handdator

Visa fullständig version : Scirocco R svår att få tag på?



Fred00
2012-08-04, 12:20
Jag sitter och letar efter Scirocco R och undrar lite hur över många som har sålts i Sverige? Är ute efter en Rising Blue (eventuellt Viper Green) DSG, med DCC och gärna panorama och Dynaudio. Kan man få leta hur länge som helst efter en sådan eller kommer de ut på Blocket lite titt som tätt? Det finns en sådan just nu på Blocket, men den har gått 7 mil och de begär 330.000kr för den. Det känns lite väl saftigt när de verkar hamna på runt 270.000kr när de har rullat runt 1500mil...

DPC
2012-08-04, 12:39
De är ganska ovanliga och ska du dessutom inte tumma på dina utrustningskrav så tror jag det blir svårt att hitta ett ex i Sverige. Bilen du syftar på är väl i det närmaste ny och prissatt därefter. Med tanke på att den är ett år gammal så finns det säkert prutmån. Lägg ett bud!

Fred00
2012-08-04, 12:45
Jag försöker räkna lite på vad en sådan Scirocco R kommer att vara värd på begagnatmarknaden om 3 år. Bilen är ju ganska välutrustad med DSG, DCC och panoramatak. Jag kör cirka 800 mil/år så bilen kommer att ha rullat cirka 2500 mil om jag säljer den om 3 år. Kommer den att vara värd över 200.000kr då? Det känns ju som att dessa bilar kommer att vara relativt eftertraktade på begagnatmarknaden om några år.

DPC
2012-08-05, 08:54
Även om miltalet kommer vara lågt så är den omtalade bilen 4 år då. Det är oerhört svårt att gissa vad marknaden kommer värdera den till (å ena sidan en av få bilar men hur många är intresserade av just den biltypen?) men jag tror inte man ska förvänta sig att få över 200' för en 4 år gammal bil.

Peter-C
2012-08-05, 09:35
Även om miltalet kommer vara lågt så är den omtalade bilen 4 år då. Det är oerhört svårt att gissa vad marknaden kommer värdera den till (å ena sidan en av få bilar men hur många är intresserade av just den biltypen?) men jag tror inte man ska förvänta sig att få över 200' för en 4 år gammal bil.

Jag tror på vad DPC skriver ovan.

I en ett år gammal tråd, enligt nedan, utreds de finansiella konsekvenserna som inköp av en beg R36 kan få. (Hoppas du orkar läsa inläggen). Borde gälla för en Scirocco R med. Där tror jag vi hamnar på en ”uppskattad” värdeminskning på 15-20 % av restvärdet per år eller någonstans mitt emellan dessa värden.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14703-Stor-motor-vs-Bensinpris&highlight=v%E4rdeminskning+r36

Scirocco R – Fin bil – köp! Just de färger du nämner passar perfekt på den bilen :-)

/Peter

DPC
2012-08-05, 10:09
Jag brukar räkna på minus 15 % av restvärdet per år (precis som Peter nämner) och det ger då 52 % kvar efter fyra år. Att köpa en ny (eller nyare) bil är en dålig affär som lätt kan utvecklas till en katastrofaffär rent investeringsmässigt. Men det är riktigt kul och har man råd och är intresserad så varför inte?! Det finns ju alltid undantag och min gamla GTI V var inte en så dålig affär som ovan formel ger. Fick 56 % av nybilspriset efter fem år vid inbyte. Det lär inte hända med min nuvarande bil..

Nu när vi ändå har svängt in lite på en diskussion om andrahandsvärde så kan jag inte låta bli att reflektera över hur det ser ut på marknaden. Det verkar som att värdetapp på bilar har ökat än mer än tidigare. Jag skulle känna mig ganska nöjd med att få ~220-230 för min 2,5 år gamla Golf R idag. De flesta av de bilar som ligger ute till salu idag är överprisade och jag skulle bli förvånad om de blir sålda för typ 270-280' när de är 2 år gamla. Den billigaste kostar ca 250 tkr, även det i mesta laget.

Peter-C
2012-08-05, 15:45
........Nu när vi ändå har svängt in lite på en diskussion om andrahandsvärde så kan jag inte låta bli att reflektera över hur det ser ut på marknaden. Det verkar som att värdetapp på bilar har ökat än mer än tidigare.........

Miltalet styr ju med givetvis. Som tidigare nämnts 15 % minskning på restvärdet per 1500 mil/år så kan det väl vara ett bra tal. Det du säger om t.ex. utbudet på ”Golf R” stämmer säkert. Det är ju samma bilar som ligger ute vecka efter vecka. Dock är det nuläget, det kan vara helt annorlunda om 6-12 mån, men som det är idag är de för högt prissatta.

GTI är ju mer en mainstream bil, då inbillar man sig att värde ska stå sig bättre. DPC, du fick ju bra för din.

Förlåt lite OT men - Följande lilla historia påvisar att mainstream inte alltid innebär bra andrahandsvärde. Historien om 2 st Golf Variant 1.6, billiga som nybilar, ännu billigare som begagnade.:-)

För 2 år sedan sålde jag till en privatperson en Golf Variant 14000 mil silvermet 1,6 med något paket på, för firmans räkning. Det var en anställd som brukat den i 5 år, således en ägare. Vi fick gå ner rejält för att bli av med bilen. Samma procedur var det ytterligare 2 år tidigare då jag sålde en identisk bil 7000 mil (då var den ju 2 år nyare). Bägge var i sälj-rekonditionerat skick, bägge lika svårsålda, såldes till underpris. De nya ägarna var kanon nöjda, för övrigt de enda som kom och tittade på bilarna.

Jag trodde att det var attraktiva bilar, beg golfkombi en ägare – vad kan gå fel, därför bytte vi inte in dem……2 ggr gilt dessutom.

Efter detta har jag ändrat uppfattning om mainstream bilar….Kanske inte fel att ha något som är ovanligt typ den bil som tråden handlar om.

/Peter

Fred00
2012-08-05, 15:48
Ja, ni kanske har rätt. Man får nog budgetera med större värdeminskning än jag gjorde. Det är lite lustigt det där med årsmodeller. För mig har årsmodellen mindre betydelse (så länge modellen är samma för de årsmodeller man tittar på), det är trots allt miltalet som anger hur sliten bilen i fråga är. Men jag har förstått att många ser årsmodellen som mycket viktigt.

Jag ska ta mig en titt på tråden om R36:an!

Fred00
2012-08-05, 15:58
Peter-C: Ja, då är det kanske inte helt orimligt att bilen är värd uppåt 200.000kr om 3 år, eftersom jag bara kör cirka 800 mil/år. Det blir ju en fin bil för nästa ägare att ta över med en ägare och väldigt låga mil. Som vanligt handlar det ju om att hitta "rätt" köpare.