handdator

Visa fullständig version : Kamaxel från autotech.com, nåt att ha?



joo
2007-08-03, 09:37
Såg att autotech.com hade riktigt billiga kamaxlar till gamla 8v maskiner. Är det någon som har erfarenhet av deras produkter? Är det bra kvalite, funkar de bra m.m.?

foffa2002
2007-08-03, 13:40
kolla www.drcamshafts.com

tror det är han som gör dom åt firmorna

Sn00k
2007-08-04, 00:26
forskade lite i deras kammar här tidigare i våras.. å dom har en riktigt fin 270gradare till gamla 8v, men ämnad för överladdning med g-lader/tyrbo.. närmast legendarisk i staterna.. många som rekkomenderar den varmt.. så det lär ju inte vara skitgrejjer direkt.. =)

kammen ja menar har denna spec om nån skulle vara nyfiken:
"AUTOTECH 270:

Lift: 0.449" (11,4mm)
Duration: 270° at 0.1mm check, 112° lobe center."


dom har säkert nån trevlig en för sugisar också.. =)

Fredda84
2007-08-04, 02:21
Är det jag som är dålig på engelska? eller vart ser du att kammen är ämnad för överladdade motorer?

Sebbe
2007-08-04, 10:41
Joo bör väl ha mek. tryckare. Då har dom bara 2 kammar som passar. "G" kammen som sitter som org. kam i hans bil om det inte är USA import eller nått.
Sen 286 an och den ger säkert fint mos men kammar över 280 grader rekomderas ej för K-Jet om man ska använda bilen på gatan. Tomgången blir lite väl hård. Men det beror på hur bilen är byggd i övrigt.
Det står även på deras hemsida att 286 an rekomenderas för insprutningsbilar som redan är kraftigt modifierade. Sen står det att man måste byta fjädrarna för den kammen också, men det behövs inte om man har en europeisk GTi med "G" kam eftersom den redan har hårdare fjädrar än bilar med "C" kammen (76-82).

Sn00k
2007-08-04, 11:25
Är det jag som är dålig på engelska? eller vart ser du att kammen är ämnad för överladdade motorer?

Inte så mycke engelska som värdena på den.. kanske inte så många utskrivna där.. men den har rätt lyft, duration och väldigt litet överlap.. precis som en kompressor/turbo-kam ska ha.. å sen råkar jag förståss veta att den är speciellt framtagen för ändamålet ;)

Fredda84
2007-08-04, 14:00
Då kanske du kan svara på vart jag hittar en lämplig kam för hyffsat pris någonstans...?
Vart ju sugen på den där kammen för den hade ju rätt pris =) men den ska ju även vara anpassad för min 8V GTI med hydraliska lyftare (utan överladd)

Mr.Jetta
2007-08-04, 15:21
Kanske någon som vet något om dessa också funk. kvalitet osv. ? http://www.autotech.com/prod_engine_camshafts.htm#16v
och om några större modds. krävs för de ska funka fint ?
(lånar tråden lite =)

// BJörn

joo
2007-08-04, 16:14
Precis som Sebbe skriver så har jag mekaniska tryckare och funderade på 286 graders kammen. Tanken är att använda den till kommande motorbygge tillsammans med 2 liters block, hårdare fjädrar och portad topp m.m. Efter lite funderande har jag nog dock insett att den kanske är lite för vass med tanke på tomgång och så vidare så jag siktar nog på att hitaa en något snällare kam. Fast med det priset de skulle ha, 100USD, så kan man ju köpa den o testa o se vad man tycker. Vad tror ni om tomgång och körbarhet på gatan med en sån kam?

Sebbe
2007-08-04, 19:48
Precis som Sebbe skriver så har jag mekaniska tryckare och funderade på 286 graders kammen. Tanken är att använda den till kommande motorbygge tillsammans med 2 liters block, hårdare fjädrar och portad topp m.m. Efter lite funderande har jag nog dock insett att den kanske är lite för vass med tanke på tomgång och så vidare så jag siktar nog på att hitaa en något snällare kam. Fast med det priset de skulle ha, 100USD, så kan man ju köpa den o testa o se vad man tycker. Vad tror ni om tomgång och körbarhet på gatan med en sån kam?

Det går, men tomgången blir sur. Körde med en liknande kam (dock i en 1,6:a) och den var hopplös under 2000rpm, men sen gick det som vanligt, fast bättre. Finns de som kör med rena rallykammar 305 grader eller mer i sina gatbilar.

Trimningshandbok 239 rekomenderar Schricks 272 graders kam om man inte vill ha sämre tomgång. Nästa steg blir Schriks 276:a då börjar tomgången bli orolig. Högre öppningsvinkel än det rekomderas inte alls om man har K-jet, däremot så funkar 288 och 306 graders kammar bra med dubbla förgasare.

Det finns massor med trådar ang. kamaxelval i gamla forumet och där rekomenderades oftast en snällare kam framför en för vass kam om bilen skulle användas till gata. Ska bilen köras mestadels på bana så blir det en helt annan sak

Sn00k
2007-08-05, 12:00
en liten tanke då bara.. en 286graders kam.. i en 1.6:a, kan bli väldigt vasst å oroligt.. medans den är ganska snäll i en 2.0:a.

polaren åker med en 285-gradare, och den var riktigt vass i hans 1.8 liters spis.. men när vi byggde 2.0 bottendel åt han, så blev motorn from som ett lamm med den kammen, nästan lite FÖR snäll.

slutsatsen jag drog av detta är att ju mer volym man har på motorn, desto vassare kam kan/bör man använda för att bibehålla samma karaktär.

Strömberg
2007-10-23, 17:14
http://www.autotech.com/prod_engine_g60hp.htm
funderar på att köpa deras kitt som dom kallar: Stage 3 Q-Chip Kit till min g60.. va tror ni?? något att ha eller som ja bör tänka på??

Sn00k
2007-10-23, 19:19
hmm.. 205 peak hk lät ganska vekt.. tvivlar inte på att det är helt ok grejjer, men det finns bättre.

Strömberg
2007-10-24, 09:45
hmm.. 205 peak hk lät ganska vekt.. tvivlar inte på att det är helt ok grejjer, men det finns bättre.

okay... tips om var?? har ju redan även rs2 portad kompressor + 68mm hjul... så de kanske borde bli lite bättre?? va bör man kunna ha för laddtryck med en sån kompressor??

pb81
2007-10-24, 10:28
En liten sidofråga, Är det hydraulisk tryckare på golf gti 1,8l 8v -83?

onk
2007-10-24, 11:46
En liten sidofråga, Är det hydraulisk tryckare på golf gti 1,8l 8v -83?

Nopp, där har du mekaniska tryckare.
Hydraliska kom -86.

Mawe
2007-10-24, 15:07
Nopp, där har du mekaniska tryckare.
Hydraliska kom -86.

Kanske lite off topic.. men jag har funderat på hur bränsleförbrukningen påverkars av en vassare kam.. någon som kan svara på det?