handdator

Visa fullständig version : mk1 gti, startproblem samt oljetryck



aydeen
2012-07-14, 17:51
Hej!

Blev registrerad idag, får se vad gtiklubbens medlemmar går för =)

Iaf till problemet. Bilen är alltså en mk1 gti med en 8v 1,8i från tidiga golf2. Jag har på senare tid haft problem med att bilen är svårstartad när den stått ett par timmar. Bilen puttrar igång på två cyl, därefter tre och efter lite körning går den igång på alla fyra cylindrar.

Jag hade i lite 2takts olja i tanken för att smörja upp diverse komponenter i bränslesystemet, då jag fick höra att backventilen i soppapumpen brukar kärva och därmed håller den inte bränsletrycket då soppan rinner tillbaka i tanken.

Samtidigt som jag körde på detta, fick jag inte igång den en morgon. Jag fyllde i 5 liter bensin och den puttra igång tillslut efter många start försök(troligen för dåligt utspädd). Problemet blev dock att oljetrycket försvann helt. Jag stängde av bilen genast och lät den svalna. Startade den igen efter några minuter så jag kunde ställa den på en parkering o bärga den, men då helt plötsligt hade jag oljetryck så jag körde hem bilen. Känner jag på slangarna till oljekylet är dom dock svalna så det verkar som att oljan inte cirkulerar till kylet.

Någon som har ideér om vad som ligger o spökar dels med startsvårigheterna och oljetrycket??

mvh!

mrpete
2012-07-15, 08:41
Om motorn inte har kommit upp i arbetstemperatur så är oljekylet kallt. Det sitter en termostat i filterhållaren som inte släpper igenom någon olja för än den är tillräckligt varm, detta för att inte varmkörning ska ta så lång tid..

Startsvårigheter kan ha att göra med lite olika saker, men det är inte helt osannolikt att du får luftfickor i bränslesystemet, detta just pga bristande backventil alternativt bränsletrycksackumulator som sitter precis efter pumpen bak på bilen. Det kan ju vara så att den som monterat mkII-motorn struntat i att montera den alls.

aydeen
2012-07-15, 12:16
Om motorn inte har kommit upp i arbetstemperatur så är oljekylet kallt. Det sitter en termostat i filterhållaren som inte släpper igenom någon olja för än den är tillräckligt varm, detta för att inte varmkörning ska ta så lång tid..

Startsvårigheter kan ha att göra med lite olika saker, men det är inte helt osannolikt att du får luftfickor i bränslesystemet, detta just pga bristande backventil alternativt bränsletrycksackumulator som sitter precis efter pumpen bak på bilen. Det kan ju vara så att den som monterat mkII-motorn struntat i att montera den alls.

Oljan var ca 80-85grader och vattentempen ca 100grader så den borde öppnat tycker jag. Kan ju mycket väl vara termostaten som strular börjat strula mitt i allt? Kollade under bilen igår, trodde det satt en förpump bredvid soppapumpen, men nu förstår jag att det var ackumulatorn som du säger. Får byta soppa pump helt enkelt. Biltema ska ha någon liknande ersättningspump som jag förstått? annars blire nog ebay... måste ha nya bränsleledningar också då dom som sitter där nu är helt sönder rostade

aydeen
2012-07-19, 13:52
Hade loss bränslepumpen som sitter bredvid tanken igår och den fungerar som den ska när jag koppla den till 12v. Kollade även backventilen och den känns helt ok. Sitter det en förpump i tanken på dessa bilarna?

Andersson Racing
2012-07-19, 16:57
Hade loss bränslepumpen som sitter bredvid tanken igår och den fungerar som den ska när jag koppla den till 12v. Kollade även backventilen och den känns helt ok. Sitter det en förpump i tanken på dessa bilarna?

Ingen förpump i tanken.

aydeen
2012-07-25, 21:11
Såg det nu. haft ner pumpen och den fungerarn som den ska. Har försökt få tag i en ny backventil men hittar ingen återförsäljare som säljer den löst. Någon som vet?

