handdator

Visa fullständig version : Montera begagnat instrument (IMMO3)?



ypzilon
2012-08-21, 13:52
Kombiinstrumentet på min mammas Seat Leon -01 är kasst.
Beställde ett begagnat och försökte koda, men varken VAG Tacho eller Can Commander får fram pin-koden.

Idag lämnades bilen in på en SEAT-verkstad, efter ca tre timmars försök ringde de och sa att det inte går att koda om, pga att man måste ha pin-kod från båda mätarhusen (vilket JAG berättade för dem när jag lämnade bilen eftersom de inte visste hur man byter mätarhus!).
Sedan säger de att inte ens Seat Sverige vet hur man får fram pin-koden och de vill ha 2900:- vad de har gjort.

Tycker det känns konstigt om det inte går, är ju samma system som i övriga VAG, dessutom ligger det 55st mätarhus ute på bildelsbasen.se, de borde ju få reklamation på varje mätarhus de säljer annars...

J.L
2012-08-21, 14:33
Det låter ganska konstigt ja, sen hade jag inte betalt en krona, de har ju inte gjort vad bilen var inlämnad för...

Henrik.M
2012-08-21, 14:39
Som ett allmänt svar i frågan:


Pinkoden går INTE att få fram , däremot kan man koda in
Kombiinstrumentet online om man saknar pinkod.
Dock måste både verkstad och tekniker ha rättigheter för det , dvs auktorisation.

Har faktiskt varit med om att SEAT bilarna brukar ibland vara lite krångliga att koda in helst dom äldre.



Skrivet från min äppelmobil...så stunta i ev stavfel.

ypzilon
2012-08-21, 14:44
Henrik:
Alltså ska en auktoriserad firma kunna koda in det BEGAGNADE instrumentet åt mig?

Henrik.M
2012-08-21, 14:45
Henrik:
Alltså ska en auktoriserad firma kunna koda in det BEGAGNADE instrumentet åt mig?

Ja.
Förutsatt att det begagnade klustret är av samma typ och fungerande.

Samt att verkstad & tekniker har behörighet för att koda stöldskydd.

Skrivet från min äppelmobil...så stunta i ev stavfel.

ypzilon
2012-08-21, 14:51
Pratade precis med den andra auktoriserade (verkar bara finnas två i Göteborg) och det skulle inte vara några problem alls.
650:- skulle de ha, lite skillnad mot 2900:- för att inte göra någonting...

Cullberg
2012-08-21, 15:53
Jag antar att du inte betalat dom 2900:- för att dom inte har gjort något? Dom verkar ju helt enkelt inte ha kunskapen att klara av det.

ypzilon
2012-08-21, 16:34
Bilen är inte hämtad än, planen är inte att betala 2900:-. När man vänder sig till en märkesverkstad förväntar man sig att de ska klara av en sån här sak.
Hur går man egentligen till väga? Tror inte de släpper ifrån sig bilen innan det är betalt?

Jag fick en liten gnagande känsla när jag sa till kundmottagaren att den andra nyckeln låg i mittkonsolen och fick tillbaka ett frågade ok, han borde väl veta att man måste ha alla nycklarna när man kodar om immobilizern.

Cullberg
2012-08-21, 17:12
Jag tycker att du borde säga att dom uppenbarligen inte har den kunskap som krävs för att utföra jobbet, det borde dom sagt ifrån början. Du skall inte behöva betala för att dom inte har den kompentens som krävs. Speicellt inte när dom inte ens har löst problemet. Du kan hänvisa till att en verkstad som kan lösa detta gör det på 1h? och dom har lagt 3h utan att lösa detta.

ypzilon
2012-08-21, 17:37
Bilen står kvar på verkstan, de vägrar släppa ifrån sig den innan de har fått fullt betalt!

J.L
2012-08-21, 18:13
Stå på dig.

Du har lämnat bilen för att koda immobilizern, offererat pris från annan märkesverkstad 650:-,
verkstaden har inte utfört målet med mottagandet av bilen och ska därför inte ha betalt.

Delge verkstaden att ärendet går vidare till ARN, och eventuellt plus och/eller polis,
om de inte skärper sig.

Hursomhelst har de ingen som helst rätt att behålla bilen,
de får gjärna fakturera ärendet i efterhand som du/ni kan bestrida,
men kräv att få ut bilen annars kommer harry haffa och benny batong!

Cullberg
2012-08-21, 19:15
Ett tips är att kolla om du har någon konsumenthjälp i din kommun, dom brukar vara duktiga på att hälpa folk i din situation.

