handdator

Visa fullständig version : Motorras i Kroatien Scirocco tsi 160 (2010)



Jugo
2012-08-02, 00:31
Är på väg hem från semester i Kroatien. Efter ca 30 mils körning börjar motorlampan*blinka gult för att sedan övergå i ett fast sken.
Stänger då av motorn och kontaktar svenska mobilitetsgarantiavdelningen.
Svarar gör en tös som säger att hon inte kan hjälpa mig fast jag vett att Sverige har ett samarbete med Kroatien när det gäller såna saker.

Mitt i ingenstans precis utanför motorvägen lyckas jag få ett nr till en lokal Bärgare som lastar på roccan och kör oss 12 mil söderut till en auktoriserad vw verkstad. Där tar vi in på hotell då kl är mkt och direkt på morgonen åker jag in på verkstan där jag får en diagnos me massa felkoder.

På cylinder 1-4 . Misständning mm. Tar då ett komptest där cylinder 2 ligger på endast 3 bar medan övriga är på 9.9
Då försöker jag få kontakt med svenska vw för att få hjälp i ärendet och får klartecken att låta kroaterna söka vidare fövidare fel tar de av toppen och då visar det sig att kolven på 2 an spruckit, och gjort ett par ordentliga repor i själva cylindern.

Oljan och filtret är bytta första ggn vid 1500 mil andra gången vid 2900 och bilen har nu rullat 3900 och har då även haft den inne födiv mindre garantiärenden.
Då jag aldrig trott på longlife körde jag på 1500 mil intervall. Bilen är väldigt lugnt körd sen.

Då garantin gått ut föur en månad sen hoppas jag på lite goodwill från vw då de vill byta topp och block.
Hur långt kan man tänkasig. Att det tar att få hem motorn? Kommer de vilja göra det på goodwill?? Med tanke på att jag är långt hemifrån känns det ganska taskigt. Får dock bra hjälp hemifrån bilcentrum kristianstad och folk från Södertälje.

Har någon varit med om detta tidigare.?? Haveri i ett annat land dels rent tekniskt med så välservad maskin.någon som har ett bra tips vad jag kan göra? Börjar bli ganska slut i huvudet nu. Kan vara lite flummigt skrivet då jag sitter och skriver på en mobil och har dåligt tålamod just nu.
Tipsa gärna om ni kan. Ska försöka ladda upp bilder på eländet.

Jugo
2012-08-02, 00:44
124125126

J.L
2012-08-02, 07:32
Usch vad jobbigt!
Hoppas det löser sig för dig Andrej!

Falcor
2012-08-02, 08:12
Skulle gissa på en materialdefekt i kolven som löst ut efter några tusen mil?

Marcus
2012-08-02, 08:45
Mycket tråkigt och absolut inte det man vill vara med om så långt hemifrån. Konstigt att Volkswagen Sverige först svarade att de inte kan hjälpa dig, eftersom de beskriver Mobilitetsgarantin enligt nedanstående. Hoppas att du får hjälp nu!

Mobilitetsgaranti. Hjälp på plats dygnet runt. Du blir aldrig stående
Mobilitetsgarantin innebär att du får hjälp på plats om något skulle hända med din Volkswagen, dygnet runt, 365 dagar om året. Det spelar ingen roll var du befinner dig – ring så får du all den hjälp du behöver. MobilitetsGarantin gör att du aldrig blir stående och gäller alla Volkswagenmodeller från 1986 och framåt, förutsatt att du lämnar in din bil för en Grundservice/LongLifeservice. Garantin ingår också i Volkswagen Serviceavtal.
När du behöver hjälp med din Volkswagen ringer du 020-66 55 00 inom Sverige eller +46 771 66 55 00 från övriga Europa för att få assistans dygnet runt. Om möjligt så får du hjälp direkt på platsen, t ex med kilremmar, säkringar och slangklämmor.

