handdator

Visa fullständig version : Biltemas kamremssatser??



Yo-L
2007-08-02, 21:50
Såg att Biltema börjat sälja kamremssatser till "nyare" bilar.

Jag ska eventuellt byta kamrem och spännrulle på min Golf IV 1.6 i höst

I Biltemas sats ingår kamrem och spännrulle för 639:-

Jag undrar om nån har nån koll på denna produkt?

Vem tillverkaren är?

Om det är nåt att satsa på?

mellowd
2007-08-02, 22:07
förr var tillverkaren goodyear. nu vet jag ej

TDI
2007-08-02, 22:22
varför chansa?!

för 100-150kr mer får du loss en sats på mekonomen,och dom har garanterat högre kvalitet än biltema.


en del grejer från feltema duger,men på så pass viktiga saker så skulle då inte jag chansa.

Henrik.M
2007-08-02, 22:31
Eftersom detta tillhör ämnet kan jag i hög grad nu avlöja varför jag är tveksam till biltemas "bildelar".

Med nyblivet körkort och inte allf för mycket pengar på fickan köpte (beställde ur katalogen gjorde man på den tiden)..en kamremsats från biltema samt ett gäng ventiler.....eftersom jag höll på att renovera en topp. (Till min första 1000:- bil).

Glad i hågen plockade jag ihop topp , skiftade på bilen varav jag monterade biltemas kamrems sats.

Nu till det mer spännande.....körde sisådär 2-3 månader och allt var frid och fröjd....tills den dagen den nya biltema spännrullen skar.
Resten kan ni lista ut själv vad som då skedde......det blev iatt åka med den ursprungliga toppen som i det läget var bättre än den nyrenoverade toppen.
In med mekonomen prylar skf/continetal (som visade siog bara vara några hundra spänn dyrare) och bilen lirade sedan resten av min ägo motormässigt.

Det tråkiga var att jag inte lärde mig en läxa (jag hade ännu inte börjat få "vuxen" satus på ekonomin) så jag beställde lite biltema prylar i form av stötdämpare.......tyvärr dog även dessa efter första vintern & bilen såldes bort på våren som objekt. (Dämparna bokstavligt frös sönder).

Är iofs 10-år sedan.....men jag hävdar ännu att man får vad man betalar för..och då är det bättre att spara pengar och köpa rejäla grejer.

Bilen var iofs en fååård men med lite pengar på fickan och med bilar samt brudar som huvudsakliga intresse under den perioden i livet.....kändes det väldigt surt att rasa något man jobbat ihop.....raggarsvängen blev lidande ett par veckor.

Därav så brukar jag säga "man får vad man betalar för" vilket inte innebär att man behöver köpa värstingprylar utan att man ska köpa något man vet håller.

För jag (säkert många andra med mig) vet hur jävla surt det kan kännas att lägga ner tid och pengar på något.....som sedan bara visar sig vara skit.
Ungefär som att lägga ner ett par hundra spänn i drinkar & en halv kväll i tid på att vara trevlig åt en brud på krogen.....och så visar det sig att hon redan har en snubbe. =)
Jag säger inte att jag gjort det......bara en jämförelse som kanske är lättare att förstå. ;-)

splejk
2007-08-02, 22:34
Såg att Biltema börjat sälja kamremssatser till "nyare" bilar.

Jag ska eventuellt byta kamrem och spännrulle på min Golf IV 1.6 i höst

I Biltemas sats ingår kamrem och spännrulle för 639:-

Jag undrar om nån har nån koll på denna produkt?

Vem tillverkaren är?

Om det är nåt att satsa på?

har oxå en golf IV.. förövrigt en 99:a som gått snart 10000 mil och jag tänkte byta kamrem och då rekommenderas att man byter vattenpumpen samtidigt och detta kostar (bara delarna) 13xx på mekonomen och 1716 VW original grejer.. kommer köpa original.. inget direkt svar på din fråga men vågar man chansa?!

