
CO2500 0,6(0,3)

Lambda1,03 (0,97-1,03)
CO 0,3(0,5)

Dessa felkoder har jag fått, adress däremot vet jag inget om, vad är det?

Motor: AEX Motronic MP 9.0 MT/AT

00530 Gasspjälldon potentiometer
Kortsluten till plus eller avbrott
intermittent

00518 Spjällägesgivare
Kortsluten till plus eller avbrott
intermittent

01087 grundinställning ej utförd
signal felaktig
intermittent

00519 insugsrör tryckgivare
Kortsluten till plus eller avbrott
intermittent

Jag har letat kabelbrott, mätt lambdasonden och map-sensorn men utan att hitta några konstigheter.

a128
2012-08-22, 20:40
En del av dessa uppräknade givare har sin jord/signaljord via styrboxens pin 17 (brun/blå samt Brun/svart) som evt. kan ha sporadiskt avbrott

mät om möjligt det ska vara 0 volt, är den högre så är det fel

T-mek
2012-08-23, 09:05
Dina avgasvärde tyder på att katalysatorn gjort sitt, inga fel på värdena i övrigt..
Byt den, så ska du ser att det ordnar sig!

R.Grönberg
2012-08-23, 14:13
håller med föregående, låter som katalysatorn är kass, då tyar han inte hålla ner co på förhöjd tomgång 2500. Men tomgång spelar inte katalysatorn in alls

kapten
2012-08-23, 18:44
om jag ska mäta jord på pin 17, vad mäter jag mellan då? Pinen och???

Henrik.M
2012-08-23, 19:15
om jag ska mäta jord på pin 17, vad mäter jag mellan då? Pinen och???

En jordpunkt lämligtvis bilens chassi.

Tändning på , ena spetsen på (i det här fallet) PIN 17 och andra spetsen mot jord. (Chassie)
Är allt som det ska dvs jordpunkten är hel får du ett värde på 0 volt , är det kortslutning får du ett högre värde för då löper det spänning genom jordkabeln.

kapten
2012-08-23, 20:56
Pin 17 = 0 volt så det verkar ju bra men det dyker nya frågor nu. Jag var nere och micklade lite med tempgivaren. Jag har fyra stift i min kontakt, på ett kan jag mäta 5V, på två 0V. Det sista står och fladdrar mellan 0.1V och 0.2V. Jag trodde jag skulle mäta 12V på ett av stiften så det här verkar väl inte så bra?

Sen startade jag motorn och fortsatte mäta med samma resultat.

Plötsligt droppade tomgången från 1000 till ca 650rpm, precis som om motorn plötsligt kom på att den var varm. Så låg tomgång har den aldrig haft förut, inte ens när bilen var ok. Tempgivaren var urdragen ska väl nämnas.

Se'n startade kylarfläkten, var känner den hur varm vattnet är? Trodde det var på samma givare som den jag höll på med...

Henrik.M
2012-08-23, 21:39
Kylfläkten styrs av termokontakten på kylaren.

Tempgivaren du mätt styr tempmätare och kallstart därav 4 polig.
Kan ju vara läge att byta den om du har konstant hög tomgång eftersom det är ett tecken på att den tror bilen är konstant kall =bilen går fett.
Inte ett allt för ovanligt fel.

Skrivet från min äppelmobil...så stunta i ev stavfel.

kapten
2012-08-24, 21:35
Jag börjar mer och mer misstänka att tempgivaren är en bov i dramat. Jag köpte en på mekonomen när visaren på instrumentbrädan slutade fungera. Jag fick det aldrig att hålla tätt så jag tröttnade och lämnade tillbaka den, sen hittade jag en på skroten som läckte den med men då sket jag i det och körde på ändå. Eventuellt var den också trasig...

Kan det vara så att ECU:n får en felaktig signal trots instrumentpanelen visar ok?

Till sist då, 01087 grundinställning... Är det något som går att göra eller är det lyfta av batterikablarna som gäller? Jag lyckas nog inte tolka tabellen
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutcodeslijst-c.html

Någon nämde ju att det kan ha med ABS att göra beroende på adress, det där är överkurs för mig men jag blir glad om någon vill förklara.
Jag har redan lärt mig massor på det här :)

a128
2012-08-24, 22:19
När det gäller tempgivare för motorstyrningen är dessa som regel standardvärde för >99% av alla bilar NTC-motstånd 2,2 Kohm (utom Ford som har ca 100-150kohm, ursäkta svordomen)

Caddy1988
2012-08-26, 05:26
tror på katalysatorn också