Fri bärgning. Om problemen inte kan lösas på platsen, bärgar vi din Volkswagen till närmaste Auktoriserade Volkswagenverkstad. MobilitetsGarantin täcker kostnaden för bärgningen. Fri lånebil. Om din bil inte kan lagas på direkten får du en lånebil i upp till tre dygn utan milbegränsning medan vi tar hand om din Volkswagen. Du betalar bara för den bensin du använder.

Jugo
2012-08-02, 09:14
Marcus, innebär detta att jag skulle kunna få en lånebil av volkswagenverkstan här och helt enkelt köra hem med den.? De är inte jättesamarbetsvilliga här och blir förskräckta av att jag i så fall får en bil av dom som jag kör hem i. Hur jag sen får hem min egen har jag ingen aning om. Fanns tydligen SOS international i Köpenhamn som har ett samarbete med trygg hansa som kan få hem bilen om jag förstått det rätt. ???

golfhenke
2012-08-02, 09:36
Antar att du enbart servat på volkswagen? Borde inte detta täckas av garanti? För det är ju helt klart antingen ett materialfel, fabriksfel eller fel vid servicarna för du har väl inte öppnat motorn själv ;)? Har dom verkligen bytt olja kan man undra?

En kompis växellåda rasade på sin peugeot 107 precis som på alla dom bilarna prick vid 7.000 mil. Han fick det på självrisken då dom konstaterade att det var haverering och inte orsakat av ägaren. Något sådant borde gälla här också tycker man. Min kompis pratade med försäkringsbolaget som bad verkstaden undersöka om det var haveri eller något annat fel. När verkstaden konfirmerade haveri så var det en ganska enkel procedur. Men detta var ju Peugeot i sverige. Skulle förvåna mig om Volkswagen var sämre än Peugeot i detta avseende.

Mao, hör både med verkstaden om dom kan styrka haveri, och förskringsbolaget vad som gäller då.

Jugo
2012-08-02, 10:53
Bilen är servad endast på vw i Hässleholm och Kristianstad. De ringde mig precis från auktoriserade vw verkstaden som bilen är på och sa att detta är ett rent garantiärende. De skulle täcka både arbetet och materialet. Motorn är på väg från Salzburg och bilen är klar på lördag. För bra för för att vara sant? Ja kanske .vad säger ni

Manny
2012-08-02, 11:06
Yes håller tummarna för dig så jag slipper hämta dig med gamle gtin :-)

Skickat från mobiltelefon

Cullberg
2012-08-02, 11:09
Dum fråga kanske, men har du kollat med ditt försäkringsbolag? Ibland ingår att du kan få betald resa för dit bilen står. Eller om du kanske tom har en falck försökring? Riktigt tråkigt i vilket fall.

Jugo
2012-08-02, 11:26
Den gamla gtin är en riktig bil Thor. Verkar lösa sig nu.
Cullberg: visst har jag det men håller vw grabbarna det de lovat nu är försäkringsärendet ej aktuellt

Marcus
2012-08-02, 12:13
Marcus, innebär detta att jag skulle kunna få en lånebil av volkswagenverkstan här och helt enkelt köra hem med den.? De är inte jättesamarbetsvilliga här och blir förskräckta av att jag i så fall får en bil av dom som jag kör hem i. Hur jag sen får hem min egen har jag ingen aning om. Fanns tydligen SOS international i Köpenhamn som har ett samarbete med trygg hansa som kan få hem bilen om jag förstått det rätt. ???

Som jag alltid uppfattat det (och levt efter vid körning i Kroatien, Slovenien, Tyskland, Österrike, Italien osv) så ska Volkswagen erbjuda hotell eller lånebil, beroende på vilket som passar bäst för tillfället, oavsett var i Europa driftstoppet inträffar.

Manny
2012-08-02, 12:21
Hotell står dom bara för en natt om man läser på hemsidan.

