handdator

Visa fullständig version : Felaktigt service-intervall



frazer
2012-06-26, 22:48
Hallåj!

Någon mer än mig som blivit inlurad på service trots att det inte skall göras någon?
Köpte en ED35 i september, och passerade precis 1500-mils-sträcket. Då började bilen skrika om service.
Min brorsa köpte en Scirocco R någon månad tidigare, och hans skrek även den om service för någon månad sedan. Han åkte dit, men fick efter att de kört in bilen på verkstan och ut igen reda på att de "lagt in fel serviceintervall" i bilen och att de inte tänkte göra någonting förän om 1500 mil till (totalt 3000).

Med detta i bakhuvudet ringde jag då till VW och bad de bekräfta 3 ggr att jag VERKLIGEN behövde komma för service när bilen sa till om detta. Uppgav reg.nr, och då sa de att jag SKA lämna in bilen på service.

Då tog jag ledigt en halvdag från jobbet idag för att lämna in bilen på service, men tro inte att de gjorde någon, nej jag fick samma besked som brorsan trots 3 bekräftelser.

Eftersom jag ändå var där så påpekade jag ett sprucket blinkersglas som fusit under vintern p.g.a att fukt samlats, men inte heller detta ville man göra något åt trots att bilen ändå stod på verkstan och jag tagit ledigt för att åka dit.

Antar att någon annan här borde reagerat om det hänt er, men vill ändå kolla?

Fredrix
2012-06-27, 01:22
De borde väl ändrat ditt intervall om du nu vill ha longlife när du ändå bokat tid ?
Nu får du fortfarande "Service Now" ?
Är det inte hårt att lägga longlifeservice på de bilarna ? De får väl en del aktiv körning ?
1500-service känns väl max vad man vill ha.

DPC
2012-06-27, 09:16
Låter konstigt. Är bilen ställd på 1500 mil så ska den varna innan 1500 mil och inte efter. Alla mina bilar från Volkswagen-koncernen har varit inställda på flexibelt intervall som avgörs av hur man kör. Kör man korta sträckor så är det inte ovanligt att bilen vill ha service redan vid 1500 mil även om den är ställd i flexibelt "longlife"-läge. Att det skulle vara rätt att köra 3000 mil kan inte stämma.

J.L
2012-06-27, 09:35
Kör inte 3000 mil mellan service... Sök på ämnet och stå på dig att serva vid 1500.

VWGolIV
2012-06-27, 09:39
Om du upplever dålig service så prata med Chefen på verkstan.
Har dom ändå bilen inne så kan man byta glaset, elller ta hem och fixa.

När det gäller service så har det diskuterats otaliga gånger och 1500 mil för mig är MAX gränsen i en bil.

frazer
2012-06-27, 10:26
De borde väl ändrat ditt intervall om du nu vill ha longlife när du ändå bokat tid ?
Nu får du fortfarande "Service Now" ?
Är det inte hårt att lägga longlifeservice på de bilarna ? De får väl en del aktiv körning ?
1500-service känns väl max vad man vill ha.

Det gjorde de, så nu står det att det är service vid 3000 mil eller om ett år och några dagar.
Bilen får mycket aktiv körning skulle jag säga, dessutom oftast korta sträckor.


Låter konstigt. Är bilen ställd på 1500 mil så ska den varna innan 1500 mil och inte efter. Alla mina bilar från Volkswagen-koncernen har varit inställda på flexibelt intervall som avgörs av hur man kör. Kör man korta sträckor så är det inte ovanligt att bilen vill ha service redan vid 1500 mil även om den är ställd i flexibelt "longlife"-läge. Att det skulle vara rätt att köra 3000 mil kan inte stämma.

Den varnade innan, men vid 1500 sa den "SERVICE NU".

Jag tycker även jag att 3000 mil låter mycket. Jag har ett serviceavtal så att servicen inte kostar något när det väl är dags, men jag kommer max hinna göra en service innan detta avtal går ut.

DPC
2012-06-27, 11:21
Aha, det är nog där skon klämmer (serviceavtal). Jag är rädd att de vill komma undan så billigt som möjligt och därför tycker det är ok att serva efter 3000 mil oavsett körtyp/stil. Det kanske är så rent av (observera, nu spekulerar jag) att de ställer indikatorn för bilar med serviceavtal på 1500 mil/1 år och sedan hävdar att det var fel och ställer om den en gång till? Hur som helst så hade bilen velat ha service mellan ca 1500-2000 mil (kan vara ännu tidigare) om du kör korta sträckor och aktivt. Både min nuvarande R och förra GTI V ville alltid ha service mellan 1500-2100 mil för min körtyp som också innehåller mycket korta sträckor.

