handdator

Visa fullständig version : Felkoder på Golfen - Otroligt tacksam för hjälp



Kingen
2012-08-02, 14:18
Hej,

Kort bakgrundshistoria; Skulle installera en bas i Golfen men då det är så mycket elektronik m.m. och bilen är sprillans ny så tänkte jag att det är bäst att lämna in bilen till proffs, i mitt fall BRIL i Trollhättan.

Basen installerades inga konstigheter där, blev mkt nöjd med ljudet MEN:

Var iväg hos Stertman i Måndags och har haft det lite struligt inom familjen på sistone då en familjemedlem inte mår bra så jag har inte kollat så som jag brukar göra, felkoder med VCDS utan senast var 1 vecka innan jag lämnade den hos BRL, nu gick det en vecka mellan BRL och Stertman.

Mattias fann då 3 st felkoder och undrade om jag har gjort något speciellt, då det rör sig om elektronikfel så var det enda som jag kunde komma på installationen av basen hos BRL.

Får upp följande felkoder:


01134 - Alarm Horn
004 - No Signal/Communication
03156 - Sensor for Anti-Theft System (G578)
004 - No Signal/Communication

03020 - Local Databus 2

012 - Electrical Fault in Circuit

Den första (01134) är den enda som jag fick mer info om. Ska kolla säkringarna idag så att det inte är enbart det. Men om det är något annat, har ni några tips?

Jag vet att bilen är ny och jag har alla garantier MEN jag tror knappast att VW går med på att åtgärda det kostnadsfritt då det inte är ett fel som uppstod av sig själv utan uppstod av en modifikation gjord av BRL.

Kan idioterna på BRL ha kortslutit något (eller liknande) som kan ha orsakat detta?

Har som sagt jävligt mkt att stå i och det är inte min första prio och skulle verkligen uppskatta all hjälp för trots att jag sköter om bilen mer eller mindre så fort man får lite fritid så har jag annat att lägga fokus på men vill inte att det här drar ut på det.

Otroligt tacksam för hjälp

Thomas79
2012-08-02, 14:55
Kan det inte vara så enkelt att dom har kopplat loss batteriet när dom har installerat och nollar du koderna nu så kommer dom inte igen?


Sent from my iPhone

Kingen
2012-08-02, 15:00
Glömde att skriva det men det har jag redan gjort. De kommer omgående tillbaka.

Mvh

Kan det inte vara så enkelt att dom har kopplat loss batteriet när dom har installerat och nollar du koderna nu så kommer dom inte igen?


Sent from my iPhone

Thomas79
2012-08-02, 15:19
Då har du problem
Tyvärr en sladd som har åkt ur när dom har dratt nya ledningar tex


Sent from my iPhone

Kingen
2012-08-05, 09:59
Pratade med BRL igår och de var väldigt förstående. De sa att jag har 1 års garanti på installationen och att eventuella kostnader får ju de stå för. Har bokat tid den 20:e med killen som monterade men jag var väldigt tydlig att det här är ju inget som jag kan ta på garantin och det förstod de. Allt bra än så länge men man vet ju aldrig.. Ska boka tid hos VW också men BRL ska få en chans till att kolla på den innan den åker in till VW.