Henrik.M
2007-08-02, 22:38
har oxå en golf IV.. förövrigt en 99:a som gått snart 10000 mil och jag tänkte byta kamrem och då rekommenderas att man byter vattenpumpen samtidigt och detta kostar (bara delarna) 13xx på mekonomen och 1716 VW original grejer.. kommer köpa original.. inget direkt svar på din fråga men vågar man chansa?!

Fråga dom som kört ventilsallad på en modernare bil....utan att ha täckning av någon maskinskada på försäkringen.

splejk
2007-08-02, 22:45
Fråga dom som kört ventilsallad på en modernare bil....utan att ha täckning av någon maskinskada på försäkringen.

precis, min bil har nyligen passerat 8 år, från uttagsdatum och det eller 10000 mil brukar vara gränsen för maskingaranti så därför byter jag nu, jag kommer ändå inte ha bilen så länge att jag byter remmen igen och jag byter nu i samband med vanliga servicen..

Yo-L
2007-08-02, 23:00
Det kanske är som jag trodde. Biltema är inte att lita på ibland
Har dock hört att vissa produkter är tillverkade på samma fabriker som originaldelarna.

Får nog bli mekonomen. Kamrem+spännrulle+vattenpump för ca 1300:- istället

Lillen
2007-08-02, 23:02
Det kanske är som jag trodde. Biltema är inte att lita på ibland
Har dock hört att vissa produkter är tillverkade på samma fabriker som originaldelarna.

Vissa saker ÄR samma.
problemet ÄR bara att man inte vet vilka.
Och när dessa "orginaldelar" finns inne i butiken.
Beror ju alldeles på vars ifrån "feltema" handlar just denna gång!???

Köp Kvallitet och var säker!

Henrik.M
2007-08-02, 23:05
Vissa saker ÄR samma.


Och så skippar i snacket om motorolja.....innan det ens kommit igång.

Jag hävdar inget & ingen har skrivit något än , jag bara skriver i förebyggande syfte. (För jag känner på mig det kommer snart).

Anledningen att jag citera jockes inlägg vara för att just dessa ord brukar locka fram en sjuhelvetes diskussion om just motorolja.

Börjar tråden handla om motorolja så låser jag den snabbare än kvickt.

Manny
2007-08-02, 23:15
min etta har fläktrem, kamrem, spännrulle, tändstift, tändkablar, olja, oljefilter, soppafilter o glykol, hade även innan byte tillbrytarlöst kondensator och brytarspets från trimtema... spinner som en katt...!

under vinterna har den även extraljusrelä, glödlampor i extralysena och kablar från densamma

Lillen
2007-08-02, 23:35
Haha ja men du började med din bil som budget och nu är den ju en REJSBIL!!!

Manny
2007-08-02, 23:47
Haha ja men du började med din bil som budget och nu är den ju en REJSBIL!!!

fortfarande budget... det dyraste på den är bromskivorna... biltema hade ju inga såna

Lillen
2007-08-02, 23:53
fortfarande budget... det dyraste på den är bromskivorna... biltema hade ju inga såna

VA??
Jooo de har dom väl??
Jo det har dom!

Premis
2007-08-03, 00:01
Hmm är det SOC eller DOHC på 1.6'an med ventilerna omlott med kolvarna? Isåfall blir det ungefär halva bilens värde i rep.kostnad om spännrullen eller remmen ger sig. Varför ens chansa? Jag köpte orginal rakt igenom när jag gjorde bytet på mina gamla 1.8T. Pump, spännare, hjul, rem osv. osv. Allt byttes när jag ändå var igång.

Yo-L
2007-08-03, 00:03
Jag kommer inte att köpa från Biltema. Inte när det gäller så viktiga.
Ville bara kolla om folk hade nån uppfattning bara....

