handdator

Visa fullständig version : 1,8t i jetta mk1?



flincken
2012-08-07, 17:55
tjena tänkte kolla om någon har koll på om det är relativt enkelt att få igång en 1,8t motor (typ mk4 gti motor) utan donatorbilens alla boxar osv? hur mycket måste man ha med? startspärr? orginal nyckel? funderar på att sätta i en sådan motor i en jetta lr golf mk1 fränast vore förstoss en 225 hk från tt men dom växer ju inte på träd direkt... 1,8t fins det ju rätt gott om ;)

Norpan
2012-08-09, 01:28
tjena tänkte kolla om någon har koll på om det är relativt enkelt att få igång en 1,8t motor (typ mk4 gti motor) utan donatorbilens alla boxar osv? hur mycket måste man ha med? startspärr? orginal nyckel? funderar på att sätta i en sådan motor i en jetta lr golf mk1 fränast vore förstoss en 225 hk från tt men dom växer ju inte på träd direkt... 1,8t fins det ju rätt gott om ;)

Ska du stoppa i en 1,8t ska du välja en 150hk motor om du ska kunna ha en chans att
kunna regga den.

Lämpligast är en AGU från t.ex. A3/Golf 4
Det som behövs för att få den att gå är såklart hela kabelstammen på motorn med styrbox och
och även ett löst stöldskydd från t.ex. Polo eller Lupo med nyckel och lässpole.
Sen ska älla signaler från motorn kopplas ihop med bilen så att oljetryckslampa, laddning, tempgivare, m.m
fungerar.

Har komplett, chippat styrsystem liggandes till en AGU med allt som behövs.
Finns även turbo, grenrör, IC, tryckrör, insug, sprridare, m.m.
Detta är till salu om det är intressant.
Kabelstammen är nerklippt till det nödvändigast (AC, ABS, m.m är borta) och uppmärkt för
att kopplas in i en Golf 1 el. 2 t.ex.
Hade det i min Lupo förra året och den gav ca.210hk 300nm

flincken
2012-08-09, 11:11
ok tack för infon :) ja det kan nog absolut vara intressant får återkomma i frågan :) köpte mig en jetta -83 igår så först o främst ska jag fixa den så den går att besikta (handbromswire och avgasrör samt justera upp coilovers lite så det fins en gnutta fjädring ;) tänkte kolla med verkstaden där min brors golf gti -99 står som förmodligen blir skrot efter en krock för någon månad sedan.. om det går att köpa den motorn+ lådan direkt från skroten då den kommer in.. den är chippad hos bsr + att jag bytte koppling på den i höstas :) men det kanske blir svårt beror på om dom vill samarbeta..

Janne.M
2012-08-09, 12:43
Du kan höra med försäkringsbolaget om du får köpa den direkt av dem eller behålla bilen mot en lägre ersättning och sen betala brorsan mellanskillnaden, kan bli billigare så