Jag känner flera personer som ägt/äger nya BMW där fri service ingår de tre första åren. BMW gör också sitt bästa för att få med så få servicar som möjligt under den fria perioden och jag känner till fall där verkstan hävdat att det är ok att köra 3500 mil innan första oljebytet...

frazer
2012-06-27, 11:30
Frågan är om jag som kund har något att säga till om här? Är det inte så att man från Volkswagen HQ bestämt att det är 3000 mil som gäller oavsett körstil / avtal?

Premis
2012-06-27, 12:38
Knivigt läge med serviceavtal. Hur som helst hade jag aldrig väntat till exakt 3000 mil och byta.

Mina Vag-bilar som jag pendlat med har plingar till mellan 1700-2300 mil där 2300 mil var på skoda dieseln som uteslutande gick landsväg på långresa mellan göteborg-växjö, lugnare körning finns inte. Hur folk kommer upp i 3000 mil är för mig obegripligt, har dom bärgats runt i 3000 mil med motorn på tomgång?

Självklart ligger det i tillverkarens intresse att maximera intervallet under avtalets tid. En del tillverkare har ju t.o.m. fixerat intervall på 3000 mil / 2 år. Ingen bil man kanske behåller så länge då ...

Jag kör på den flexibla indikatorn, men rullar in den om det drar iväg för mycket över 1500 mil.

Tillägg: på min ED35 så finns återstående tid/sträcka i instrumentet under en egen meny.

Siesta ST
2012-06-27, 13:25
Skulle precis starta en tråd med i stort sätt samma ämne...
Har en Golf R (-10) som bara vill ha en massa service. Första service vid ca 1600 mil. Helt ok, aldrig fel med ny olja i bilen.
Efter detta tog det några mil innan serviceindikatorn fick liv och ställa in sig och då visade den 17500 km eller 300 dagar (ungefär)! Bilen in till VW och minsann; ej inställd på Longlife. Varför den visade 17500 km blev jag aldrig klok på…
Bilen blev inställd på Longlife och serviceindikatorn visade efter ändring på 25 000 km eller 600 dagar (tror jag det var i Januari någongång) och allt var frid och fröjd. Har inte tänkt på det på ett tag men för någon vecka sedan kollade jag var den stod på. Då visade den 10 500km eller 170 dagar! In på VW igen för att kolla. Jodå, den är rätt MEN följande fick de ut från bilens dator:
Bilen har rullat 6000km sedan senaste servicen men olja är så ”skitig” så att det motsvarar ca 17000km därför skall den in om ca 10500 km. Min fråga var då varför antal dagar bara visar 170. Borde vara 170+365 dagar= ca535 dagar någonting OM den nu är inställd på Longlife???
Har även en Passat V6 som servades ungefär samtidigt som Golfen och den visar idag 22000km ELLER 520 dagar! Golfen får kanske gå tuffare men båda bilarna körs i stort sätt korta som långa sträckor så skillnaden borde inte vara så stor. Passaten får gå rätt hårt nere på kontinenten men den har bara sagt till om service vid 30000km och 60000km. Nästa service blir faktiskt vid 91000km...
Går alltså bevisligen att klara intervall på 30000 km. Kanske inte bra men än håller bilen ihop...

DPC
2012-06-27, 13:34
Frågan är om jag som kund har något att säga till om här? Är det inte så att man från Volkswagen HQ bestämt att det är 3000 mil som gäller oavsett körstil / avtal?

Vet inte hur avtalet är utformat men själva föreskrifterna för service bör vara detsamma som för alla andra fall. Det här med 3000 mil och upp till två för en service är en gammal kvarleva som inte tillämpas längre enligt de servicerådgivare jag talat med. De hävdar att det är ett flexibelt intervall beroende av körstil och har ingen koppling till 3000 mil och upp till två år. Sen kan det kanske vara så att det är det mest optimala fallet som i närheten av 3000 mil. Min Skoda Fabia II gick 2850 mil mellan två servicar, men den rullar nära optimalt med relativt långa sträckor och en mycket snäll förare bakom ratten.

DPC
2012-06-27, 13:40
Skulle precis starta en tråd med i stort sätt samma ämne...
Har en Golf R (-10) som bara vill ha en massa service. Första service vid ca 1600 mil. Helt ok, aldrig fel med ny olja i bilen.
Efter detta tog det några mil innan serviceindikatorn fick liv och ställa in sig och då visade den 17500 km eller 300 dagar (ungefär)! Bilen in till VW och minsann; ej inställd på Longlife. Varför den visade 17500 km blev jag aldrig klok på…
Bilen blev inställd på Longlife och serviceindikatorn visade efter ändring på 25 000 km eller 600 dagar (tror jag det var i Januari någongång) och allt var frid och fröjd. Har inte tänkt på det på ett tag men för någon vecka sedan kollade jag var den stod på. Då visade den 10 500km eller 170 dagar! In på VW igen för att kolla. Jodå, den är rätt MEN följande fick de ut från bilens dator:
Bilen har rullat 6000km sedan senaste servicen men olja är så ”skitig” så att det motsvarar ca 17000km därför skall den in om ca 10500 km. Min fråga var då varför antal dagar bara visar 170. Borde vara 170+365 dagar= ca535 dagar någonting OM den nu är inställd på Longlife???
Har även en Passat V6 som servades ungefär samtidigt som Golfen och den visar idag 22000km ELLER 520 dagar! Golfen får kanske gå tuffare men båda bilarna körs i stort sätt korta som långa sträckor så skillnaden borde inte vara så stor. Passaten får gå rätt hårt nere på kontinenten men den har bara sagt till om service vid 30000km och 60000km. Nästa service blir faktiskt vid 91000km...
Går alltså bevisligen att klara intervall på 30000 km. Kanske inte bra men än håller bilen ihop...