Fireball
2007-08-03, 00:04
Det är väl just den ojämna kvaliteten som är problemet med Biltema.
Jag köpte nya strålkastare till Caddyn där, med så ojämn och skev ljusbild att de knappt går igenom besiktningen. Sen snackade jag med någon här som var nöjda med sina. Samma sak verkar ha hänt med spännrullen som någon berättade om tidigare...

Är det kanske sant att det är andrasorteringen från de kända tillverkarna som hamnar i Biltemakartonger?

Manny
2007-08-03, 00:08
Det är väl just den ojämna kvaliteten som är problemet med Biltema.
Jag köpte nya strålkastare till Caddyn där, med så ojämn och skev ljusbild att de knappt går igenom besiktningen. Sen snackade jag med någon här som var nöjda med sina. Samma sak verkar ha hänt med spännrullen som någon berättade om tidigare...

Är det kanske sant att det är andrasorteringen från de kända tillverkarna som hamnar i Biltemakartonger?

köpte du glödisar där med? enligt en kille på bilprovningen brukar deras lampor inte vara så bra

Fireball
2007-08-03, 00:18
köpte du glödisar där med? enligt en kille på bilprovningen brukar deras lampor inte vara så bra

Nej, jag flyttade över de gamla.
Problemet med Biltemastrålkastarna var dels att glaset inte satt riktigt rakt, dels att plåtkoppen inne i lamphuset (den som sitter mitt i typ) var så grovt smidd att det blev "hål" i ljusbilden. Påminner lite om ett W när man står med halvljuset tänt...

VWGolIV
2007-08-03, 01:46
När det gäller motorförsäkringen via försäkringsbolaget så gäller det bara om verkstaden har gjort bytet + stämpel i boken eller kvitto med miltal antecknat.

Det fick ja reda på från iallafall trygghansa.

Om man vill köpa rem m.m från Biltema (hemtema) beror ju på hur man värderar sin bil...
När ja köpte saker till vinterbilen (Toyota Corolla) så handla ja allt på biltema.
Fungera klockrent förutom luftfiltret som ja fick skära till med kniven.

Till min Golf föredrar ja hellre orginaldelar eller liknande, dock ej biltema.
Priset är ibland billigare på Volkswagen eller bara 10-20 % dyrare än biltema m.fl.

onk
2007-08-03, 03:03
Biltemagrejer funkar väl ibland. Brukar lyssna på folk å deras erfarenheter.

Tex så har jag hört att bromsskivorna ska vara bra och dom verkar ju funka på dom bilar jag bytt på.

Oljefilter ska visst vara skit så det har jag aldrig köpt nått.
Smågrejer köper jag hellre på mekonomen.

Biltemas lysen är väl inget vidare nej, köpte en strålkastare till golfen förra våren, men den var ingen höjdare. Smäck kallar vi sånt där jag bor..

Termostat köper jag inte fler ggr heller, gjorde det en gång och den var trasig redan innan den var uppackad..

Så där funkar det för mig, man köper lite grejer ibland, vissa är bra, andra inte.

mellowd
2007-08-03, 06:47
För er som inte redan vet så är 'remhjulet' på spännrullarna i plast på biltema.
iaf till mk2. säkerligen på fler. Kanske en anledning till priset? :)

Manny
2007-08-03, 10:22
För er som inte redan vet så är 'remhjulet' på spännrullarna i plast på biltema.
iaf till mk2. säkerligen på fler. Kanske en anledning till priset? :)

det stämmer, men funkar lika på min iaf...

Joda
2007-08-07, 19:41
Angående BILTEMAS kamremmar.

Jag kör med biltemas i min 16VG60. Har kört 400 mil sedan bygget blev klart nu. Varvar 7000 rpm (ofta). Spännrullen är iofs ifrån mekonomen)

Kör med biltemarem enbart för att jag vågar.. : ) Egentligen är motorn för dyr för att göra sådana chansningar.

/Johan

Golf_Gtr
2007-08-07, 19:46
Delarna från Mekonomen är oftast orginaldelar.
Man får delarna i andra kartonger men orginal numret är bortslipat.
Nu sist jag bytte rem på en A4 så hade dom inte ens slipat bort orginalnumret på silicon spännaren.

