handdator

Visa fullständig version : Problem med ABS givare VW Passat 1,8T -04



maccke
2012-06-28, 22:10
Hjälpte grannen med hans Passat, Abs lampan lyste så jag kollade felkoder och fick följande:

1 fel funnet:
00283 - Varvtalsgivare vänster fram (G47)
30-00 - Avbrott eller kortsluten till plus


Grannen inhandlade en ny Abs givare som jag bytte.
Men felkoden kommer tillbaka. Ibland lyckas jag radera den, men när hjulet börjar rulla kommer den tillbaka.


Vad mer kan vara problem?
Kan hela ABS styrenheten vara kass?

Henrik.M
2012-06-28, 22:56
Kolla inne i kontakten så det inte är ärgat och att stiften är hela samt att det ej är brott i kablaget.

maccke
2012-06-28, 23:32
Stiften ser bra ut.
Hur mäter jag upp om det är avbrott?

Kan det vara ABS styrenheten?
Vet att tidigare årsmodeller haft en del problem med den.

Henrik.M
2012-06-29, 00:46
Det man kan göra utan kopplingsschma är att kontrollera kablaget visullet så lång det går att följa , kolla efter skador på det helt enkelt.
Ska man mäta upp det ända fram till ABS enheten måste man ha ett schema för att kunna mäta mellan punkt A och B.

Men kontrollera så långt du kan visullet och se så det ej är skadat.

Kolla även övriga tips : http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00283

maccke
2012-06-29, 13:15
Det man kan göra utan kopplingsschma är att kontrollera kablaget visullet så lång det går att följa , kolla efter skador på det helt enkelt.
Ska man mäta upp det ända fram till ABS enheten måste man ha ett schema för att kunna mäta mellan punkt A och B.

Men kontrollera så långt du kan visullet och se så det ej är skadat.

Kolla även övriga tips : http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00283


Visuellt ser det helt ok ut...

jeho64
2012-06-29, 14:27
Jag hade problem med min passat -98 när jag bytt givare och inte kunde använda plåtclipset som håller fast givaren i hålet. Detta gjorde att den satt lite löst och gled ut lite ibland. Då blev det felkod, men efter att jag använt lite sikaflex så försvann problemet.

Mvh Jerker

maccke
2012-06-29, 20:19
Jag hade problem med min passat -98 när jag bytt givare och inte kunde använda plåtclipset som håller fast givaren i hålet. Detta gjorde att den satt lite löst och gled ut lite ibland. Då blev det felkod, men efter att jag använt lite sikaflex så försvann problemet.

Mvh Jerker

Fick du samma felkod som vi får?

Lasse62
2012-06-29, 21:01
Har för mig att jag läst om detta i ngt Audi forum, och att det var ABS enheten som var felkällan då.
Om felet ligger i kransen eller i givaren och dess fastsättning bör du få en annan felkod, ett mekaniskt fel.

Om du kan lokalisera en skarv på kablaget kan du ju mäta kabeln därifrån och till anslutningen på fjäderbenet.

jeho64
2012-06-30, 10:38
Hej. Kommer inte ihåg vilken det var. Vet bara att lampan började lysa ibland och då kom jag på att givaren satt för långt ut.

Mvh Jerker