Skickat från mobiltelefon

Jugo
2012-08-02, 12:49
Håller de vad de lovar så är 4 dagars hotell ingenting jämfört med hur dyrt de kan bli

DPC
2012-08-02, 13:03
Tråkig historia som dock verkar lösa sig, bra! Vi kan bara spekulera i vad raset beror på men faktum är att alla biltillverkare drabbas av ett antal totalras per dag när produkterna fortfarande är inom garantitiden.

Manny
2012-08-02, 13:11
Googlar man lite om skador på tsi så har liknande grejer hänt förr tyvärr.

Skickat från mobiltelefon

Jugo
2012-08-02, 13:34
Bara jag kommer hem nu... Ja det är en problematisk maskin.Trots mina täta oljebyten sket det sig ändå. Bara att gilla läget. Det kunde hänt vid ett lämpligare tillfälle bara

golf666
2012-08-02, 17:15
Var med om samma grej på en körskole golf tsi (140hk) som kom in och gick på 3 cylindrar med motorlampan lysande!
Div. felkoder såklart, kollade div. saker tills jag tog kompprov.

4 bar på ena cylindern, resten var ok.
Var precis lika sprucken som din kolv, och repor i cylindrarna.
Tror de var en -11:ans årsmodell, och gått 3800mil.
Blev byte av komplett motor, toppen hade otäta ventiler och såg för j-lig ut!
Den var dock servad på longlife!

Tråkigt att sånt här händer :(
Hoppas verkligen du får ut en ny maskin!

Jugo
2012-08-02, 17:48
Nya prylar blir det som sagt med goodwill. Servicerådgivaren envisas om att jag ska kunna köra härifrån på lördag då de jobbar lördagar. De har rivit ut allt idag och den nya motorn kommer från Österrike imorgon. Lite optimistiskt kan jag tycka men vi får väll se...

Jugo
2012-08-03, 10:50
Senaste nytt: motor kommer kl 14.00 och då lägger de 4 h idag 5 h morgon för att försöka få det färdigt imorgon. Sj tycker man att tiden är knapp då det är en massa småsaker som ska göras runtomkring, får väll hoppas på det bästa så man kommer härifrån nån gång

golf666
2012-08-03, 11:35
Hehe beror på hur många "gubbar" de lägger på att skruva ihop den :)
Tar ett jäkla tag att flytta över allting runt om med kompressor, grenrör/turbo, vattenslangar, fästen osv..

Men håller tummarna på att du hinner få bilen imorrn :)

Jugo
2012-08-03, 11:39
Japp det är det jag menar. Hur lång tid tog det för dig på den där bilskolegolfen?

Peter-C
2012-08-03, 12:49
Senaste nytt: motor kommer kl 14.00 och då lägger de 4 h idag 5 h morgon för att försöka få det färdigt imorgon. Sj tycker man att tiden är knapp då det är en massa småsaker som ska göras runtomkring, får väll hoppas på det bästa så man kommer härifrån nån gång

Har läst din tråd.

Du får ju hela motorenheten bytt vilket verkar kanon. Det sker löpande direkt efter motorn är utlyft vilket ökar sannolikheten att de vet hur grejorna ska vara ihopkopplade. Det är det positiva med att det görs i ett flöde.

Om jag varit i dina kläder så hade jag kört en provtur i verkstadens grannskap först innan jag påbörjat hemfärden om det skulle dyka upp något felmeddelande av något slag. Förvissa dig att de har öppet efter du hämtat bilen……

Lycka till! Hoppas att det flyter för dig.

/Peter

Jugo
2012-08-03, 16:58
Nya bilder

golf666
2012-08-04, 00:50
Japp det är det jag menar. Hur lång tid tog det för dig på den där bilskolegolfen?

Vet faktiskt inte, men de var några dagars jobb iaf från att den tomma motorn kom tills allt satt ihop igen.