Du bor i Göteborg?

http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c5/hY2xDoIwFAC_hS_o6-uj1pFSbSukDYkQZCEdjCERcDD6-zI4a268XI4NbGNJr-mWntO6pDvr2SBHzKtG40kA7LUBPBviQeUYK9r8RY4hYnskz7mS Bw4oHem682CN-FFD961LWzja1QCKLIAnHYMrGw5e_HkHt85X9pjb_l1k2QcQp-u3/dl3/d3/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/goteborg.se/goteborg_se/Invanare/Bygga_Bo/Konsumentradgivning/Klagoguiden/Inkrubr%20N043%20Lanksamlingsrubrik%20Klagoguide/art_NO43_BB_Sa%20har%20kan%20vi%20hjalpa%20dig

Konsument Göteborg
konsumentrådgivning

Postgatan 16 031-368 08 00 Kommunal Konsumentrådgivning

ypzilon
2012-08-24, 18:58
Jag var inne och pratade med verkstan idag, de tänker inte ge sig. Inga kompromisser eller mötas halvvägs.
De vägrar även skicka faktura, så bilen står kvar tills räkningen är betald.
De står även fast vid att det är omöjligt att koda in ett begagnat instrument i en Leon. Att andra verkstäder säger sig klara det och att bildmonteringarna säljer mätarhus utan att reklamationer spelar ingen roll.

Ringde polisen och de kan inte hjälpa till att få ut bilen, det enda man kan göra är att anmäla verkstan för egenmäktigt förfarande. Det leder troligtvis inte till åtal, men kan ev. ha skrämmande effekt.
Blev lite förvånad när polismannen sa att om jag har reservnyckeln kan jag helt enkelt gå in och köra iväg med bilen, så får man lösa bekymret med nyckeln som verkstan har i efterhand. Synd bara att verkstan har båda nycklarna för att kunna koda om dem...

Haugeman
2012-08-24, 19:18
Vad e det här för lurendrejeri företag. Gör en polisanmälan och en ARN reklamation. allt för att skrämma dom.

Om dom inte har rättigheter till kodning känns det inte som en märkesverkstad precis, utan mer som harry nere på hörnet som mekar med skiftnyckel o hammare.

Cullberg
2012-08-25, 00:22
Säg att du måste hämta en sak i bilen, typ medicin. Då tar du nyckeln som du hade i mitten facket. Sen hämtar du bilen.
Men som sagt polisanmäl och Arn, men ring gärna konsumentvägledning också!

Amazonas
2012-08-26, 09:24
Känns som denna verkstad inte borde vara auktoriserad längre.... snart dags att hänga ut dem tycker jag. Ge dem sen chansen att kommentera. Brukar funka mkt bra :)
Annars kan det ju kanske vara värt att kontakta Seat Sverige Eller häng ut dem i Vi Bilägare eller Teknikens Värld. Även Motormännen har ju jurister man kan ta hjälp av.

ypzilon
2012-08-27, 19:59
Idag upprättades en polisanmälan om egenmäktigt förfarande.
Även Konsument Göteborg kontaktades, de tyckte att verkstaden agerande verkade mycket märkligt.
Sedan har jag på villovägar hört att det finns en pågående process mot verkstan hos ARN.

VWGolIV
2012-09-01, 15:20
Jag hade ringt till 08-120 810 60 (Mån-torsdag 08:00-17:00, fredagar samt dag före röd dag eller helgdag 08:00-16:00)
Det är till Seat Sverige och berättat om problemet och fått tala med någon som har koll.

Sen polisanmälan, arn och kommunen, men det har du gjort.
Har du inte den svarta plastnycklen kvar eller man får ingen sådan till seat?

Kan du inte beställa en orginalnyckel av seat som inte är inkodad? Då kunde du ändå låst upp bilen och bogserat iväg den.

Ring tidningen i Göteborg och berätta, dom brukar vilja skriva om sådana saker.

ypzilon
2012-10-28, 00:03
Mina föräldrar har upprättat en polisanmälan och en anmälan till ARN.
Jag ringde till Seat för att försöka få bekräftat att verkstaden har bett om support, men det kunde inte Seat svara på.

Härom veckan var mina föräldrar och betalade och hämtade ut bilen. Eftersom felet var att instrumentet står och blinkar och tjuter när tändningen är avstängd så fattar ju vilken normal människa som helst att man måste lyfta en batteripol när man lämnar bilen, det har dessa lysande mekaniker inte lyckats med, så det fyra månader gamla batteriet är redo för skroten. Jag hade till och med påtalat detta för kundmottagaren två gånger och även erbjudit mig att gå ut på gården och fixa det själv.
Tror ni verkstan tar något ansvar för att de dödat batteriet? Blir någon förvånad när jag skriver att de säger att det inte är deras fel? Man ska väl bara vara glad över att de inte tog något extra för att låna ut starthjälp...

Andersson Racing
2012-10-28, 08:37
Fy fn, lider med er. Hoppas rättssystemet ger er rätt.