handdator

Visa fullständig version : Golf mk2 gti 8v vs 16v fördel/naktdel ?



ReD-
2012-08-09, 05:05
Som topic lyder.
Har precis inhandlat en Golf mk2 gti 8v -88a dvs sista modellen utan kat.

Vilka fördelar/naktdelar har denna maskin emot en likvärdig 16v ? (förutom något mindre hk)
Samt vad kan man göra för att skrämma dessa maskiner så de blir lite mer effekt i dem ?.
(är inte tänkt att bli någon race bil men alltid kul med lite extra under huven)


Mvh Jonas

Janne.M
2012-08-09, 08:35
Mindre trimvänlig än 16v, jag kommer byta min 2,0L konverterade 1.8 8v gti till 16v (abf) eller 1.8T när tillfälle kommer. 8v:n är lite mer bottenstark så varvar du inte över 3,5k allför ofta så är är 16v:n "onödig". 8vn är billigare att renovera toppen på och trimma då ventiljobb/lyftare är dubbelt så många, samt att om man ska trimma fullt ut så behöver du köpa 2 kammar istället för en, men i övrigt är de lika dyra i underhåll.

Janne.M
2012-08-09, 08:45
I trimväg är 2,0L konvertering det som ger mest för pengarna, sen planar du toppen lite, slänger i en trimkam 260-272 är ganska lagom för gatan (min 276 graders forsbergskam kommer först vid 3500 rpm), på med en ställbar WUR (warm up regulator) om du har K-jet sprut och slipa bort ojämnheter i avgas/insugskanalerna samt matchporta dem. Gärna ställbart kamdrev också.

Vill du ha lite mer kusar kan du köra radiesäten eller 3-vinkel MIRA jobb på ventil/säte. Kostar ca 2000-3000kr

Ännu mer? Då lämnar du bort på seriös portning, kostnad från 2000 till +10k om du ska plasta i kanaler etc

Vill du varva mer (+7000 rpm) så byt till mekanisk kam, mek. Lyftare med lashcaps, kan behövas kam med mer lyft och/eller längre duration +276 grader

Ännu mer? Höja komp till 13-14:1 och etanolkonvertera med annat sprut, nu kostar det ganska mycket pengar så ett "ful" turbokit på skroten kostar lika mycket och ger lite mer hästar, dock så så måste du plocka av allt till besiktning och kompsänka motorn med tex audi S2 kolvar

ReD-
2012-08-09, 16:42
många foliga tankar i det svaret Janne.M :P.
Första punkten verkar vara det som är vettigast för den användningen bilen kommer ha (litet stance projekt och glidarbil fast ändå ha lite potential att gasa om hornen skulle växa) ;D

nu vet jag inte vilket sprut som är vilket till namnen, men har sprutet med typ "centralenhet" som sitter bakom lyktan på passagerarsidan.

Janne.M
2012-08-09, 19:24
Då har du K-jet

R.Grönberg
2012-08-10, 11:59
16v utan tvekan. Ska du lägga pengarna på trimma en 8v så är du en jädrigt bra bit över vad en 16v kostar och har ändå mindre effekt.

16v, ingenting som är dyrt alls med en sådan motor längre, Toppar finns i mängder om det skulle vara så, kastar dom typ efter dig.

ReD-
2012-08-10, 20:13
saken var att jag fick denna 8v nästan kastad efter mig :P. helt iordninggjort underrede och karros går som en klocka i motor, nylackad osv (och den kostade under 2000:-) ;P. så inte bestämt mig helt vart jag ska lägga pengarna, men då det inte ska vara någon "race" bil så blir det nog i första hand på utseende osv. senare kanske en 16v spis hittar i men det får framtiden avgöra :P