handdator

Visa fullständig version : Lyckas inte med att lufta mina bromsar, Corrado VR6 -93.



nelik
2012-07-28, 23:08
Hej på er!
Jag lyckas inte lufta mina bromsar. Behöver verkligen er hjälp.
Hur mycket jag än luftar så är det fortfarande luft kvar i systemet som inte vill komma ut?
Pedalen blir aldrig riktigt stumm utan bara fortsätter att svampa. Så fort jag trycker ner bromspedalen så går abspumpen för att sedan stanna som normalt, men trycker jag ner pedalen igen så gör den om samma sak. Precis som att den tappar trycket när jag bromsar.

Det finns inget ställe att lufta på uppe vid hydralaggregatet och jag antar att luften finns där, om de nu inte är något annat fel?
Kan det suga in luft i systemet men inte läcka olja åt andra hållet så att säga?

Jag hittar inga felkoder när jag söker på ABS och lampan slocknar som den ska när pumpen stannar.
Provade att rycka ur en absgivare och då visade den felkod så det verkar fungera iaf.

Har provat med att sätta lite tryck på oljepåfyllnadsbutten men det blir ingen skillnad.
Har luftat med tändning av fram och tändning på bak och satt en domkraft på lastregulatorn som det står i Bentley bibeln.

Vad kan det vara för fel? Jag menar att någon bromsverkan borde jag väl fått?
Jag har dessutom provat att byta ut hela hydralaggregatet men det är fortfarande samma fel.
Provade detta då det har skruvats på hydralaggregatet innan då abspumpen sprack efter att jag bromsat för ett rådjur.

Förmodligen är det bara en skitgrej som min klena hjärna inte förtsår sig på :(

Tacksam för all hjälp jag kan få.

scirocco8v
2012-07-29, 00:41
du har inte sån mupp abs som jag hade på en passat vr6 92a tror jag de va. då va man tvungen att ha motorn igång så alla pumpar och grejer gick för att de skulle gå att lufta?
prova ta loss och luft oken löst annars så du inte har luft i slangarna som inte vill ut.

nelik
2012-07-30, 23:16
Nog är det en muppabs de har valt till dessa bilar... Teves 02 ABS/EDL.
När du skriver motor menar du ABS-motor eller helt enkelt ha bilen igång/startad under luftning? Blir liksom inge klokare ju mer jag skruvar. Har provat med 1bars tryck i oljepåfyllnigsbutten men det kommer inge luft ur nippeln, bara olja. Slet ur hydralaggregatet igen och bytte till ett annat, (japp jag hade ett till liggandes), med samma "fel" som resultat.
Så att hydralagget skulle ha ett fel kan jag iaf utesluta.

Försökte även att läsa felkoder med hjälp av abslampan då det tydligen ska gå på dessa modeller genom att sätta en tråd mellan "L-line" och jord men då startar bränslepumpen istället och går tills jag slår av tändningen?!!?
Jordfel eller bränd ECU? Men utan felkod med VAG-COM?

Janne.M
2012-07-30, 23:20
Det är inte så att du trampat sönder packningarna i huvudbromscylindern? Tryckt bromspedalen helt i botten? Då blir känslan väldigt svampig och pedalen går för långt ner och fjädrar bara.

nelik
2012-07-31, 00:10
Jag har bytt ut hydralaggregatet två gånger och aldrig trampat det i botten. Vad som hänt med aggen innan jag fick dem vet jag förstås inte men skulle båda vara trasiga? :/
Har luftat med att sätta tryck på oljepåfyllnings koppen och öppnat nippel fram och sedan stängt när det inte kommit luft. Och bak har jag jackat bakaxeln öppnat nippeln och kört bilens abs-pump och och sedan stängt nippeln.

Janne.M
2012-07-31, 00:19
Är inte huvudbromscylindern separat från ABS-aggregatet? Eller bytte du dem i saa veva?

nelik
2012-07-31, 00:58
Allt är ihopbyggt i en enda klump. Enkelt att byta förvisso, men jag börjar förstå varför Corradoägare slänger ur dessa klumpar och sätter i annat... Bildlänk (http://im1.shutterfly.com/media/47b7d700b3127ccec27e94a9b89d00000020O08CZtXDdy5ag9 vPgo/cC/f%3D0/ps%3D50/r%3D0/rx%3D720/ry%3D480/)

scirocco8v
2012-07-31, 09:56
Nog är det en muppabs de har valt till dessa bilar... Teves 02 ABS/EDL.
När du skriver motor menar du ABS-motor eller helt enkelt ha bilen igång/startad under luftning? Blir liksom inge klokare ju mer jag skruvar. Har provat med 1bars tryck i oljepåfyllnigsbutten men det kommer inge luft ur nippeln, bara olja. Slet ur hydralaggregatet igen och bytte till ett annat, (japp jag hade ett till liggandes), med samma "fel" som resultat.
Så att hydralagget skulle ha ett fel kan jag iaf utesluta.

Försökte även att läsa felkoder med hjälp av abslampan då det tydligen ska gå på dessa modeller genom att sätta en tråd mellan "L-line" och jord men då startar bränslepumpen istället och går tills jag slår av tändningen?!!?
Jordfel eller bränd ECU? Men utan felkod med VAG-COM?
prova att ha bilen igång medan du luftar ja

2stroke
2012-07-31, 11:18
Allt är ihopbyggt i en enda klump.
Enkelt att byta förvisso,
men jag börjar förstå varför Corrado ägare slänger ur dessa klumpar och sätter i annat...
Bildlänk (http://im1.shutterfly.com/media/47b7d700b3127ccec27e94a9b89d00000020O08CZtXDdy5ag9 vPgo/cC/f%3D0/ps%3D50/r%3D0/rx%3D720/ry%3D480/)
Systemet som visas på bilden påminner om det som sitter i 80-90 tals Audi 100/200

Kanske du kan du hitta något matnyttigt här:
* http://www.audi200.se/teknik/bromshydraulik.htm
* http://www.audi200.se/teknik/ackrenovering.htm
* http://www.audi200.se/aladdin/bilder/styrhydraulik.jpg