handdator

Visa fullständig version : Byte av termostat på en VW Vento 1.8 92



Steton
2007-08-02, 23:33
Har lite frågor inför ett byte av termostat på min Vento. Är den svår att byta? Vart är den belägen? Finns det kanske någon som har en bild liggandes, som illustrerar dess placering mm.

Mvh

Henrik.M
2007-08-02, 23:42
Belägen under vattenpumpen , följ nedre kylarslanegn så hittar du termostathuset.
Du måste hänga lös servopumpen för att komma åt.
Kommer inte ihåg exakt vilka skruvar och hur den sitter men jag vet att det inte är någon svår operation att hänga lös den.

Någon som skruvat MK3 senare än mig kan nog svara mer galant på den frågan. (Skruvar inte MK3 så ofta och det är tyvärr den bilmodell jag pillat minst i av någon anledning).
Därför är jag väldigt dålig på att exakt beskriva hur saker och ting sitter fast på dom utan att ha objektet framför mig.

schüberg
2007-08-03, 11:26
Henrik M har helt rätt, termostaten sitter under servopumpen fram på motorn på ``remsidan´´.(Lika som på Mk 2)
Absolut lättast är att jobba underifrån, släpp spänningen på remmen och häng som sagt ner sevopumpen i dess slangar.
Där kommer du se termostathuset, ett svart plasthus böjt 90 grader med undre kylslangen sittandes i det.
Med en 10mm nyckel lossar du de två skruvar som det sitter med,dock kommer allt kylvatten farandes om du inte tömt det innan! :-)
När du sedan fyller kylsystemet igen kan det vara bra att lyfta ur tempgivaren närmast toppen (där övre kylarslangen går in), och fylla vatten tills det börjar rinna där.(Byt kylvätska också.)
Stoppa sedan tillbaka givaren med o-ringen lite smord medans det rinner- detta för att undvika luftfickor i kylaren.
Jag skall dock tillägga att jag själv aldrig haft problem med luftfickor i kylsystemet men man kan ju aldrig vara FÖR nogrann?!
Är det svårt? Nej, men lite pyssligt!
Har man bra verktyg och gärna en lyft/smörjgrop så man kommer under är det inte svårt alls.
Mvh Schüberg