De tar ju en del tid att flytta över allt yttre från motor till motor, och sen felsökningen för att hitta felet.
Tror bilen var hos oss i över 1 ½ vecka totalt, men då med felsökning osv den stod i några dagar och vänta på motor osv..
+ att ja inte jobbade aktivt med bara den bilen just då!

Hoppas du får den imorrn :)

Jugo
2012-08-04, 13:35
De har varit ganska snabba faktiskt. Har även provstartat. Återstår 2-3 t med arbete och arbetsdagen tog slut så nu får vi vänta till måndag sägs det. Jag som hade förhoppningar om att rulla hemåt redan idag. Hade nästan varit för bra med tanke på felet men hade gått om grabbarna jobbat över nån timme men det kan man ju inte begära.

Amazonas
2012-08-04, 20:41
Lånar tråden lite.... Vågar man köpa sig en 1.4 Tsi 160 eller är det mkt problem med dessa motorer? Gäller en fabriksny bil. Koda om direkt till 1500 mil intervall eller skippa motorn helt?

P-plats.se
2012-08-05, 11:01
Skönt att det verkar lösa sig för dig!

Jugo
2012-08-05, 16:51
Hittade detta på ett forum:

The problem with 1.4TSI seems to beconfined to the superchaerged and turbocharged engines from 140PSto 180PS. In hot conditions they sometimes seem to overfuel and this reduces bore lubrication leading to piston failure. It obviously does not happen to all engines and, aslong as the engines have not been chipped,VAG seems to betaking this issue on the chin and fixing problems FOC. There is much moreabout this in The Backroom. Does not seem to be anyproblem with the wartercooled turbo-only 1.4TSI and the turbo-only 1.2TSI.

onk
2012-08-06, 15:18
Vilket skit! Hade aldrig hänt om du åkt g60;)

Kingen
2012-08-06, 15:33
1.2 TSI också, fan har ju en Ibiza med den motorn. Kul att det löste sig för dig iaf.

Marcus
2012-08-06, 15:49
1.2 TSI också, fan har ju en Ibiza med den motorn. Kul att det löste sig för dig iaf.

Nej, detta problem drabbar inte 1,2 TSI enligt texten från forumet som citeras ovan.

Borbos
2012-08-07, 22:09
Heja heja !!

J.L
2012-08-07, 22:21
Hemma nu Andrej?
(Om nya motorn höll hela vägen hem?) :-P

Jugo
2012-08-09, 13:50
Är hemma nu. Gick relativt bra att köra hem. Bilen betedde sig lite skumt emellanåt och den är inte lika pigg som förr. Visar inga felkoder så de har säkert lagt in en softwere med mindre effekt så den ska hålla.... Fattas lite bultar och skruvar och ett antal fästen efter motorbytet. Jag kom hem iaf...

J.L
2012-08-09, 14:40
Skönt det iallafall!

Kingen
2012-08-09, 14:55
Ok, tack för svar..

Nej, detta problem drabbar inte 1,2 TSI enligt texten från forumet som citeras ovan.

Till trådskaparen: Kul att det ordnade sig.

Cullberg
2012-08-09, 19:12
Hade jag varit dig hade jag lämnat in bilen på en åf i Sverige så att dom får titta igenom det, tråkigt om det saknas bultar och fästen m.m. Det måste SVW kunna hjälpa dig med?

J.L
2012-08-09, 20:07
Det måste SVW kunna hjälpa dig med?

+1 !
Håller med.

Crille82
2012-08-09, 21:56
Är hemma nu. Gick relativt bra att köra hem. Bilen betedde sig lite skumt emellanåt och den är inte lika pigg som förr. Visar inga felkoder så de har säkert lagt in en softwere med mindre effekt så den ska hålla.... Fattas lite bultar och skruvar och ett antal fästen efter motorbytet. Jag kom hem iaf...

De har knappast lagt in en programvara med mindre effekt, eller var den uppdaterad förut? Mig veterligen har det inte kommit ut någon ny programvara till denna motorn.