Pelleplutt
2012-08-22, 13:52
Var sitter backventilen? Har du hittat någon ny?
Jag tappar bränsletrycket efter 20-40sek och den är mycket svårstartad när den har blivit varm och det gått några minuter.
Jag behöver nog en ny "typ backventil"

Haugeman
2012-08-22, 14:08
Är du helt hundra på att pumpen funkar. jag hade nyss haveri på pumpen i min MK3 a. nät jag körde den på bänken via 12 v funka den men inte när jag satte den i bilen. bytte till en beggad pump så funka bilen igen.

aydeen
2012-09-06, 22:27
glömt uppdatera här. Bytt bänslepumps relät så nu går pumpen vid tändning som vanligt. Jag hade ner pumpen och konstaterade att backventilen såg hel och fräsch ut, kärva inte. Även bytt bränslefilter.
MEN, den går fortfarande väldigt kasst vid kallstart. Precis samma symptom som innan alltså att den puttrar igång, sen dör den direkt när jag ger gas eller så har jag tur o kan varva upp den och då går den bra sen. Somsagt när jag väl fått igång den går den bra.
Som jag förstått det håller den inget bränsletryck och det bildas ångblåsor i främre delen av bränslesystemet. Kan det läcka tillbaka bränsle genom returen tro?

fruktansvärt tacksam för tips och idéer!

aydeen
2012-09-10, 16:48
Uppdatering! Testat kallstartsventilen och den fungerar alldeles utmärkt. Har tagit ur spridarna och o-ringarna är riktigt torra och dåliga. Beställde nya oringar på skruvat.se men de passade inte alls. vart kan ja få tag på dessa?(både de små och stora)

233

Ska ut o stoppa spridarna i flaskor nu för att se att de ger lika mycket bränsle o sprutbilden..
Mvh

aydeen
2012-09-11, 11:56
Spridarna funka fint. Ena spridaren droppade lite vid konstant sprut, men inget farligt... Fortfarande ingen som vet vart jag kan få tag i dessa o-ringar? finns ett par o välja mellan på skruvat men vet inte vilka jag skall ha...

GranlundMKIV
2012-09-11, 12:32
Jag köper på VAG, hemma dagen efter.
Inte dyra och ringer man så hjälper dom till och kollar upp så du får rätt.

aydeen
2012-09-11, 17:58
260kr för några o-ringar är dock riktigt saftigt tycker jag. Finns på skruvat.se också men är inte säker på storlekarna så får ta dessa o vara nöjd helt enkelt...

aydeen
2012-09-16, 19:56
Seriöst, börjar bli riktigt trött på det här nu. Bytt 0-ringar och kontrollerat spridarna. Kopplade kalstartsventilen via en knapp så jag kunde styra den manuellt. Var precis samma effekt. Bilen knappt puttrar igång på 2 cylindrar och så fort jag rör gasen så dör den. Det blir värre och värre för varje gång jag startar den dessutom. stänger jag av kalstartsventilen så dör den direkt...

Vad ska jag göra?!

GranlundMKIV
2012-09-16, 20:25
surt... vet hur jävligt det är när man inte vet vad man ska gå på för spår.
Gissar du har kollat så stift och fördelare är fräscha.

Har du koll på att allt upp till insuget från sprutet är tätt så vågen lyfts ordentligt och ger så mycket soppa som den behöver?
Tjuvar den luft där blir det inget bra ju...

aydeen
2012-09-16, 21:18
Ja precis. Känns fördjävligt att inte ha fått använda den nu under "sommaren"..
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att den inte drar tjuvluft i insugssidan? Jag har kört med rökmaskin i insuget och tätat precis allt som läckte..
När jag köpte bilen i vintras gick den hur fint som helst... körde 9 timmar i sträck med den hem till gbg. Körde den i någon vecka sen blev det bara värre o värre. Nu får jag låta den stå på tomgång i drygt 2-3 minuter sen puttrar den igång på alla cylindrarna om jag har tur...

Har även testat justera co-skruven utan resultat..

Rockatansky
2012-09-16, 23:52
Hur går bilen när den är varm, helt normalt? Du skriver att den efter 2-3 minuter går på alla cylindrar om du har tur. Fungerar den inte varm heller? Grundläget, om man säger så, för motorn är när den är helt varm. Bråkar den bara vid kallstart så är det något med regleringen som felar.

Om jag utgår från att den är tät och går normalt när den är varm så borde det vara att vågen inte lyfter tillräckligt. För högt reglertryck, mottryck på kolven, när den är kall är troligt. Har du så du kan mäta bränsletrycken är det allra lättast att hitta felet.
Har du inte det så är det "shotgun approach" som gäller, byt billigaste delen först. Varmkörningsregulator och sen bränslemängdmätare.

