handdator

Visa fullständig version : E85 i en Golf 3:a



golflover
2012-07-18, 20:25
Kan jag råka ut för trubbel om jag kör E85 i min Golf 3:a med ABS motor (90 hk) . Och hur stor effekthöjning kan jag tänkas få med detta bränsle byte. Ni som säger att den dricker mer och det blir dyrare för dig behöver inte svara. Utan jag är mer intresserad av, går det och ger det mer effekt

a128
2012-07-18, 20:35
Dessa centrainsprutare brukar klara ca 80% E85 innan den börjar protestera

annars finns enkanalig flexitune II

dom problem som skulle kunna uppstå är ingentäppt bränslefilter, gammal koksad olja som löses upp (gäller motorer där man slarvat med servicen)

Sn00k
2012-07-18, 21:40
e85 kräver 8-10 grader ökad tändkurva väldigt generellt sett..
..så såvida du inte kan programmera om motorstyrningen får du en klar effekt-minskning, inte ökning, + ganska exakt 38% högre förbrukning med orörd tändkurva.
vad jag minns av ABS-motorn så den INTE kompis med att bara vrida upp grundtändningen.. men det går ju förståss att byta/manipulera styrsystemet om man är lite kreativ.
det är lurigt att få ut 38% mer soppa ur detta soppasystem med något som liknar atomisering, än värre med e85.. och allt annat = mager gång och ännu lägre effekt.. men samma där, det GÅR om man är lite kreativ.

att skifta till e85 på en motor som gått 15-20k mil på bensin och har lite slitna kolvringar gör att man får byta olja ~500e mil om man inte vill ha lager-ras.. sen diskar ju etanolen ur motorn väldigt bra, som ovan nämnt, och drar med sig avlagringar på ventiler mm mm.. jättebra att det blir RENT, men har motorn slitit in sig så kan det bli lite läck här å där.
det FINNS idag ganska vettiga oljor för dessa typer av konverteringar, framtagna till hybridbilar/flexifuels, innehållande lite mer zink å annat spännande, då går det säkerligen att 1000mil intervaller även på en äldre motor, men det kostar.

så visst, det går, men gör det rätt å riktigt efter etanolens förutsättningar så kommer resultatet att bli bra.

golflover
2012-07-19, 18:09
Tack för bra svar. Det blir ingen E85 i min motor

Kingen
2012-07-19, 18:51
Sn00k: På min vinter/bruksbil Volvo 740 GL så blandar jag in emellanåt ca 15-30% E85, är det några problem att blanda in mindre mängder?

Sn00k
2012-07-19, 22:38
Det var inte min mening att avskräcka någon från att prova, med lite kreativitet kan man få till mer effekt, mjukare gång och rejält bättrad soppa-ekonomi.. bara man förstår bränslets förutsättningar.

jag åkte själv ådi 80 -88a med lite modifierad 90hk motor.. KE-jetronic.. drog 0.53 liter/mil till å från jobbet(36mil landsväg) med ren E85, efter en massa labbande med tändning, kamaxlar, kamtider och ombyggt soppasystem.. detta med 40k mil på mätaren, så nog går det =)

kingen: njae, det rensar ju rent väldigt bra, och du bör byta olja lite oftare, men det är nog inga större problem med mindre mängder.