Saknade skruvar och fästen kan säkert närmaste VW-verkstad hjälpa dig med, men räkna med att du får bekosta det själv.

Andersson Racing
2012-08-10, 09:00
De har knappast lagt in en programvara med mindre effekt, eller var den uppdaterad förut? Mig veterligen har det inte kommit ut någon ny programvara till denna motorn.

Saknade skruvar och fästen kan säkert närmaste VW-verkstad hjälpa dig med, men räkna med att du får bekosta det själv.

Varför, är det inte ett garantiärende längre??

Crille82
2012-08-10, 09:45
Varför, är det inte ett garantiärende längre??

Jo, men har inte verkstaden i Kroatien inte slutfört arbetet så kan inte den Svenska verkstaden fakturera det till Volkswagen.

Andersson Racing
2012-08-10, 11:59
Jo, men har inte verkstaden i Kroatien inte slutfört arbetet så kan inte den Svenska verkstaden fakturera det till Volkswagen.

Makalöst, kunden i centrum märker jag. Byråkratin och stelheten verkar finnas även inom näringslivet/privata sektorn.........

Crille82
2012-08-10, 12:44
Makalöst, kunden i centrum märker jag. Byråkratin och stelheten verkar finnas även inom näringslivet/privata sektorn.........

Köper du en dålig fläskfilé på Lidl i Frankfurt så blir det svårt att reklamera den i Göteborg. Se kanske trådskaparens verkstad i Sverige fakturar tilläggen till Kroatien, men tvivlar på det.

Andersson Racing
2012-08-10, 13:47
Köper du en dålig fläskfilé på Lidl i Frankfurt så blir det svårt att reklamera den i Göteborg. Se kanske trådskaparens verkstad i Sverige fakturar tilläggen till Kroatien, men tvivlar på det.

Är du ärligt talat själv nöjd med den jämförelsen?? Hade du trots din uppenbara lojalitet till berörda väldsomspännande koncern accepterat att själv betala för något som skall bli rätt från början. De faktiska omständigheterna i fallet borde vara nog för att även bli bjuden på annat.....................

Crille82
2012-08-10, 14:40
Är du ärligt talat själv nöjd med den jämförelsen?? Hade du trots din uppenbara lojalitet till berörda väldsomspännande koncern accepterat att själv betala för något som skall bli rätt från början. De faktiska omständigheterna i fallet borde vara nog för att även bli bjuden på annat.....................

Det var bara ett exempel på hur det rent generellt fungerar, inte en jämförelse. Jag tar inte ställning i det här fallet utan förbereder trådskapare på hur det troligtvis blir...

Inget illa menat från min sida, så hoppa inte på mig...

DPC
2012-08-10, 14:42
Kunden ska gå skadefri ur detta. Åk in dit bilen är köpt och tala med personalen. Ett klart fall av garanti även fast det kompliceras av att en annan verkstad har gjort jobbet. Kan inte vara vanligt med helmotorras och hur verkstaden/försäljningsstället hanterar detta lär påverka om kunden köper en till Vw. Att lösa detta utan onödiga diskussioner är ett billigt sätt att skapa goda förutsättningar att behålla kunden.

AXL72
2012-08-10, 15:44
Varför gjordes inte allt arbete klart i Kroatien?

frazer
2012-08-10, 16:12
Det var bara ett exempel på hur det rent generellt fungerar, inte en jämförelse.

Ett bättre exempel hade varit att man köpt en pryl (inte matvara!) på t.ex. Biltema i Luleå, och sedan kan byta den på Biltema i Malmö, vilket man givetvis kan göra utan några som helst problem.

Henrik.M
2012-08-10, 16:30
Ett bättre exempel hade varit att man köpt en pryl (inte matvara!) på t.ex. Biltema i Luleå, och sedan kan byta den på Biltema i Malmö, vilket man givetvis kan göra utan några som helst problem.