Min R ville ha första service efter 2100 mil medan den andra ville den ha redan efter 1500 mil. Skillnaden mellan första och andra servicen var en Europatripp på 500 mil, annars likvärdig körning. Direkt efter andra service betedde sig min bil ungefär som din. Efter ett par dagar så sa färddatorn att nästa service skulle ske typ om 1800 mil/365 dagar. Jag reflekterade inte så mycket över det (så här i efterhand tycker jag som du att det är konstigt att den satte så kort intervall så tidigt, man kan nästan undra över om de bytte oljan..), men det intressanta är att jag nu är precis hemkommen efter en ny tripp i Europa på ca 500 mil. Inför resan sa färddatorn ca 1400 mil till service och nu när jag kom hem så säger den fortfarande 1400 mil till service, så någon slags adaptivitet finns det allt i beräkningen. Korta sträckor verkar döda serviceintervallet totalt, vilket är logiskt. Sen kan jag väl tycka att den borde klara uppåt 2000 mil i alla fall.

Cullberg
2012-06-27, 15:04
Enligt SVW HQ

"Köper du en ny VW idag har bilen ett flexibelt serviceintervall som innebär att service ska se senast efter 2 år eller 3000 mil, beroende på vilket som inträffar först. Man tittar dock på att införa fasta serviceintervaller på 1500 mil men det är oklart i dagsläget hur det blir."

frazer
2012-06-27, 15:06
Enligt SVW HQ

"Köper du en ny VW idag har bilen ett flexibelt serviceintervall som innebär att service ska se senast efter 2 år eller 3000 mil, beroende på vilket som inträffar först. Man tittar dock på att införa fasta serviceintervaller på 1500 mil men det är oklart i dagsläget hur det blir."

Mao får jag det svårt att hävda något annat än det som nu står i bilen, alltså 3000 mil eller 2 år.

DPC
2012-06-27, 16:05
Nje, alla bilar ska i första hand servas enligt den flexibla indikatorn (och i andra hand var 1500:e mil eller en gång per år) som tar hänsyn till din körning. Sen finns det gynnsamma fall som leder till nämnda 3000 mil (med indikatorn aktiv, annars är det omöjligt att säga när bilen ska servas), men det låter orimligt för din del. Jag tycker det låter mycket konstigt att din bil inte hade den intelligenta indiktatorn aktiverad från start. Det är nästan så jag undrar om inte funktionen var aktiv och din körstil ledde till att bilen ville ha service. Rent teoretiskt kan ju du köra mycket korta sträckor med hård drift vilket motiverar service redan efter 1500 mil. Oljan kommer sannolikt vara fullständigt nedbruten om du kör 3000 mil med korta sträckor och aktiv körstil.

Har VW gjort fel och ställt in bilen på icke longlife från start så får de stå sitt kast och serva bilen redan efter 1500 mil. De kan omöjligt veta hur du kör och det är rent tjänstefel att då hävda att de ska följa det mest gynnsamma fallet. Stå på dig, de ska serva din bil nu.

DPC
2012-06-27, 16:12
Enligt SVW HQ

"Köper du en ny VW idag har bilen ett flexibelt serviceintervall som innebär att service ska se senast efter 2 år eller 3000 mil, beroende på vilket som inträffar först. Man tittar dock på att införa fasta serviceintervaller på 1500 mil men det är oklart i dagsläget hur det blir."

Som meningen är formulerad så tolkar jag det som antingen 2 år eller 3000 mil och inget annat. Dock går det helt stick i stäv med vad samtliga säljare, servicerådgivare mfl på flera VW-verkstäder som jag talat med. De har varit övertydliga med att det är ett flexibelt intervall som gäller, dvs det kan vara 1000, 1500, 2000 mfl mil och i absolut bästa fall 2 år eller 3000 mil (och inte antingen eller). Jag ska skicka ett PM till crille82 som jobbar som rådgivare så får vi höra hans åsikt i ämnet.

