handdator

Visa fullständig version : 2.0 TFSI i Golf GTI - långmilad



mt4base
2012-08-04, 01:01
Jag fick nys om en Golf Gti V med 2.0 tfsi (200hk) som rullat 31500mil. Den är servad som den ska och är i helt ok skick. Inte alls sliten som man skulle kunna tro med hänvisning till miltalet.

Frågan är, vad kan man förvänta sig problemmässigt med en sådan bil med det miltalet? Någon som kört (och ägt) en VAG bil med nämnda motor så här långt och kan referera lite till ev saker som fallerat, dyrt som billigt?

Priset gör bilen intressant men miltalet avskräcker en aning måste jag erkänna även om det i min värld kan vara helt ok med många mil på kort tid, iaf hellre det än få mil på lång tid. Bilen är servad av VAG hela vägen sen ny. Endast en ägare som kört den lååååångt bevisligen.

Tacksam för åsikter.

Andersson Racing
2012-08-04, 02:08
Känslan är att denna bil kan bli hur billig eller hur dyr som helst i ägande. Det intressanta är väl hur mycket förbrukningsdelar/slitagedelar som är bytta genom milen??

mt4base
2012-08-04, 10:39
Förvisso är det så, servicehistoriken är komplett och ärligt talat är otroligt lite bytt. Bromsar och sånt är åtgärdat samt vattenpump och rem osv. En sak man kan misstänka hur lugnt bilen än är körd är ju koppling, det var tydligen kostsamt att byta osv.

Jake
2012-08-04, 21:18
Ytterligare en fråga man kan ställa sig, hur långt ska du själv köra/ hur långt kan bilen rulla? 50 000 mil i en gti känns låångt! O vad är bilen värd när du ska sälja?

pudas
2012-08-04, 21:58
Om den tidigare ägaren endast har kört bilen i trafiken, och inte hållit på med div "street-race" och jagat hästkrafter under huven med div mer eller mindre smarta "uppgraderingar" så är miltalet troligen inget större problem. På fordorn som används yrkesmässigt, både tunga och lättare fordorn så räknas inte 30k+ som spec mycket.

Crille82
2012-08-04, 22:04
Får man fråga vad säljaren har tänkt sig för pris? Har sett GTI:er som gått runt 20000 mil på firmor, begärt pris runt 70000:-. Bilpriser säger 43 700 - 50 900 kr vid privatköp, det är väl i den regionen som är vettigt om den är fräsch. Vad gäller vilka problem som kan uppstå så kan ju naturligtvis vad som helst hända, men det kan det med en bil som gått hälften också...

mt4base
2012-08-05, 11:15
Pudas: Hur en bil är körd, "egentligen" får man nog aldrig veta men enligt de källor tagit del av är bilen körd långsträckor och ligger jag själv och kör långsträckor matar jag ju inte på hysteriskt hela tiden. En sådan här bil har nog inte rullat alls så hårt som många andra liknande där det främst varit flera olika (unga?) ägare som ska kolla prestanda. Trimmad har den heller inte varit. Får intrycket att den är kört som vilken bil som helst och som bruksbil i vardagen. Om än att det varit lite roligare mil än med en 50hk Polo, den sistnämnda hade nog givit billigare mil men kanske inte med samma komfort och körglädje.

Crille82: Bilen står på en bilfirma och priset är långt under det som bilpriser.se rekomenderar för privatpersoner. En firma ger i princip inget för en sådan här bil verkar det. Jag resonerar som du, det spelar ju ingen roll med miltal egentligen för läser man här så går ju även flång nya bilar sönder så det är knappast ett klockrent argument med att köpa ny bil för att det är 100% driftsäkert även om det ofta är så. Man kan ju resonera i banorna att "har den gått 31 tusen utan större problem kanske den kan gå 10tusen till utan idiotmycket på problemkontot men visst, det är en chansning av lite högre grad än en bil som rullat hälften.

Tanken var ev att ha den som andrabil, familjens andrabil rullar väldigt få mil så möjligen skulle det kunna finnas flera år av "liv" kvar i en sådan bil om den brukades på det viset. Svårt att säga. Priset gör att om den skulle klara 10000mil ytterligare utan jätteproblem skulle bilen gå 7-10 år ytterligare och i det läget att den känns förbrukad eller ej reparerbar, kan man kapa upp den i småbitar och ha kast med GTIDELAR hemma på tomten utan dåligt samvete ;)

Crille82
2012-08-05, 12:51
Pudas: Hur en bil är körd, "egentligen" får man nog aldrig veta men enligt de källor tagit del av är bilen körd långsträckor och ligger jag själv och kör långsträckor matar jag ju inte på hysteriskt hela tiden. En sådan här bil har nog inte rullat alls så hårt som många andra liknande där det främst varit flera olika (unga?) ägare som ska kolla prestanda. Trimmad har den heller inte varit. Får intrycket att den är kört som vilken bil som helst och som bruksbil i vardagen. Om än att det varit lite roligare mil än med en 50hk Polo, den sistnämnda hade nog givit billigare mil men kanske inte med samma komfort och körglädje.

Crille82: Bilen står på en bilfirma och priset är långt under det som bilpriser.se rekomenderar för privatpersoner. En firma ger i princip inget för en sådan här bil verkar det. Jag resonerar som du, det spelar ju ingen roll med miltal egentligen för läser man här så går ju även flång nya bilar sönder så det är knappast ett klockrent argument med att köpa ny bil för att det är 100% driftsäkert även om det ofta är så. Man kan ju resonera i banorna att "har den gått 31 tusen utan större problem kanske den kan gå 10tusen till utan idiotmycket på problemkontot men visst, det är en chansning av lite högre grad än en bil som rullat hälften.

Tanken var ev att ha den som andrabil, familjens andrabil rullar väldigt få mil så möjligen skulle det kunna finnas flera år av "liv" kvar i en sådan bil om den brukades på det viset. Svårt att säga. Priset gör att om den skulle klara 10000mil ytterligare utan jätteproblem skulle bilen gå 7-10 år ytterligare och i det läget att den känns förbrukad eller ej reparerbar, kan man kapa upp den i småbitar och ha kast med GTIDELAR hemma på tomten utan dåligt samvete ;)

Om priset är så lågt som du säger, den är fullt fungerande, AC kyler osv och den ger ett gott helhetsintryck så hade jag slått till. Bilen kan mycket väl vara teckniskt lika bra som vilken annan GTI med några år på nacken som helst...