handdator

Visa fullständig version : Turbo byte Golf GTI 180hk



_holmgren_
2012-07-29, 15:51
Som rubriken säger är det dags för ett turbo byte på 25 Jahren då den är på uppsägningsdagar :(
Problemet jag har är att jag inte är helt 100 på vilken turbo som sitter på bilen.

Enligt vissa sidor har tydligen endel AUQ 180hk en K03 och andra en K03s vilket jag tycker låter lite konstigt.
Hur får jag reda på vilken turbo som sitter på bilen och vad skiljer en K03 mot en K03s?

Låt oss säga att jag har en K03s, vad händer då om jag sätter en K03 på bilen?
Vad jag kunde läsa mig till på någon sida från staterna verkar det inte vara något märkvärdigt som skiljer dom som borde göra någon skillnad men jag kan ha fel.

// Jakob

Sn00k
2012-07-29, 16:40
du har en k03s på AUQ motorn.

det är ingen större skillnad på k03 och k03s, kompressorhuset och impellern skiljer en aning om jag minns riktigt.
spelar mindre roll om du kör orginalprogram i bilen.. båda klarar 180hk utan problem.. chippat så klarar k03an ~195-200hk och k03s:en 210-215hk, utan att plåga livet ur dom.
sitter det en k03s på bilen så hade jag ju inte bytt ner mig till en k03.. lär nog ha en annan tryckslang å lite annat småkraffs för att montera en sådan.

_holmgren_
2012-07-29, 17:06
tusentack för hjälpen!
Självklart blir det en k03s nu när jag vet vad det ska vara på bilen, speciellt eftersom det är ace competition steg 3 med...

Blir nog att beställa en från staterna, den var bra mycket billigare där...

Cullberg
2012-07-29, 23:21
Jasså, börjar den bli dålig? Hur kan det vara möjligt, den har inte gått speciellt långt ju!

Gjutberg_Racing
2012-08-04, 01:43
"Sn00k" "k03an ~195-200hk och k03s:en 210-215hk"

så då är Golf Gti turbo som laddar 1bar och har ca 230hk med orginal turbo snabbt skrit :)

Sn00k
2012-08-04, 02:49
med den effekten vid 1bar så har du ökat flödet ganska bra i motorn.. alt. kör på väldigt högoktanig soppa.. men njae, med downpipe, bra IC och rätt tändkurva så flåsar den på minst lika bra där som vid orginal laddtryck.. problemet är att när man passerar ~215hk på 95/98 soppa så har man i runda slängar 160 grader "varm" luft ut ur turbon.. som lär kylas innan nått allvarligt händer.. turbon i sig genererar värme nå så förträffligt.. =P

Gjutberg_Racing
2012-08-04, 07:44
Ok.. Jag tror inte det är gjort nått med botten.. Bara chip, avgas.,. Håller det ??
Vissa säger att turbo och grenrör inte orkar :(

Sn00k
2012-08-04, 11:16
"botten" pallar i runda slängar 300hk.. sen äre vevstakarna och avgasventilerna som är prio 1 att byta, så du har långt kvar upp dit.

k03s tenderar att spricka i avgashusen när dom får plågas allt för varmt och många gånger.. iaf med "generella" chip.

ang. grenrör så stryper det flödet ganska rejält, men i slutändan stryper ändå turbinen mer.. så visst, du kan tjäna nån ynka hk på att byta.. och det kanske håller bättre.. men hade inte direkt oroat mig för originalröret då vi plågat dessa ganska bra utan haverier/sprickor.

en 3" downpipe däremot, gärna med sportkat.. det är nog den bästa investeringen man kan göra för en k03/s.. snabbare spool, och rejält sänkt avgastemp = mer hk och större marginaler innan nått ger sig.

som sagt, med hyffsad insugstemp och en programvara som håller avgastemperaturen inom rimliga gränser så håller det minst lika bra som original.
det var mycket snack förr i tiden om att övervarv dödade dessa aggregat.. men det är så små pinaler i dom så det verkar dom tåla riktigt bra sålänge man håller ner EGT och IAT.

ordna bara en vettig/smart programvara som anrikar när EGT eller IAT drar iväg, med rätt tändkurva, och som inte försöker ladda MER när IAT drar iväg, för att kompensera för mindre syremängd, som originalprogrammet och dom flesta "chippen" gör.. dvs gärna en mappning av någon införstådd i motronic 7.5 systemet, sen äre bara att mosa på! =)