Cullberg
2012-06-27, 16:24
Som meningen är formulerad så tolkar jag det som antingen 2 år eller 3000 mil och inget annat. Dock går det helt stick i stäv med vad samtliga säljare, servicerådgivare mfl på flera VW-verkstäder som jag talat med. De har varit övertydliga med att det är ett flexibelt intervall som gäller, dvs det kan vara 1000, 1500, 2000 mfl mil och i absolut bästa fall 2 år eller 3000 mil (och inte antingen eller). Jag ska skicka ett PM till crille82 som jobbar som rådgivare så får vi höra hans åsikt i ämnet.

Ja det låter rimligt, men det borde inte heta flexibelt serviceintervall om det inte just var flexibelt! Meddela gärna svar här sen.

Henrik.M
2012-06-27, 16:27
Kan inflika med en sak som kanske är intressant att veta.
Om man på bilar där det går att nollställa servicen via färdatorn och gör detta , blir intervallen 365 dagar alt 1500 mil.
Dvs man frångår då det flexibla intervallet.

Nämnda bilar i denna tråd ( Golg/Scirocco)har den menyn under "service" i färddatorn.
En teori är att dom nollställt där ex vid leverans av bil till kund.

Skrivet från min mobil...så stunta i ev stavfel.

frazer
2012-06-27, 16:34
Kan inflika med en sak som kanske är intressant att veta.
Om man på bilar där det går att nollställa servicen via färdatorn och gör detta , blir intervallen 365 dagar alt 1500 mil.
Dvs man frångår då det flexibla intervallet.

Nämnda bilar i denna tråd ( Golg/Scirocco)har den menyn under "service" i färddatorn.
En teori är att dom nollställt där ex vid leverans av bil till kund.

Skrivet från min mobil...så stunta i ev stavfel.

Den såg jag, men har aldrig vågat röra den inställningen. Man stänger alltså av den dynamiska uträkningen av serviceintervall om man använder denna funktion? Antar att den dynamiska uträkningen aldrig ger en "jämn" siffra, 1500 i det här fallet?

Henrik.M
2012-06-27, 16:47
Den såg jag, men har aldrig vågat röra den inställningen. Man stänger alltså av den dynamiska uträkningen av serviceintervall om man använder denna funktion? Antar att den dynamiska uträkningen aldrig ger en "jämn" siffra, 1500 i det här fallet?

Stämmer.

Skrivet från min mobil...så stunta i ev stavfel.

frazer
2012-06-27, 16:49
Kan man se vad bilen stå i för "serviceintervall-läge" nu?

Cullberg
2012-06-27, 18:04
Enligt detta svaret från SVW så bör man inte acceptera att "flytta" fram servicen till 3000 mil om det säger till att det är service.



"Hej igen Erik,

Flexibelt serviceintervall innebär att servicelampan tänds mellan 1 500 mil/12 månader och maximalt 3 000 mil/24 månader. Det behöver alltså inte vara något tokigt om bilen indikerar service vid 1500 mil men vi kan förstås inte kommentera de enskilda fallen. Det måste en auktoriserad VW-verkstad kontrollera.

Det är även möjlighet att be en auktoriserad verkstad ställa om intervallet till ett fast intervall, vilket innebär att bilen ska servas var tolfte månad eller 1 500 mil beroende på vilket som först inträffar. Så det kan också vara en tänkbar orsak till att bilen indikerar tidigare än 3000 mil.

Man ska alltid följa serviceindikatorn i bilen och låta en verkstad kontrollera bilen när indikatorn säger till."

frazer
2012-06-27, 18:25
"...Man ska alltid följa serviceindikatorn i bilen och låta en verkstad kontrollera bilen när indikatorn säger till."

Det var så jag gjorde, och det låter som att verkstan alltid har sista ordet och då givetvis undviker att serva i onödan och ställer om till 3000 mil.

Cullberg
2012-06-27, 18:46
Det vore såklart intressant att veta om det går att se vad bilen är eller var inställd på för typ av serviceintervall.

frazer
2012-06-27, 20:58
Efter lite begrundan, speciellt efter Eriks svar från SVW, så kommer jag att höra av mig till verkstaden och meddela att de får ta in min bil på service eftersom det är de som ställt den på fasta intervall vid leverans.

Kingen
2012-06-27, 22:29
Serviceavtalet suger på en ED35, sa till min säljare innan jag ens hade fått bilen att det finns inte en chans att jag kliver över 1500mil mellan servicarna, han avrådde mig då från att teckna avtalet då den servas när bilen kräver det, inga undantag och rekommenderade istället att få bilen omkodad vid första servicen. Sagt och gjort, bilen servades nu i måndags för 1a gången med ca 700mil på mätaren.

Första servicen är nog bra att ta ganska tidigt tror jag då det är mkt i motorn som ska slitas in å det lär vara lite spån å skit i den oljan. Nästa service kommer vara efter ca 1000 mil eller MAX 1500mil/1 år!