Sen har Mekonomen 3 års garanti på alla delar.

Så köp Mekonomen delar så att VW fattar att dom e för dyra med SAMMA del!!!!!

Henrik.M
2007-08-07, 19:48
Sen har Mekonomen 3 års garanti på alla delar.

Har du på de flesta bildelar var du än köper dom. (Konsumentköplagen).

R.Grönberg
2007-08-07, 21:56
Och så skippar i snacket om motorolja.....innan det ens kommit igång.

Jag hävdar inget & ingen har skrivit något än , jag bara skriver i förebyggande syfte. (För jag känner på mig det kommer snart).

Anledningen att jag citera jockes inlägg vara för att just dessa ord brukar locka fram en sjuhelvetes diskussion om just motorolja.

Börjar tråden handla om motorolja så låser jag den snabbare än kvickt.


feeeeeeel och henrik.m datan cpade och skrev i ett helt annat inlägg=) hehe

Henrik.M
2007-08-07, 21:59
Testa byt till ett sett dyrare lampor och vipps vilken nytta du fick av dina extra ljus


Ursäkta.....varför har du citerat mig och pratar extraljus!??
Blev bara nyfiken....sen kan jag upplysa dig om att jag åker med xenon så jag behöver inga extraljus.. ;-)

tjipp
2007-08-08, 10:17
i går när jag var på bilbuttricks i gbg så hade dem tillockmed goodyear kartonger dem nyare kamremssatserna!

Henrik.M
2007-08-08, 10:45
går när jag var på bilbuttricks i gbg så hade dem tillockmed goodyear kartonger dem nyare kamremssatserna

Goodyear tillverkar inga spännrullar bara remmar , det är feltemas spänrullar som är den svaga länken i deras kamremssatser. (Varför kan man läsa högre upp)
När spännrullen rasar spelar det ingen roll om din kamrem är gjord av GUCCI , du har ändå ett motoras.

razer
2007-08-08, 11:58
Jag tycker faktiskt att mekonomen är dyra, rätt så ofta dyrare än vag. Ska jag själv handla billigt handlar jag på adcenter.

Joda
2007-08-08, 13:22
Jag tycker faktiskt att mekonomen är dyra, rätt så ofta dyrare än vag. Ska jag själv handla billigt handlar jag på adcenter.

Håller fullständigt med! Mekonomen är dyra! Kvaliten är inte alltid den bästa heller. Man ska alltid kolla priset på originaldelar först.

/Johan

Raz
2007-08-08, 14:35
Jag har också märkt att Mekonomen ofta är dyrare än VAG själva, nu senast var det hjullager till min bil som skulle inhandlas. Det blev billigare på VAG än på mekonomen.

Sen skulle jag aldrig sätta en kamremssats från Biltema på någon av mina Golfar, OM det skulle hända nåt så skulle jag gräma mig hela livet tror jag :-)

Gullideckel
2007-08-08, 20:44
Har inte trådskaparen fått den info han eftersökte....dax att låsa tråden?

Manny
2007-08-09, 01:38
Har inte trådskaparen fått den info han eftersökte....dax att låsa tråden?

Varför i hela friden ska man låsa en tråd överhuvudtaget, så länge den inte har spårat ur helt o hållet?
Då försvinner ju hela poängen med att ha ett forum. Forumet är ju till för diskutioner, frågor och svar.
Många har visst fått för sig att så fort ett svar ha kommit så ska tråden låsas. och det är ett tänkade jag inte förstår. Man kan diskutera biltema kamremsatser till döedagar, och varför inte? Man ska ju diskutera på ett forum.
Istället för att skapa nya trådar hela tiden med frågor om samma sak så kan nästa man som undrar något skriva i samma tråd.

edit: (Ursäkta att jag gör så att tråden troligen spårar ur nu, var tvungen att skriva bara.)