handdator

Visa fullständig version : MK3 Gti 2.0 16V startar ej. trasig bränslepump.



Haugeman
2012-07-26, 00:11
Fick problem med att MK3an dog för mig i dag. har dom sista par dagarna hört lite sjung/malning från tanken, nästan som om pumpen halvvägs suger bränsle halvvägs luft (hogfrekvent konstant "slurp" är det bästa jag kan beskriva det som) men har lite halvt avfärdat det då jag har rensat inredningen och tänkte jaja jag hör pumpen tydligare nu utan baksäte i osv.

Men nu vill inte bilen starta. det är tyst när man öppnar dörren och hör heller inget från "bakre regionerna" när man vrider på tändningen. är det en eller två pumpar på denna? i så fall vilken är det troligt som har tagit kvällen..

säkring eller nått som kan ryka på dom som styr detta ?

Tacksam för lite snabb input då båda golfarna nu står och det blir dyrt att jobbpendla med dodgen som dricker 1.5-1,6 liter milen.

Henrik.M
2012-07-26, 00:38
Är en högtyrckspump i tanken.
Börja med att kolla så du har du har spänning fram till pumpen , ta lös kontakten och mät.
Har för mig det är 3kablar till armaturen : 12v , tankmätare , jord.

Är det spänning fram så är det mest troligt pumpen som lämnat in.(Du måste köra på starten för att få spänning fram till pump.)
Saknar du spänning fram , så kolla säkring samt relä.
Som ett sista steg kan du prova tvångsköra pumpen genom att mata den direkt med 12v ( ex genom att bygla bränslepumpsrelät) , Är den död då har du definitift konstaterat fel.



Är år och dar sen jag pillade MK3 så är det något jag missat är det fritt att fylla på i detaljväg.

Skickat från min Äppel Padda.

Haugeman
2012-07-30, 14:34
har inte hunnit kolla detta fel ännu, men tack för tipsen. skall kika på dessa så återkommer jag om det löser sig.

nån som har koll på vart säkring/relä sitter? är det i terminalen under ratten?

J.L
2012-07-30, 17:47
nån som har koll på vart säkring/relä sitter? är det i terminalen under ratten?

Det borde det vara, men inte 100
Nummer på relä vet jag dock ej, är nästan säkert inte uppmärkt.

Haugeman
2012-08-01, 23:27
var ström fram till pumpen både när man vred på tändning en kort stund och sen när man drog starten. så beställde en ny pump. hoppas detta hjälper.

Haugeman
2012-08-16, 14:09
Dum som man e beställdes en ny pump från skruvat.se som givetvis var helt fel sort. Bilden på helsidan överensstämde inte med vad jag fick över huvud taget.

Retur på den och beställde en på skroten från en vr6 med samma reservdelsnummer. Monterade in den så gick bilen igen.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2