Hoppas du får ordning på det.

/Peter

aydeen
2012-09-17, 15:14
Har ingen tillgång till en bränsletrycksmätare just nu tyvärr. Den går perfkt vid varm motor.

jag har tagit loss tillsatsluftsliden för att se så dn fungerar. Jag har gjort rent den ordentligt md rostlösare och bromsrengöring. Den står i stängt läge hela tiden verkar det som. Vet inte riktigt hur dom ska se ut men de är som en liten liten öppning på själva skivan. Jag har pillat med skruvmejsel i den och den kärvar inte. Kopplade 12v till den men den händer inte något. Ska låta den vara matad med 12v en längre stund o se om den öppnar eller stänger helt...

aydeen
2012-09-17, 22:04
Tog loss styrtrycksregulatorn från motorn och anslutningarna för att se om skit satt sig i filtret i den, men icke.
Somsagt tog jag loss regulatorn och lät den ligga o svalna samtidigt som jag kylde ner den. efter drygt en kvart var den riktigt kall och jag testade starta motorn med regulatorn vid sidan om motorn för att se om det är den som strular när motorn är kall. Men den starta och gick helt ok. Lite låg tomgång blev det men när jag varva upp den var de inga problem..

Kan det vara tillsatsluftsliden som är boven tro? kan den vrkligen göra moton så trög startad?
All hjälp uppskattas!
Mvh

Rockatansky
2012-09-18, 00:17
Det verkar på din felbeskrivning som att du får ett bättre resultat efter att du kylt ner regulatorn. Plockade du bara loss den från motorn eller använde du kylspray? Det skulle kunna vara den som krånglar. De finns två kontroller du enkelt kan göra på den om du inte har tryckmätare. Det första är att den ska ha tolv volt på kontakten när du drar igång startmotorn. Du kan även ohm-mäta regulatorn och den ska ligga mellan 16-22ohm. Även om båda dessa är ok kan den fortfarande vara trasig och det ser du endast med tryckmätaren men det kan ge något i alla fall.

Tillsatsluftsliden tror jag inte är något fel på. Den släpper bara luft förbi spjället och du borde kunna starta och få tomgångsvarv på bilen genom att hålla gasen inne lite lätt. Den borde inte gå på ett par cylindrar då utan helt ok. Du kan visserligen testa den med om du vill. Lägg tolv volt på den och den ska stängas efter en stund. Ställer du den på spisen ska den också stängas efter en stund. Inte på en induktionshäll då alltså, aluminium... :)
Testa även att klämma ihop slangen till den när den och motorn är varma. Tomgången får inte sjunka då.

Tror dock fortfarande det är regulatorn... eller bränslemängdmätaren.

aydeen
2012-09-18, 17:51
Den låg på 22ohm kall motor. Jag testade volt mäta i kontaktstycket och där hade jag spänning så fort bränsle pumpen börja arbeta. Sen hade jag konstant 12v på den när motorn var igång.

Klämde även på slangen till tillsatsluftsliden när motorn var varm och inget hände.

Får förhoppningsvis tag i en bränsletrycksmätare så jag kan mäta diverse tryck.
För just nu står tankarna still.

Jag testa även att lyfta på mätskivan när bilen var kall för att ge den mer bränsle, men då dog den direkt.

Tack för hjälpen förresten! uppskattas verkligen

Rockatansky
2012-09-20, 08:44
Då är det nästan säkert att det är nåt som styr uppvärmningsfasen, den är runt 2-3 minuter. Min gissning är att du har för högt reglertryck när den är kall och det är det som gör att vågen inte lyfter som den ska. Min erfarenhet är att detta fel kan uppstå både i regulatorn och bränslefördelaren.
Testa att kolla stiften och se hur dom ser ut precis innan motorn blivit varm, efter en minut eller så. Dom borde vara torra allihopa om den nu fått för lite bränsle. Då är det ytterligare en indikator på rätt diagnos.

Tyvärr har jag inget mer att komma med i detta läget utan aktuella tryck.

mvh
/Peter

aydeen
2012-09-21, 12:13
Är det någon som har en styrtrycksventil eller bränslefördelare till salu, Skicka ett PM!

Får byta ut dessa o se om det löser sig tyvärr har jag inga andra alternativ längre...

aydeen
2012-09-24, 13:00
Hur öppnar jag bränslefördelaren? får kolla om jag har skit eller liknande i den.
Mvh!