Hade vi snackat om en golf tsi 122 eller 105 så hade jag tecknat avtalet och inte brytt mig något större, men en GTI, ED35, R osv... Inte en chans!

frazer
2012-06-27, 22:37
Avtal eller inte spelar nog inte så stor roll i det här fallet, förutom att de möjligtvis blir ännu mer motsträvande mot att göra en service förstås. Dock så hade man vid leverans ställt in bilen på fasta intervaller, och det skall inte jag få lida för.

Cullberg
2012-06-27, 22:55
Avtal eller inte spelar nog inte så stor roll i det här fallet, förutom att de möjligtvis blir ännu mer motsträvande mot att göra en service förstås. Dock så hade man vid leverans ställt in bilen på fasta intervaller, och det skall inte jag få lida för.

Nej, exakt. För vem vet när bilen skulle servats annars? Dom kan ju inte veta när bilen egentligen ville ha service. Den kanske hade sagt ifrån vdi 1600 mil t.ex.. då är 3000 för sent.

frazer
2012-06-27, 23:13
Nej, exakt. För vem vet när bilen skulle servats annars? Dom kan ju inte veta när bilen egentligen ville ha service. Den kanske hade sagt ifrån vdi 1600 mil t.ex.. då är 3000 för sent.

Precis, och har de nu valt ett fast intervall så är det det som gäller. Har mailar min säljare, och om han inte kan göra något så ringer jag till verkstadschefen (eller vem som nu är ansvarig för det hela) och pratar med honom.

Några tips på hur man kollar att de verkligen byter olja? Har hört att det finns bra sätt, men glömt bort. Skulle inte förvåna mig om de struntar i det om jag nu skulle få igenom en service.

Kingen
2012-06-27, 23:19
Avtal eller inte spelar nog inte så stor roll i det här fallet, förutom att de möjligtvis blir ännu mer motsträvande mot att göra en service förstås. Dock så hade man vid leverans ställt in bilen på fasta intervaller, och det skall inte jag få lida för.
Ok. Har inte läst allt utan mitt inlägg var mest, ja ett inlägg :) har de ställt om den å du ändå betalar 99kr i månaden (?) för avtalet så får de ta mig fan stå sitt kast! Tycker rent ärligt kundbemötandet från VW är på gränsen till uselt, allt är toppen tills man har fått pengarna och levererat bilen.

Min sambo är sponsrad av VW (tennis) och vi fick bilen 35% billigare tack vare det och får köpa 1 bil om året med den rabatten, ändå idiotförklarade de henne på verkstaden då jag inte ville ta en hel dag ledigt p.g.a en hjulinställning som de hade lovat att göra, när hon kom dit sa de det blir 1400kr och anledningen till att hjulinställningen görs är för att du samma dag som du hämtade bilen har kört över en stor trotoar kant..

Tror du jag såg rött? Var helt jävla vansinnig över hur hon blev behandlad, inget annat men behandlingen av henne gjorde mig rasande. Vår säljare löste det efter mitt raseri men ska det behöva gå så långt??? Jag menar, bad fan tror ni vår nästa bil kommer vara? En Volvo eller en VW med 35% i rabatt? Man behöver inte vara ett geni för att lösa den ekvationen!

Crille82
2012-06-28, 18:12
Ok. Har inte läst allt utan mitt inlägg var mest, ja ett inlägg :) har de ställt om den å du ändå betalar 99kr i månaden (?) för avtalet så får de ta mig fan stå sitt kast! Tycker rent ärligt kundbemötandet från VW är på gränsen till uselt, allt är toppen tills man har fått pengarna och levererat bilen.

Min sambo är sponsrad av VW (tennis) och vi fick bilen 35% billigare tack vare det och får köpa 1 bil om året med den rabatten, ändå idiotförklarade de henne på verkstaden då jag inte ville ta en hel dag ledigt p.g.a en hjulinställning som de hade lovat att göra, när hon kom dit sa de det blir 1400kr och anledningen till att hjulinställningen görs är för att du samma dag som du hämtade bilen har kört över en stor trotoar kant..

Tror du jag såg rött? Var helt jävla vansinnig över hur hon blev behandlad, inget annat men behandlingen av henne gjorde mig rasande. Vår säljare löste det efter mitt raseri men ska det behöva gå så långt??? Jag menar, bad fan tror ni vår nästa bil kommer vara? En Volvo eller en VW med 35% i rabatt? Man behöver inte vara ett geni för att lösa den ekvationen!

Vad var anledningen till att hjulinställning gjordes?

Hjulinställning är färskvara och det kan räcka med att köra i ett potthål eller emot en trottarkant för att den skall ändra sig. Volkswagen (eller någon annan biltillverkare) kan självfallet inte stå för den på garanti om nu inte ratten står uppenbart snett eller att bilen drar i samband med leverans. Samma sak som att skrapa ex. en stötfångare och kräva att det skall gå på garantin.

