handdator

Visa fullständig version : Startar sedan dör Bettle 1999 2,0



Ollars
2012-08-02, 00:50
Händer vid varm motor. Vrider nyckeln och motorn startar som vanligt men dör efter 2-3sekunder. Kan hända många gånger i sträck. Försöker man starta igen direkt tänder den inte men om man väntar 5 sekunder mellan försöken får man alltid en respons motorn går igång varvar upp men fastnar inte på tomgång. Det går att gasa och varva upp motorn de sekunder den går men då den dör är den död så det verkar inte hänga på någon tomgångsmotor. Vad kan det vara?
Det finns en sådan gul "nyckel kod fel" indikatorlampa och den indikerar inte. Felet inträffar endast då motorn nyligenen varit igång. Dvs aldrig vid kall motor. Hittills har det inte varit något egentligt farligt problem den har alltid startat efter ett par försök men jag är rädd att det blir värre å man blir ståendes ngnstans

Cullberg
2012-08-02, 13:55
Kolla felkoder är mitt tips, det kan vara felkoder även om inte lampan lyser.

Ollars
2012-08-03, 01:15
Inga felkoder att få ut med min läsare... Billig biltema läsare.... Men den har funkat förut

Gurkiz
2012-08-03, 10:04
Låter lite som ett Polo syndrom, Dem brukar bete sig exakt sådär när gasspjället är sönder! Kanske kan vara nåt att kolla på! :)

Ollars
2012-08-04, 10:04
okej det låter ju rimligt. polon och beetlen är säkert ungefär samma bil väl ??? är detta ett poloproblem på de polosar som har 2,0 litersmotorn??

hur kan jag kolla om det är gasspjället ?

nu har inte felet funnits på någon vecka men går det att kolla om gsspjället är på gång på något sätt. Är det dyrt att köpa ett nytt man kanske skulle byta på chans om det är ett billigt spjäll man vill ju kunna lita på bilen liksom

Ollars
2012-08-09, 12:20
Ingen som har en 2,0 polo med detta fel som vet ngt?

Andersson Racing
2012-08-09, 17:04
Ingen som har en 2,0 polo med detta fel som vet ngt?

Finns ingen Polo med 2.0 motor.

Ollars
2012-08-19, 12:24
Okej ingen polo med 2,0 borde inte detta vara ett motorrelaterat problem ? vad säger panelen? Jag har skruvat massor men aldrig ägt eller skruvat en vw. Tankade för mycket e85 (blandar ca 50%) en gång och släckte då felkod och lampa med min biltema läsare så den tror jag funkar!
Nu har felet inträffat en gång när bilen och motorn var kall så nu verkar felet inte ha med själva motortempen att göra. Är gasspjället ett motorrtemprelaterat problem.

Det går att varva upp motorn medan den snurrar men den dör alltid efter ca 2 sekunder sedasn går det att starta igen om man väntar typ 5 sekunder. går det att gasa och varva en polo som har gasspjällsproblem??


Måste få ordnat problemet jag arbetar som deltidsbrandman och kan inte ha en bil som beter sig såhär !! finns det chans att dom hittar felet på en vw verkstad ??

T-mek
2012-08-19, 20:31
finns det chans att dom hittar felet på en vw verkstad ??

Hittar dom inte det, så byt vw-verkstad.. ska inte va några problem. Låter startspärrsrelaterat i mina öron.

larra
2012-09-22, 23:12
Låter som att startspärren är glapp, vet att bilar med start spärr och har man en nyckel som saknar chip så startar bilen men den dör efter ett par sekunder och du sa att lampan lyste för nyckel på instrumentet?