handdator

Visa fullständig version : Kopplingsvajer uttänjd Polo GTI



GTI Hedan
2012-07-01, 12:44
Ny här på forumet så hoppas jag postar rätt.

Köpte mig en Polo GTI -00 för några veckor sen. Bra i motorn dock lite sämre i lacken (svart) och kopplingen tar så förbannat långt ner.

Senaste veckan så har jag känt att det varit lite svårare att få i växlarna ordentligt. Har tänkt att fixa kopplingen innan men blev aldrig av då tid inte funnits.

Men igår när jag var ute och körde och hade parkerat och skulle åka iväg så la jag i backen och då drev bilen bakåt även fast kopplingen var nere. Var tvungen att köra hem bilen på 2ans växel (fett lame) och kopplingen tog inte alls.

Körde den direkt till Mekonomen då det visade sig att någon av de förra ägarna hade satt på en rörskärare! för att korta ner kopplingsvajern till min stora förvåning. Är tydligen någon specialkopplingsvajer GTI modellen så nu skall den bytas. Har antagligen blivit så att vajern har tänjt ut sig så mycket att maxläget på kopplingen inte räcker för att frikoppla växellådan.

Min fråga är kan det vara nåt mer problem än kopplingsvajern?

Har även ett annat problem, elhissarna fram spökar, de fungerar bara ibland. En dag kan den vänstra funka kanon och andra dagen den högra. Jävligt mysko. har plockat isär förardörren, kollat all el, man hör även att reläet slår till men elhissmotorn startar inte som den skall.

Någon som upplevt samma sak? Är det bara att byta motorn till hissarna eller är det någon annanstans skon klämmer?

Tacksam för svar! /Hedan

Cullberg
2012-07-01, 22:38
Angående vajern till kopplingen så är det en klassisk dålig funktion på just polon, den som sitter orginal är av självjusterande modell. Blir inte så bra.
Det går att byta till en utan självjustering, skall se om jag hittar en länk någonstans.

P-plats.se
2012-07-01, 23:07
Inte helt ovanligt att tyckplattan ger upp också.
Byt vajer först och se om problemet kvarstår.

En annan sak, se till att ha ordentligt med olja i växellådan samt kolla efter läckage i tätningen på växelväljaraxeln.
Ett oljebyte till bra olja är ingen dålig investering MEN se till att det görs på rätt sätt också.
Lite tips för att slippa problem i framtiden...


Ang. elhissarna så styrs dom av förardörren så kolla alla kontakter ordentligt innan du felöker vidare.
Kanske du ska kolla felkoder också när du ändå håller på.

GTI Hedan
2012-07-02, 19:48
Har redan kollat alla kontakter det verkar inte vara problemet. Det mest märkliga är ju att de fungerar bara ibland.. men men får väl leva med att öppna dörren i Drive Throughn på Donken ;)

Hur kollar man felkoder förresten?

Wtec
2012-10-21, 19:11
Lyfter denna då jag är i samma sits som trådskaparen ang kopplingen.

Går det att justera eller nolla självjusteringen av vajern eller kan man byta till en utan självjustering från någon annan modell?

Tacksam för svar!

Lindahl
2012-10-21, 19:27
Hej.
Kolla så att inte pedalstället har pajat vid kopplingspedalen, det hände på min. Själva "hållaren" till höljet vid pedalen hade spruckit i stålet så det flexade med när man tryckte ner kopplingen, fick nästan för mig att det är ganska vanligt fel på dom.

Min var iofs ingen gti men ser säkert likadan ut.

//Håkan

Wtec
2012-10-22, 12:02
Hej.
Kolla så att inte pedalstället har pajat vid kopplingspedalen, det hände på min. Själva "hållaren" till höljet vid pedalen hade spruckit i stålet så det flexade med när man tryckte ner kopplingen, fick nästan för mig att det är ganska vanligt fel på dom.

Min var iofs ingen gti men ser säkert likadan ut.

//Håkan

Okej, får kika på detta.

Just nu tar koppling längst ner i botten vilket är rätt kasst att åka runt med.