Vad det gäller serviceavtal så skall en auktoriserad verkstad utföra det som rekomenderas när bilen indikerar. Arbetet faktureras sedan Volkswagen Finans som står för avtalen. Den enskilda verkstaden har således ingen vinning av att neka kunden service när bilen indikerar, snarare tvärt om.
Är bilen felkodad från leverans skall man självklart koda om till det som är rekomenderat för modellen i samband med servicen.

Min GTI -11, min brors Scirocco GT -10 och mina föräldrars Golf GT -11 går relativt mycket kortkörningar och har alla indikerat service vid 1500-1700 mil och långt innan två år. Alla är rätt kodade QG1 (flexibel serviceintervall).

Kingen
2012-06-28, 18:33
Vad var anledningen till att hjulinställning gjordes?

Hjulinställning är färskvara och det kan räcka med att köra i ett potthål eller emot en trottarkant för att den skall ändra sig. Volkswagen (eller någon annan biltillverkare) kan självfallet inte stå för den på garanti om nu inte ratten står uppenbart snett eller att bilen drar i samband med leverans. Samma sak som att skrapa ex. en stötfångare och kräva att det skall gå på garantin.

Vad det gäller serviceavtal så skall en auktoriserad verkstad utföra det som rekomenderas när bilen indikerar. Arbetet faktureras sedan Volkswagen Finans som står för avtalen. Den enskilda verkstaden har således ingen vinning av att neka kunden service när bilen indikerar, snarare tvärt om.
Är bilen felkodad från leverans skall man självklart koda om till det som är rekomenderat för modellen i samband med servicen.

Min GTI -11, min brors Scirocco GT -10 och mina föräldrars Golf GT -11 går relativt mycket kortkörningar och har alla indikerat service vid 1500-1700 mil och långt innan två år. Alla är rätt kodade QG1 (flexibel serviceintervall).
Ratten stod märkbart snett vid leverans, tror inte att uttåget från bilhallen till vår parkering 1,7km bort på nylagd asfalt orsakade detta, men det tyckte killen på verkstaden. Tycker inte det var så mkt att diskutera. Oavsett anledning eller problem så kan man åtminstone bete sig som folk när en kund är inne?

Din liknelse är rätt dålig för det är en helt annan grej. Mina fälgar var tex smårepade vid ett bulthål efter att någon tysk inte riktigt brytt sig när muttermaskinen användes, brydde mig inte om detta och det såg jag när jag kikade på bilen innan papperen skrevs, du kanske hade fått det till att det ändå är kundens (i detta fall mitt) problem? Kan garantera att jag inte hade skrivit på något om det var utsidan av fälgen.

En sak att stå sitt kast när man själv orsakar en skada och jag har inga problem med att betala för mig men ingen annan ska orsaka skador på min bil och jag blir lidande. Hade det varit mindre ryggdunk inom företaget och kanske lyssnat mer på kunderna så hade inte VW verkstad haft det mer eller mindre dåliga omdömet som de har, men nu vet man att det är så.

Crille82
2012-06-28, 18:49
Ratten stod märkbart snett vid leverans, tror inte att uttåget från bilhallen till vår parkering 1,7km bort på nylagd asfalt orsakade detta, men det tyckte killen på verkstaden. Tycker inte det var så mkt att diskutera. Oavsett anledning eller problem så kan man åtminstone bete sig som folk när en kund är inne?

Påtalade du/ni detta direkt när bilen levererades? Självklart skall alla vara trevliga och tillmötesgående, försvarar inte någon dålig servicerådgivare. Om det var som du säger borde det absolut inte något att argumentera om.


Vad jag generellt kan säga, från baksidan av disken, är att det finns minst lika många oresonliga kunder som det finns dåliga servicerådgivare.

Kingen
2012-06-28, 18:59
Påtalade du/ni detta direkt när bilen levererades? Självklart skall alla vara trevliga och tillmötesgående, försvarar inte någon dålig servicerådgivare. Om det var som du säger borde det absolut inte något att argumentera om.


Vad jag generellt kan säga, från baksidan av disken, är att det finns minst lika många oresonliga kunder som det finns dåliga servicerådgivare.
Min flickvän åkte tillbaka dagen efter då de stängde då, med 3,4km på mätaren och jag sa till henne vad hon skulle ta upp, då fick hon detta bemötandet ja.

Finns säkert fler oresonliga kunder än dåliga servicerådgivare, tvivlar jag inte en sekund på, men jag menar tänk dig att du köper en bil för de pengarna och man får ett sådant första bemötande som nuvarande kund? Kan man inte sätta sig in situationen? Slutade ta mig fan tidigare från jobbet p.g.a det. Håll me om att det inte ska vara något att diskutera? Jag menar de kunde ju titta på den och dra en vit lögn å säga att "det ska va så tillsdämpare m.m sätter sig", nä bättre att säga till någon okunnig att man är dum i huvudet. Kul.

