handdator

Visa fullständig version : Ta med bilen som flyttgods eller sälja i landet jag bor? Golf Gti Dsg 2010, Abt 260hk



Abt2010gti
2012-07-11, 18:43
Hej!

Min första tråd börjar med en fråga.

Bor just nu i holland och köpte mig en Golf 6 gti i oktober 2010. Den var då nästan precis 1 år gammal och hade gått 1750 mil. Endast 1 ägare före mig. Fullservad hos auktoriserad vw-handlare, all dokumentation finns.
Bilen har nu gått 4200 mil.
Jag ska nu flytta tillbaks till sverige i augusti och har funderingar på om jag ska ta med mig bilen som flyttgods och sälja den i sverige då jag vill ha en dieselbil.
Eller ska jag försöka sälja den här?
Vad kan den vara värd i sverige? Kommer den att ratas precis som alla andra importbilar eller ses det annorlunda när man tar med den som flyttgods?
Lägger in min garagetlänk här så ser ni vad det handlar om för bil.
http://www.garaget.org/?car=219816
Tacksam för lite svar och feedback om min problematik.

Peter-C
2012-07-11, 21:35
Hej.

Du får kolla:
http://www.bilpriser.se/?gclid=CMzr8LeckrECFSI4cgodGDbQfQ

Enligt denna sida får man väl dra av c:a 7-10% för egen import. Observera jag har inget emot egen import bilar men marknaden har det. Alla VW är ju importerade.

/Peter

TheDeadDorkster
2012-07-13, 19:42
Flyttgods är alltid intressant hos trimintresserade personer. Jag skulle ta med den som flyttgods i alla fall.

Abt2010gti
2012-07-13, 20:35
Flyttgods är alltid intressant hos trimintresserade personer. Jag skulle ta med den som flyttgods i alla fall.

Lutar nog åt att jag tar med den till sverige och annonserar ut den där. Trimmad är den ju redan :) . Är sugen på en R och om inte så blir det kanske en nyare A4 avant 3.0tdi quattro.

Mr dOhC
2012-07-17, 02:50
Kan det inte bli problem att regga in en trimmad bil från utlandet ?

En org bil med flyttgods i pappret brukar kunna vara lättare att få godkänd med trim EFTER den blivit inreggad med org motor ?

Jag är osäker men du ska nog kolla upp lite mer innan du tar med den i flyttlasset...

Manny
2012-07-17, 07:02
Grejen med flyttgods är att den blir godkänd i Sverige med ändringar som är godkända i landet man bott i, för att man ska kunna ta med sin egen bil utan större krångel. Att trimma EFTER att den kommer till Sverige är egentligen olagligt, men det kan vara svårt att bevisa.

Mr dOhC
2012-07-17, 15:21
Ok..

Är det godkänt att trimma sin bil i Holland ?


Att trimma EFTER att den kommer till Sverige är egentligen olagligt, men det kan vara svårt att bevisa.

Det beror väl på vad det står i papprena...

Manny
2012-07-17, 15:34
I Holland har jag ingen aning, men i Tyskland kan man trimma med tuv iaf

Skickat från mobiltelefon

Abt2010gti
2012-07-20, 22:03
Har kikat runt lite på transportstyrelens hemsida. Jag förstår inte riktigt vitsen eller fördelen med att ta in bilen som flyttsak vs vanlig import :s . Någon som är mer insatt.
Har tagit in trimmad bil till sverige förut helt utan problem.

a128
2012-07-24, 22:27
Förr när man tog in en bil i Sverige var det i princip praktiskt omöjligt att ta in en bensinare från 1976 (eller diesel >1989) eller senare pga. av avgasbestämelserna, men undantag för bilar som togs in som just flyttgods, genom att ta in den som flyttgods kan man komma förbi vissa bestämmelse, tex. just i detta fallet vad det gäller avgaskravet, någon som kommer från ett land där det inte finns krav på katalysator skulle just kunna ta in sitt fordon som flyttgods och slippa missen, samma förhållande ska tydligen även gälla vid arvegods