handdator

Visa fullständig version : Svensk bilverkstad har inte fixat min bil på 1,5 år.



VW300
2012-07-19, 14:36
Sitter mest och skakar för att jag är så jävla förbannad. I två år har jag bott i ett annat nordiskt land. Innan jag flyttade dit slutade självklart golfen att fungera just när den skulle ut på annons.

Har en verkstad hemma som alltid ställt upp och varit suuuper trevliga så det var ett självklart val att lämna den till dom.

Månaderna gick och jag hörde inget från dem vilket jag senare tog kontakt för att kolla hur det ligger till. De hade inte hittat felet och bilen hade senare redan stått orörd i minst en månad utan några nya felsökningar. Efter en diskussion så skulle de senare ta in bilen igen för att gå igenom den och se om de kunde finna något nytt.

Månaderna gick igen och hörde inget ifrån dem vilket jag senare tog kontakt. Samma visa denna gång och bilen hade stått ute, denna gång är bilen full med mögel. Detta skulle de ordna.

Denna gång kollade jag själv på nätet och fick ett bra tips som inte hade kollats. Det visade sig att kamaxelgivaren var sönder och när den senare byttes så startade i alla fall bilen. Då bilen nu redan stått ute väääldigt länge och att de innan plockat bort styrboxen utan noggrannhet så har de lyckats göra ett håll in i bilen vilket betyder mängder med vatten i bilen. Detta resulterar till att vindtorkare, gasgivare och lite annat slutar att fungera och mer mögel i bilen. Kräver så klart att detta skall ordnas, men då de inte är en volkswagen verkstad så hade de inte de rätta verktygen till gasgivaren.

Muntlig överenskommelse så lämnas bilen till volkswagen, allt ska fixas så att bilen går att köra och kostanden står den ordinarie verkstaden för när allt är klart, Ok fixat.

Nu är bilen ok i motor, allt fungerar utom fönsterhissarna som skall ordnas MEN.

I kontakt med den ordinarie bilverkstaden så säger de nu att vi inte har någon överenskommelse och att den här saken har inte de med att göra längre, det är mitt problem. De kommer inte stå för några kostander och det vill säga att jag nu står med en bil som är i sämre skick än när jag lämnade in den(bortsett från att volkswagen fixat allt med motor) och har haft en värdeminskning i två år. Har heller ingen aning om den fortfarande läcker in vatten då volkswagen har haft den inomhus hela tiden.

VAD FAN SKA JAG GÖRA? Har ringt konsumentombudsmannen och de skulle kolla upp lite med experter men jag är i dersperat behov av hjälp. Den bilen har gått mig på nerverna i två år och nu när den äntligen är säljbar så ska jag sitta med en faktura från volkswagen som den ordinarie verkstaden skall betala. Det är kanske inte detta jag hade önskat att ta itu med det första jag gör när jag kommer hem, SUCK :(

SNÄLLA HJÄLP MIG NÅGON MED TIPS OCH RÅD......... sjukt tacksam till er som vet hur jag skall gå tillväga.

Cullberg
2012-07-19, 14:54
Det låter ganska solklart i ditt fall. Verkstaden som du först lämnade in bilen på har uppenbarligen inte haft den kunskap som krvävs.
Skriv ihop ett brev med allt som har hänt med historik om hur du upplever det och skicka in till ARN.

Eftersom verkstad nr.2 hamnr i kläm är risken att du måste betala deras faktura då dom inte gjort något fel. Dessa pengarna bör du rimligtvis få tillbaka om det löser sig med ARN.

Har du pratat med chefen på verstad nr.1 för att säga hur du upplever saken, och varför dom inte står för det som dom har förstört?

Det kan även vara bra att säga till verkstad nr.1 att du kommer gå vidare till ARN. Inget hot eller vara arg utan bara korrekt.

VW300
2012-07-19, 16:10
Det låter ganska solklart i ditt fall. Verkstaden som du först lämnade in bilen på har uppenbarligen inte haft den kunskap som krvävs.
Skriv ihop ett brev med allt som har hänt med historik om hur du upplever det och skicka in till ARN.

Eftersom verkstad nr.2 hamnr i kläm är risken att du måste betala deras faktura då dom inte gjort något fel. Dessa pengarna bör du rimligtvis få tillbaka om det löser sig med ARN.

Har du pratat med chefen på verstad nr.1 för att säga hur du upplever saken, och varför dom inte står för det som dom har förstört?

Det kan även vara bra att säga till verkstad nr.1 att du kommer gå vidare till ARN. Inget hot eller vara arg utan bara korrekt.

Det låter väldigt bra så som du skriver. Har ännu inte pratat med verkstad nr 1 men ska ner och ta en diskussion när jag har lite mer "kött" på benen. Bör väl ha med mig en opartisk person också men ska absolut inte visa aggression eller ge några hot.

Vad jag misstänker så kommer detta gå vidare till ARN i så fall och det är väl detta som gör mig mest irriterad, att en verkstad som man i flera år har haft god kontakt med nu helt plötsligt bara skiter i det.

Tack för ditt svar!

VWGolIV
2012-07-19, 19:08
Om du tänker gå vidare till ARN så kan väntetiden vara uppemot 1 år om du har otur.
Jag väntade i 11 månader innan mitt ärende var klart och under den tiden så förlora jag mer pengar i värdeminskningen än vad bilen hade kostat
att laga själv och sen sälja.
Något att fundera över..

VW300
2012-07-19, 22:26
Om du tänker gå vidare till ARN så kan väntetiden vara uppemot 1 år om du har otur.
Jag väntade i 11 månader innan mitt ärende var klart och under den tiden så förlora jag mer pengar i värdeminskningen än vad bilen hade kostat
att laga själv och sen sälja.
Något att fundera över..

Just nu spelar det ingen roll känns det som, men klart tänkvärt...!!