DPC
2012-06-28, 19:55
Det verkar vanligt att nya bilar från VW levereras med felaktig hjulinställning. Båda mina Golfar som jag köpt nya stod ratten helt åt helsike på vid leverans. Intressant nog fick jag samma typ av beteende från verkstan som du Kingen. Det krävdes argumentation för att de skulle lösa felet som var av ursprungstyp. För min GTI behövde de två tillfällen och först när de gjorde en fyrhjulsinställning så blev det bra (höger bakhjul var felinställt), för R:en gjorde de hjulinställningen direkt så det blev bra. Självklart så försökte de först att klämma även mig på 1400 kr för jobbet! På min R fick jag senare ratten utbytt på garanti och efter det besöket så stod den nya ratten helt fel.. Alla kan göra fel, men det är viktigt att behandla kunden på ett korrekt sätt och inte komma dragande med felaktiga och grundlösa anklagelser. Jag har köpt tre nya bilar av VW-gruppen och kan eventuellt tänka mig att köpa fler, men intrycket från verkstan drar helt klart ned min totala syn och påverkar mitt framtida nybilsköp negativt.

Kingen
2012-06-28, 20:28
Det verkar vanligt att nya bilar från VW levereras med felaktig hjulinställning. Båda mina Golfar som jag köpt nya stod ratten helt åt helsike på vid leverans. Intressant nog fick jag samma typ av beteende från verkstan som du Kingen. Det krävdes argumentation för att de skulle lösa felet som var av ursprungstyp. För min GTI behövde de två tillfällen och först när de gjorde en fyrhjulsinställning så blev det bra (höger bakhjul var felinställt), för R:en gjorde de hjulinställningen direkt så det blev bra. Självklart så försökte de först att klämma även mig på 1400 kr för jobbet! På min R fick jag senare ratten utbytt på garanti och efter det besöket så stod den nya ratten helt fel.. Alla kan göra fel, men det är viktigt att behandla kunden på ett korrekt sätt och inte komma dragande med felaktiga och grundlösa anklagelser. Jag har köpt tre nya bilar av VW-gruppen och kan eventuellt tänka mig att köpa fler, men intrycket från verkstan drar helt klart ned min totala syn och påverkar mitt framtida nybilsköp negativt.
Kunde inte sagt det bättre själv!

Min ratt är fortfarande inte perfekt men jag får väl leva med det, enligt verkstaden så satte de ratten rakt och gjorde sedan inställning (4 hjul).

Är tyvärr som du säger verkstaden som drar ner helhetsintrycket och jag är inte så säker på att nästa bil blir VW, troligen blir det så när kronorna skall vändas men då enbart p.g.a tjejens grymma rabatt. Tycker ta mig fan kvalitén på inredningen var flera gånger bättre än vad den är på min ED35.

Väl talat DPC! Kul att det inte är bara jag å min flickvän som är sugen på att köra i gropar samt trottoarkanter det första man gör med en sprillans ny bil ;) utan fler verkar ha haft samma problem från fabrik.

Crille82
2012-06-28, 20:48
Det förekommer rätt som det är att hjulinställningen är fel när bilarna levereras, då borde det inte vara några som helst problem att få det åtgärdat. Troligtvis är det under frakten som man kör som biltjuvar, det är knappast vanligt att hjulinställningen är felaktigt från fabrik.
Det händer rätt som det är att kunder kommer in när bilen gått 2-3000 mil och klagar på snedslitna däck, då är det orimligt att åberopa garanti.

Det är naturligtvis tråkigt att det finns dåliga servicerådgivare och att kunder blir felaktigt bemötta. Men som alltid finns det två sidor på ett mynt. Det är är inte konstigt att vissa tappar lusten när det kommer in orimligt besvärliga kunder med en i utgångsläget negativ attityd.
Ett annat vanligt förekommande fenomen är de som enbart kommer in när man skall klaga på något och mer eller mindre kräver goodwill-åtagande, övrig service och underhåll sköter "Nisse i svängen".

Siesta ST
2012-06-29, 16:04
Det förekommer rätt som det är att hjulinställningen är fel när bilarna levereras, då borde det inte vara några som helst problem att få det åtgärdat. Troligtvis är det under frakten som man kör som biltjuvar, det är knappast vanligt att hjulinställningen är felaktigt från fabrik.
Det händer rätt som det är att kunder kommer in när bilen gått 2-3000 mil och klagar på snedslitna däck, då är det orimligt att åberopa garanti.

Det är naturligtvis tråkigt att det finns dåliga servicerådgivare och att kunder blir felaktigt bemötta. Men som alltid finns det två sidor på ett mynt. Det är är inte konstigt att vissa tappar lusten när det kommer in orimligt besvärliga kunder med en i utgångsläget negativ attityd.
Ett annat vanligt förekommande fenomen är de som enbart kommer in när man skall klaga på något och mer eller mindre kräver goodwill-åtagande, övrig service och underhåll sköter "Nisse i svängen".

