handdator

Visa fullständig version : Svårstartad Corrado VR6 går på 4-5 cyl



Janne.M
2012-06-30, 02:55
Har spenderat kvällen med att försöka få liv i en Corrado VR6; OBD1 med fördelare.

- När den hämtades ikväll startade den efter en del trixande och gick på 4-5 cyl med hjälp av en mass fotgas.
- Spridarna byttes ut mot beggade sharan VR6 och lite annat labbande runt insug och slangar etc.
- Nu startar den inte, efter fullgas och 10sek dragande på starten vill den nästan. Soppa får den, och hostar igång lite snabbt för att sen dö.
- Importbil; sitter ett laserline larm med krånglig avlarmning och startspärr.
- Bonusfråga: ( luftat bromsarna, och de tar hyfsat, och pedalen har ökande motstånd men där den normalt är stenhård så går den med lite extra kraft trycka längre mot golvet. - Taskig huvudbromscylinder eller?)

Ideer om vad som kan vara fel?
- hur grundinställer jag motorn/tändningen enklast? Riva insug och plocka stift och rotera motorn till pyramiden syns på svänghjulet i växellådans hål?
- trasig hallgivare?
- ska mäta spridarbrygga etc imorn
- måste kolla så kablarna står rätt

Janne.M
2012-06-30, 21:48
Ingen med bra koll på VR6? Ska ut och mäta på måndag

Janne.M
2012-07-05, 22:36
Har varit och mätt lite:

- spridarna 15,7-15,8 ohm - ok
- tempgvare - ok
- tändkablar, fördelare, rotor - ok
- tändspole och hallgivare har 12v till sig

- Har inte mätt hallgivaren med ledlampa när man drar på starten, MEN den startar och får bränsle så borde inte vara det?


Avvikande:
- tändspolen har rätt Ohm mellan terminal 1 och 15
- MEN! Sekundära resistansen mellan terminal 15 och 4 är 7,6 kOhm och ska vara 3-4 kOhm enligt bentleyn
- Avgaserna kommer stötvis

Igensatt katt?
Taskig tändpunkt?

Vad tror ni?

Ska kolla felkoder när jag får vag-com:en att funka

graul
2012-07-06, 00:10
Kollat fördelare och kablage? Min gick skit och det visade sig vara ett pyttehål i en tändkabel, hade tur att se det på natten.