handdator

Visa fullständig version : Plåtskada - är den här lagningen okej?



Megapolaren
2012-08-20, 21:54
Hej!

För en tid sedan hade jag oturen att bli påbackad i sidan av en dragkroksförsedd Passat. Tråkigt, men bara plåtskador som tur var. Nu har jag haft min polo på lagning på en större verkstad här i stan. Jobbet lämnar väl en del övrigt att önska i allmänhet och därför ska den snart in igen. Det har dock uppstått en viss diskussion.

Den skadade biten är bl.a. höger bakskärm/tröskel och som jag förstår det har verkstan bytt det såkallade hundbenet/bakskärmen. Dock upplever jag att hjulhuset numera inte är runt eller cirkulärt, utan att biten vid just hundbenet/bakskärmen är rakt eller har en rak fas, ungefär som man fyllt på med spackel men inte rundat kanten.

Förstår att det är en svår bit att jobba med, med alla veck, men är detta okej?

Skadan:
157

Lagningen:(svår att fota, men hjulhuset är inte runt hur som)
161

162

163

Vad tycker ni?

TheDeadDorkster
2012-08-20, 22:07
En reparation ska inte synas att den är gjord. Det ska se ut så som den lämnade fabriken. Diskutera det först med verkstan och fråga om dom själv skulle godkänna en sån reparation. Det är bara att vägra betala om jobbet inte är gjord på rätt sätt. Om dom inte gör något åt det, är det ju bara att ta kontakt med svenska VW och höra vad dom har för krav på gjorda reparationer. Jag tror nog att du borde kunna få kravspecifikation verkstäderna ska ha vid plåtreparationer.

Megapolaren
2012-08-20, 22:10
Betalar gör försäkringsbolaget...
Bilen ska ju in igen vilket som, men ska nog snacka med VW innan jag lämnar den.

Bossni
2012-08-20, 22:14
Klaga måste man göra annars blir man blåst. Det där ska självklart göras om, hade farsan som är billackerare sett det där hade han rivit av sig allt hår han har på huvudet.

P-plats.se
2012-08-20, 22:16
Även om det är försäkringsbolaget så är det du som reklamerar till verkstaden.
Bilen ska vara i det skicket den var innan skadan och är du inte nöjd så ska du inte godkänna reparationen, särskillt inte om det är fler felaktigheter!

VWGolIV
2012-08-20, 22:25
Om personalen inte kan fixa bilen så borde dom skaffa nytt jobb, den skall vara i orginalskick och den lagningen skulle jag kunna göra bättre.

Ring ditt försäkringsbolag och berätta hur det ligger till, då håller dom inne med betalningen till firman tills det är utrett och
åtgärdat.

Så gjorde jag när min bil var på lackering som inte blev bra. Då fick bolaget snällt vänta tills dom rättat till felet.

En skada/omlackering osv brukar handla om en hel del pengar.

Cullberg
2012-08-20, 22:28
Kolla också hur det ser ut på insidan av skärmen och under bilen, inte helt ovanligt att det fuskas med rostskydd eller rentav är ren plåt där.

Särås
2012-08-20, 23:54
Det syns ju klart och tydligt att det blivit "lite" rakare än det ska vara, så en bakjobb är det i mina ögon!

VWGolIV
2012-08-21, 00:15
Satt o kolla på bilderna och lacken ser inte ok ut heller, eller är det bilderna som är missvisande?

Megapolaren
2012-08-21, 08:08
Tack för stödet, jag kommer såklart ta detta vidare. Har redan talat med både verkstad och försäkringsbolag.

Förutom det raka hjulhuset så finns det ytterligare flera fel, lacken har flera imperfektioner men just runt hjulhuset tycker jag väl att just lacken ser okej ut. Delar av framdörren är skrovlig som en grov apelsin :) Bakdörren tycks inte heller ha riktats tillräckligt, den är inte tät i ovankant och jag upplever att den går trögt att stänga. Och som man ser på bilden är fälgen inte bytt...

P-plats.se
2012-08-21, 08:48
Tack för stödet, jag kommer såklart ta detta vidare. Har redan talat med både verkstad och försäkringsbolag.

Förutom det raka hjulhuset så finns det ytterligare flera fel, lacken har flera imperfektioner men just runt hjulhuset tycker jag väl att just lacken ser okej ut. Delar av framdörren är skrovlig som en grov apelsin :) Bakdörren tycks inte heller ha riktats tillräckligt, den är inte tät i ovankant och jag upplever att den går trögt att stänga. Och som man ser på bilden är fälgen inte bytt...

Var är yrkesstoltheten?

Chesmal
2012-08-21, 09:09
Nu har jag haft min polo på lagning på en större verkstad här i stan

Låter som om du har vart på Volkswagen Göteborg Grafiska Vägen, där drömmar och förhoppningar mördas av huvudvärk och besvikelse :D

Megapolaren
2012-08-21, 09:17
Jag kan avslöja så mycket att det faktiskt inte är grafiska vägen (även om det såklart varit mer än logiskt).

Saken är ju inte utredd ännu, så jag avvaktar lite med att avslöja var det är gjort... Ännu finns möjlighet till rättelse :)

Chesmal
2012-08-21, 09:52
Megapolaren
Jag kan avslöja så mycket att det faktiskt inte är grafiska vägen (även om det såklart varit mer än logiskt).

Saken är ju inte utredd ännu, så jag avvaktar lite med att avslöja var det är gjort... Ännu finns möjlighet till rättelse :)


Det här blir ju som ett avsnitt ur Uppdrag granskning, fan vad sweet ! :D

PassatGT16v
2012-08-21, 10:25
Dörrar blir ju väldigt lätt skeva, det som trycks in nere trycks ut uppe, som att trycka i mitten på ett papper.
Är den inte riktbar borde den bytas.

Hooloowoo
2012-08-22, 11:04
Inbillar jag mig, eller ser det ut som nedre kanten på dörren inte är i "linje" med tröskeln, som att den är intryckt liksom(om du förstår) ? Det kan ju i så fall förklara varför den läcker i överkant.. För annars så ser det ju ut som de fått till glipan mellan dörr och kaross skapligt iallafall... :D

Nä, klaga ! Sådär ska det ju inte se ut !

larra
2012-09-22, 22:08
Vafan nu när du säger det så ser det ut att det felar ett par mm mellan dörr och hjulhuset, har dom lekt lite väl för mycket med en slägga tro?