handdator

Visa fullständig version : Passat -95 felkodsläsare?



Lars S
2012-06-28, 09:10
Min Passat 95:a har det större (16-poliga) datauttaget ovanför startnyckeln, kan nån tipsa om felkodsläsare som funkar (typ ELM327 etc) ?


/Lars S

g-man
2012-06-28, 20:03
http://www.tradera.com/autel-maxscan-vag405-felkodslasare-can-bus-vw-audi-obd2-ny-auktion_302352_158914946

Jag köpte en sån här. väldigt enkel o använda o bra o tydlig display.

schüberg
2012-06-28, 20:04
Hej Lars. Hur mycket vill du kunna göra? Handlar det bara om att kunna läsa ut felkoder och släcka dem efter rep tycker jag Autel MaxiScan VAG 405 är helt suberb!
Har haft en i tre år och de 1400:- jag betalade då (billigare nu!) har betalat sig minst tiofallt! Har av någon anledning just haft massa Golf treor och 3A-Passater i mitt garage för rep (alla man känner åker gamla bilar, för de är bäst.... ;-) ) och den är klockren!
Vill du kunna läsa live data och freeze frames får man gå på någon mer avancerad (MaxiDiag EU 702 eller Vag-Com tex), men det är onödigt om du inte skall felsöka mycket bilar, men det är endast min åsikt!
VW använder ett protokoll (ISO 9141-2 eller KWP 2000) som verkar vara lite körigt för de flesta "universal-läsare" som typ Biltema säljer, därför funkar de inte alltid så bra......
Nu har jag inget eget intresse i just Autel´s produkter, men det är de jag har erfarenhet av!
Mvh Schüberg.

a128
2012-06-28, 20:20
En billig handjagare som kan läsa efter felkoder för ABS, SRS samt motor är U281

som man kan söka efter på ebay.co.uk

Lars S
2012-06-28, 20:31
Tack grabbar för snabba svar!
För mej är det bara att läsa/släcka felkoder som är intressant, tack för fina tips.
Ja, gamla bilar är bäst, har 4st Passat 3:or i min familj....

/Lars S

Lars S
2012-07-10, 14:46
Än en gång tack för tipsen, köpte en U281 från England (SEK 205:- inkl frakt!!!) som funkar klockrent, kunde hitta och åtgärda den felkod (00515) som fanns.


/Lars S

Henrik.M
2012-07-10, 15:13
Än en gång tack för tipsen, köpte en U281 från England (SEK 205:- inkl frakt!!!) som funkar klockrent, kunde hitta och åtgärda den felkod (00515) som fanns.


/Lars S

Den felkoden (Avbrott / ingen signal hallsensor G40) åtgärdar du genom att starta bilen. ;-)
Du får den felkoden på äldre VAG bilar så länge inte motorn är igång ex på passat 35i.

Lars S
2012-07-10, 15:49
Den felkoden (Avbrott / ingen signal hallsensor G40) åtgärdar du genom att starta bilen. ;-)
Du får den felkoden på äldre VAG bilar så länge inte motorn är igång ex på passat 35i.

Är du 110% säker på det? Jag återställde först felkoden men den kom igen så snart bilen startades (gjorde detta flera ggr).
Sen bytte jag hallgivare, kvitterade felkoden och sen dess kommer den inte igen vare sej med motorn igång eller inte...mysko...

/Lars S

Henrik.M
2012-07-10, 16:06
Är du 110% säker på det? Jag återställde först felkoden men den kom igen så snart bilen startades (gjorde detta flera ggr).
Sen bytte jag hallgivare, kvitterade felkoden och sen dess kommer den inte igen vare sej med motorn igång eller inte...mysko...

/Lars S

Jag är väldigt säker , skulle det vara avbrott "på riktigt" till din hallgivare skulle bilen inte ens starta.

Och om du inte tror mig kan du läsa här under special notes : http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00515

Lars S
2012-07-10, 16:48
Jag är väldigt säker , skulle det vara avbrott "på riktigt" till din hallgivare skulle bilen inte ens starta.

Och om du inte tror mig kan du läsa här under special notes : http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00515

Tack Henrik! Vill gärna gå till botten med detta så att man lär sej och vet hur det hänger ihop...

Nu är det väl så att 00515 är koden för fler fel än rent avbrott. Det egentliga felet med min bil var nog att fördelaraxeln sannolikt är felkuggad - jag fick snedställa den nya (fast beggade) fördelaren en bra bit för att få rotorn att peka mot 1:an's märke vid ö.d. (Googlade till mej detta tips på att få väck 00151).

Hur som helst så testade jag också förutsättningslöst min felkodsläsare på en -96:a 2,0 (PassatIII), den hade ingen felkod alls (tändning på men motor av), detta gör mej misstänkt att alla Passater av den generationen inte behöver ha felkod 00515 med motorn avslagen...eller?


/Lars S

a128
2012-07-10, 17:25
Polon från 1991 som jag hade gav alltid felkod 00515 vid stillastådende motor men försvann så fort den startats, detta just för att motorn står stilla och ej kommer någon signal från den, passat 2.0 som ni nämner har ett snäpp modernare motorstyrning och "håller reda på att motorn verkligen är stillastående" just för att den ej är startad

Lars S
2012-07-10, 17:37
Polon från 1991 som jag hade gav alltid felkod 00515 vid stillastådende motor men försvann så fort den startats, detta just för att motorn står stilla och ej kommer någon signal från den, passat 2.0 som ni nämner har ett snäpp modernare motorstyrning och "håller reda på att motorn verkligen är stillastående" just för att den ej är startad

OK, den förklaringen köper jag! '95:an har ju dessutom det stora ODBII uttaget medans väl Polon hade två små kontakter kan jag tro...

/Lars S

Lars S
2012-07-18, 07:12
Den felkoden (Avbrott / ingen signal hallsensor G40) åtgärdar du genom att starta bilen. ;-)
Du får den felkoden på äldre VAG bilar så länge inte motorn är igång ex på passat 35i.

Har kollat tre Passater III, bensinare:
2st 2,0 -95 svensksålda ger ingen felkod för hallsensor vid avslagen motor men en tysksåld 1,8:a -96:a ger precis det fenomen som Henrik.M beskriver kanske hör det ihop med den enklare Mono Jetronic styrningen på denna(?)


MVH


Lasse S