Inte riktigt men nästan.
Du köper prylen på biltema i Helsingfors och reklamerar den i Luleå under garanti tiden , vilket är fullt möjligt.
Ett bättre exempel om vi nu ska dra saker till dess spets. ;)


Kunden ska gå skadefri ur detta. Åk in dit bilen är köpt och tala med personalen. Ett klart fall av garanti även fast det kompliceras av att en annan verkstad har gjort jobbet. Kan inte vara vanligt med helmotorras och hur verkstaden/försäljningsstället hanterar detta lär påverka om kunden köper en till Vw. Att lösa detta utan onödiga diskussioner är ett billigt sätt att skapa goda förutsättningar att behålla kunden.

+1 på den.
Kunde inte skrivit det bättre själv.

Marcus
2012-08-10, 22:16
De har knappast lagt in en programvara med mindre effekt, eller var den uppdaterad förut? Mig veterligen har det inte kommit ut någon ny programvara till denna motorn.

Saknade skruvar och fästen kan säkert närmaste VW-verkstad hjälpa dig med, men räkna med att du får bekosta det själv.

Det hade jag aldrig accepterat och jag tror inte att det blir så heller. Volkswagen har Europagaranti och Mobilitetsgaranti. Två starka begrepp som rimligen innebär att bilen blir återställd till korrekt skick oavsett var det sker.

Crille82
2012-08-10, 23:59
Varför gjordes inte allt arbete klart i Kroatien?

Ja varför gjordes inte bilen klar?

Jugo
2012-08-11, 11:04
Under tiden då bilen var på verkstaden ställde jag frågan till min " hemmaverkstad".
- " Vad gör jag om det blir några komplikationer, om delar fattas"? redan då fick jag ett svar att kom bara förbi när du kommer hem så går vi igenom både dina kvitton eftersom du inte kunnat nyttja din mobilitet som du skulle och så tittar vi snabbt under huven och bokar en kontroll om saker och ting inte stämmer.

Sagt och gjort. Igår var jag vid min verkstad där hemma och fick hjälp med detta. Det skulle inte vara några som helst problem att få bilen kontrollerad och återställd. Killen kollade under huven och konstaterade att jag skulle få en tid att komma in på en detaljerad kontroll för att säkerställa att bilen var helt ok. Han kunde bara bekräfta att det var ett antal saker som fattades.Under tiden han kollade hittade vi en kylarslang som endast var ditsatt på kylarens vattenstos utan klämma, den satt en bit ner på slangen och slangen har glidit ner så att den satt fast endast tack vare att den inte kom längre pga luftfilterboxen. Så har jag kört igenom hela europa, tänk om den lossat mitt på Autobahn. Jag vill inte ens tänka den tanken att stå där utan vatten...

Enligt den kroatiska verkstaden så var bilen klar. Jag skulle bara komma förbi och hämta den och det gjorde jag. När jag sen skulle kontrollera oljan och vattnet efter en bit körning så upptäckte jag att vissa delar saknades och ju mer jag jag letade så hittade jag fler. Det ska inte vara så här. Verkar ju få bra hjälp nu här hemma i alla fall så jag hoppas att det löser sig.

Andersson Racing
2012-08-11, 11:31
Detta låter kanon, precis som det skall vara!

DPC
2012-08-11, 12:08
Håller med! Efter vad ägaren varit med om är det extra viktigt med bra omhändertagande vilket VW verkar leverera. Korrekt och glädjande, bra!

kim_gulle
2012-08-13, 19:27
Har hört om det här på jobbet. Har för mig att det var vissa kolvar som brukade gå sönder. Dessa var tillverkade av HKS om jag inte minns fel. Om du fortfarande har möjlighet, vilket vid det här laget verkar osannolikt, så skulle du ju kunna kika på kolvarna for shits and giggles och se om det är HKS. :)