handdator

Visa fullständig version : Problem med startmotor (GTI Mk2)



Kungen
2012-08-12, 22:46
Skulle ut och ta en sväng med GTI:n på natten. Startmotorn drog runt ett varv, sen dog den. Nu klickar det bara i startmotorns solenoid när jag försöker starta den. Jag antar att den får ström som den ska eftersom solenoiden låter, så jag gissar att startmotorn är paj.

Bilen är en Golf GTI 8v från 1985 (GZ-motorn)
Min största fundering är: Vilja startmotorer passar?
Min gissning är att alla 1.8-liters Golfar har samma startmotor. Stämmer det, eller måste jag leta startmotorer från särskilda modeller, typ GTI-bilar? Måste jag hålla mig till någon viss årsmodell?

Tror ni att det kan vara något annat än startmotorn som är paj så får ni gärna nämna det också. Det stod något i Haynes-boken att det kan vara fel på tändningslåset även om solenioden klickar? Låter skumt men...

Macke K
2012-08-13, 07:22
Det är inte så enkelt att batteriet är lite urladdat? Då kan det ju klicka om det inte orkar dra runt startmotorn. Jag skulle börja med startkablar och se om det hjälper.

På vår t4 Caravelle har tändningslåset pajat några gånger och då har det nog klickat. Det är en liten pigg i botten på låset som vrider sig så att den inte riktigt "når" startläget ordentligt.

Öppna låset och ta ut låskolven och vrid tillbaka spetsen. Och beställt ett nytt lås, förr eller senare kommer spetsen gå av...


Marcus.

VWGolIV
2012-08-13, 09:08
Hade också provat med startkablar, alt också knacka på startmotorn med något verktyg.

Ibland kan startmotorn hoppa igång om man knackar på den.

GranlundMKIV
2012-08-13, 13:07
Batteriet ska visa 12.6V för att vara fullt, starthjälp / kablar kan ge dig den punch du behöver.

Jag har försökt kollat startmotorer till min mk2 gti och det är typ samma från 75 till 93.
Kolla måttet på kransen och antal tänder bara...

Har provat med två olika biltema motorer och de är HELT värdelösa.
VAG ville ha 4500 kr för en från tyskland o_O

Du kan kolla om du får kräm på de båda andra kontakterna på startmotorn.
Med tändningen av har du bara på den stora i mitten, första läget ger bara på den främre och start ger på alla tre.

Kungen
2012-08-13, 23:17
Hoppas verkligen inte att det är tändningslåset. Vill fan starta bilen med originalnyckel :(


Du kan kolla om du får kräm på de båda andra kontakterna på startmotorn.
Med tändningen av har du bara på den stora i mitten, första läget ger bara på den främre och start ger på alla tre.

Om jag gjort mätt rätt så kan jag meddela att INGEN av de två mindre kontakterna ger ström vid tändningsläget, bara vid startläget. Den enda (dit röd kabel går) ger batterispänning (dvs 12.5V), och den andra (dit svart kabel går) ger mycket lite spänning, typ 1-2V om jag minns rätt. Den tredje och sista anslutningen (dvs den stora) hann jag inte mäta på idag.

Kan man dra någon slutsats av ovanstående? Kan tillägga att det började ryka från solenoiden när jag mätte, vet inte vad som hände egentligen...

Sweeper
2012-08-15, 15:33
Har en startmotor från en golf 2 16v liggandes ifall du behöver!

Kungen
2012-08-15, 22:13
Har en startmotor från en golf 2 16v liggandes ifall du behöver!

Tack, men det behövs inte längre. Allt löste sig. Bilen startar ;)
Slipade upp kabelanslutningarna till den stora bulten på startmotorn, och det fixade problemet. Det är ju något som man borde gjort tidigare, men jag gjorde aldrig det eftersom jag inte hittade någon 13-nyckel då. Nu gjorde jag däremot det och... ja. Allt löst :)

Sweeper
2012-08-16, 21:39
Bra att det löste sig :)