Rockatansky
2012-09-26, 09:04
Skulle föreslå att du byter regulatorn först. Dom är lättast att få tag i begagnade. Är bränslefördelaren trasig så är det enligt vw's verkstadshandbok bara att byta till en som fungerar. Dom "går inte" att laga. Plockar du isär den är det renovering med loctite och allt som gäller men jag vetifan om det blir bra. Svårt att få tätt och utan spill. Kör det som en sista lösning om allt annat skiter sig.

Plocka isär: http://www.vintagewatercooleds.com/tech/2007/cleaning-the-cis-airflow-sensor/#more-46

Laga och renovera: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5445167-Cis-fuel-injection-rebuild&p=73773975&viewfull=1#post73773975

aydeen
2012-09-26, 11:49
Tror ja skippar dedär. Funderar på att byta regulator o fördelare med luftburk till volvos k-jet(740/240). Kan vara svårt att få tag på reservdelar till vw 8v motorerna här i göteborg har jag märkt. Har hört att det är bättre flöde i volvo fördelaren också...

Tack för hjälpen Rocka!

aydeen
2012-10-04, 15:13
Bytt regulatorn nu utan resultat :/ ska försöka få tag på en bränslefördelare. Funkar det inte efter jag har bytt den kör jag ner bilen i ett dike o bränner upp den.

Haugeman
2012-10-04, 17:20
Vilket nummer är det på bränslefördelaren som du behöver, (utgår ifrån att det är fördelningshuvudet uppe på luftfitret som ansluter till spridarslangarna du menar)

Jag tror jag har ett par tre liggande men vet inte om det är korrekt version för din bil. kan ju skicka det på pm om du vill att jag skall kolla.

aydeen
2012-10-11, 12:08
Grymt ja hör av mig om jag inte hittar någon här på skrotarna.
Någon som vet om Saab 900 som har k-jet passar??

Haugeman
2012-10-11, 13:47
Grymt ja hör av mig om jag inte hittar någon här på skrotarna.
Någon som vet om Saab 900 som har k-jet passar??

Jag hade ett Saab turbo kjet huvud på min mk2 gti 16v. Tycke dock den fick lite för mycket soppa med det så jag bytte till ett original. Även Volvo turbo kjet skall funka.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

aydeen
2012-10-11, 14:25
Jag hade ett Saab turbo kjet huvud på min mk2 gti 16v. Tycke dock den fick lite för mycket soppa med det så jag bytte till ett original. Även Volvo turbo kjet skall funka.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Fungerar det bara med bränslehuvud från turbo motorn? eller går det bra med den som sitter på insp motorn också?

Haugeman
2012-10-11, 17:03
Ursprungligen postat av Haugeman (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?p=170494)<br />
Jag hade ett Saab turbo kjet huvud på min mk2 gti 16v. Tycke dock den fick lite för mycket soppa med det så jag bytte till ett original. Även Volvo turbo kjet skall funka.<br />
<br />
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2<br />
Fungerar det bara med bränslehuvud från turbo motorn? eller går det bra med den som sitter på insp motorn också?

Troligen fungerer den med... det får nån som VET gärna konfirmera. Vad jag vet så tog man Volvo/Saab turbo huvudena då dom gav mera soppa, om man t.ex skulle turbo konvertera men man fick även ställa upp BTR osv.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

aydeen
2012-10-23, 13:57
Troligen fungerer den med... det får nån som VET gärna konfirmera. Vad jag vet så tog man Volvo/Saab turbo huvudena då dom gav mera soppa, om man t.ex skulle turbo konvertera men man fick även ställa upp BTR osv.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Har nu köpt en som satt på en saab 900i. Finns ett extra uttag på denna fördelaren till vänster om fördelaren. Vad ska jag göra med den? hoppas inte pengarna gick i sjön nu

aydeen
2013-04-27, 11:48
Tänkte ta nya tag o försöka få bilen att gå bra nu. Har fått tag på en bränsletrycksmätare, Mätte trycket efter bränslefiltret(alltså bränslepumstrycket) det låg på hela 7-10bar. När jag stänger av pumpen och låter den stå i ca5min så sjunker trycket till nästan hälften och fortsätter sjunka. Börjar misstänka att det är backventilen eller läckage i returen. Någon som vet mer specifikt vilka tryck jag ska ha och hur ja ska gå tillväga nu?

Mvh!!