handdator

Visa fullständig version : Hjälp motorn dör efter ca 3 sekunder vento 96



Anders1
2012-08-14, 09:20
Hej!

Har följande problem med en Vento 96a den startar upp och går fint i några sekunder, efter det så verkar den inte få nåon bensin.
Det är tryck på bensinen fram till insprutningen det är Bosch Mono-Motronic system och det är en ADZ motor 1.8.
Det kommer bensin in i spjällhuset bara vid start och sedan inget mera.
Jag har bytt kamremen men om den skulle sitta någon kugg fel så skulle väll den inte uppföra sig på detta sett eller?

tack sam för all information!

Sn00k
2012-08-14, 18:46
låter som ett typiskt felande stöldskydd.. prova med reservnyckeln, alternativt rota rätt på en ny 'transponder' på skroten, den som läser av chippet i nyckeln.

Anders1
2012-08-14, 19:53
låter som ett typiskt felande stöldskydd.. prova med reservnyckeln, alternativt rota rätt på en ny 'transponder' på skroten, den som läser av chippet i nyckeln.

Tack först och främst för dit svar!
Jag har provat med reserv nycklen och det blir lika d.v.s. den dör får inget bränsle efter ca 2 sekunder.
Kan man verkligen sätta dit en ny transponder (begagnad) och sedan ska det funka?
Behövs det ingen om kodning mm ?

//Anders

g-man
2012-08-14, 23:44
Inte om man byter läsringen runt tändingslåset, den funkar som en antenn bara. Har haft samma fel på min passat o då köpte jag en läsring från skroten som har funkat kanon sen dess..

Anders1
2012-08-15, 11:23
Inte om man byter läsringen runt tändingslåset, den funkar som en antenn bara. Har haft samma fel på min passat o då köpte jag en läsring från skroten som har funkat kanon sen dess..

Tack för svaret!!

1. Om jag har fattat allt rätt så om det är fel på läsringen så är det bara till att byta den.

2. Om det är fel på själva elektroniken för läsringen, så måste jag bytta ut denna elektronik enhet och sedan koda om nyckeln.

3. Om jag får tag på ett begagnat tändningslås med tillhörande nyckel och elektronik enhet, kan man då "bara" byta ut detta då?
behöver man då in på verkstan och koda om någonting för jag antar att elektronik boxen för start spärren är kopplad till ECUn?

Kan man ta ett tändningslås (elektronik enheten) från en 97a eller nyare och sätta i en 96a.

//Anders

Sn00k
2012-08-15, 18:01
har för mig att den INTE är kopplad till ecun på dom där tidiga, enbart soppapumpen, detta iom att det fanns en väldans massa olika motoralternativ och typer av ECUs just då.. immobilizer generation 1.. men det är helt riktigt att alla nycklar måste paras emot immobilizer-enheten.

du bör kunna ta grejer ifrån en nyare och sätta i den äldre.. vet inte när immo 2 kom, men vid mk4:ans intåg är ganska säkert att anta.. så om du håller dig till mk3 grejer bör det funka.

Anders1
2012-08-16, 10:04
har för mig att den INTE är kopplad till ecun på dom där tidiga, enbart soppapumpen, detta iom att det fanns en väldans massa olika motoralternativ och typer av ECUs just då.. immobilizer generation 1.. men det är helt riktigt att alla nycklar måste paras emot immobilizer-enheten.

du bör kunna ta grejer ifrån en nyare och sätta i den äldre.. vet inte när immo 2 kom, men vid mk4:ans intåg är ganska säkert att anta.. så om du håller dig till mk3 grejer bör det funka.

Tack för alla svar och förslag!

Om startspärren inte är kopplad till ECUn utan "bara" är kopplad för bränslepumpen, kan man då inte kring gå detta då på någotsätt?

//Anders

T-mek
2012-08-16, 10:08
Originalmonterad startspärr (immobilizer) är alltid kopplat via motorstyrdonet och måste paras ihop med detta vid byte.

Sn00k
2012-08-16, 18:11
Originalmonterad startspärr (immobilizer) är alltid kopplat via motorstyrdonet och måste paras ihop med detta vid byte.

gäller detta samtliga digifant 2, digifant 3.x, motronic me 3.8.3, me 2.x, monomotronic, monopoint, digijet, vr6:ans insprutningar, och dom ytterligare 3-4 varianter av styrboxar som fanns på golf 3? ställer mig ytterst tveksam till detta.. på mk4 och framåt, javisst.

Anders1
2012-08-16, 18:18
Tack först och främst för alla bra förslag.

Förhoppnings viss så får jag hjälp i morgon och kolla felkoderna på den, sedan får vi se vad som kan vara felet.
Som ni säger så ligger troligen felet i startspärren och att det räcker med en åter ställning "om kodning".
Värsta fallet om jag har tolkat era bra svar så är det att försöka få tag på en bättre begagnad lässpole och eventuellt en ny elektronik enhet till den.
Och sedan dra den ner till verkstan för om kodning.

Är det någon som har dessa grejer liggande?

//Anders

T-mek
2012-08-17, 10:10
gäller detta samtliga digifant 2, digifant 3.x, motronic me 3.8.3, me 2.x, monomotronic, monopoint, digijet, vr6:ans insprutningar, och dom ytterligare 3-4 varianter av styrboxar som fanns på golf 3? ställer mig ytterst tveksam till detta.. på mk4 och framåt, javisst.

Ja, från och med då immo med transponder i nyckeln kom. Det är dock inte gift med motorstyrdonet via chassinummer som på senare versioner, utan det räcker med en enkel radering av adaptionsvärdena, men det måste likväl göras.

Sn00k
2012-08-17, 19:11
finns inga adaptionsvärden att radera i iaf 5 av insprutningarna som användes tillsammans med immo, därför jag blev lite nyfiken på hur dom löst det.

immo-boxen borde iofs med lätthet kunna styra soppapumps-relät.

nånstans i bakhuvet vill jag minnas att transponder och immo dök upp runt -96, kan det tänkas stämma?

T-mek
2012-08-19, 20:18
Är kanske i immo-styrdonet man raderar adaptionsvärdena, minnet sviker.. :-)

Borde kunna, ja, men det är inte bara bränslet som stängs av. Hade varit lätt att bara bygla bränslepumpsreläet i så fall.

Hur många av de insprutningarna kan lagra felkoden "motorstyrdon spärrat"? Kan vara en ledtråd..

Runt 95 skulle jag säga, så det där någonstans.

Anders1
2012-08-21, 17:07
Hej!

Ville bara tala om att Venton går nu, efter sedan jag har haft in den på verkstan.
Tydligen så hade ECUn tappart bort start spärren, så att det fanns en fel kod på detta.
Efter ha nollat felkoden så funkar den.

Tack för alla kloka råd!


//Anders