Även hjulinställningen på min Golf R var fel när jag hämtade ut den. Tänkte inte speciellt mycket på det då men efter några 100 mil lämnade jag in den. Inga problem hos den VW-handlaren jag lämnade in bilen hos. Var aldrig fråga om att jag skulle betala, blev garantiåtagande.
Finns bra servicerådgivare/vw-handlare också :-)

Lämnar båda mina bilar på samma ställe och till samma servicerådgivare. Funkar kanon och aldrig varit några problem (bara en aning långa tider innan man kan lämna in bilen).

Lasse62
2012-06-29, 16:28
Vissa verkstäder (oavsett märke) kan ju ha kundmottagare som inte precis passar till jobbet, precis som det finns i alla yrken.

Minns att Bilbolaget i Östersund (Volvo/Renault) under många år hade en ökänd kundmottagare som skrämde bort verkstadskunderna, det ledde ofta till att verkmästarn fick en mängd extrajobb då kunderna fick gå förbi kundmottagaren för att få en bil åtgärdad/provkörd när det gällde backjobb eller garantiåtaganden.

Lasse62
2012-06-29, 16:36
Precis, och har de nu valt ett fast intervall så är det det som gäller. Har mailar min säljare, och om han inte kan göra något så ringer jag till verkstadschefen (eller vem som nu är ansvarig för det hela) och pratar med honom.

Några tips på hur man kollar att de verkligen byter olja? Har hört att det finns bra sätt, men glömt bort. Skulle inte förvåna mig om de struntar i det om jag nu skulle få igenom en service.

Jag skulle aldrig nånsin våga serva en sådan bil efter Longlifeprogrammet om man tänkt sig att behålla bilen efter att garantin gått ut och absolut inte efter att maskinskadeförsäkringen upphört att gälla.

Sedan kanske man ska göra oljebytena själv också eftersom man kanske inte får det man betalar för alltid.

Jfr detta: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?16614-Något-att-tänka-på-för-er-med-VAG-s-24-ventils-Vr6-motor-(2-8-o-3-2-liter)

DPC
2012-06-29, 16:58
Det förekommer rätt som det är att hjulinställningen är fel när bilarna levereras, då borde det inte vara några som helst problem att få det åtgärdat. Troligtvis är det under frakten som man kör som biltjuvar, det är knappast vanligt att hjulinställningen är felaktigt från fabrik.
Det händer rätt som det är att kunder kommer in när bilen gått 2-3000 mil och klagar på snedslitna däck, då är det orimligt att åberopa garanti.

Det är naturligtvis tråkigt att det finns dåliga servicerådgivare och att kunder blir felaktigt bemötta. Men som alltid finns det två sidor på ett mynt. Det är är inte konstigt att vissa tappar lusten när det kommer in orimligt besvärliga kunder med en i utgångsläget negativ attityd.
Ett annat vanligt förekommande fenomen är de som enbart kommer in när man skall klaga på något och mer eller mindre kräver goodwill-åtagande, övrig service och underhåll sköter "Nisse i svängen".

Jag förstår att det finns fall med kunder som inte beter sig korrekt, men det är viktigt att som kundmottagare att lyssna av den aktuella kunden. Jag har själv jobbat i ett serviceyrke och drabbats av både det ena och andra så jag har viss förståelse för att det inte är lätt alla gånger. Jag reklamerade hur som helst båda mina bilar inom kort tid, den ena dagen efter leverans och den andra ett par veckor efter leverans då jag bytt till sommardäck som bilen levererades med från fabrik. Ändå så blev det onödiga diskussioner och endast för att jag stod på mig så slapp jag betala. Hoppas inte båda mina bilar blivit piskade i Södertälje hamn innan leverans, dock så är jag inte speciellt orolig.

Crille82
2012-06-29, 17:36
Jag förstår att det finns fall med kunder som inte beter sig korrekt, men det är viktigt att som kundmottagare att lyssna av den aktuella kunden. Jag har själv jobbat i ett serviceyrke och drabbats av både det ena och andra så jag har viss förståelse för att det inte är lätt alla gånger. Jag reklamerade hur som helst båda mina bilar inom kort tid, den ena dagen efter leverans och den andra ett par veckor efter leverans då jag bytt till sommardäck som bilen levererades med från fabrik. Ändå så blev det onödiga diskussioner och endast för att jag stod på mig så slapp jag betala. Hoppas inte båda mina bilar blivit piskade i Södertälje hamn innan leverans, dock så är jag inte speciellt orolig.

Ett tillmötesgående och korrekt bemötande är A och O när man jobbar med kundservice.
Generellt verkar det som att ju större VW-verkstaden är dessdå sämre är bemötandet och kunskapen, det syns också på anläggningarnas kundnöjdhetssiffror.

frazer
2012-07-02, 13:55
Dags för en update på mitt specifika fall då. Har nu pratat med verkstan och de erkänner att bilen ska servas vid 1500 om den är inställd på fast serviceintervall, så det kommer de att göra. De kommer dessutom ställa om bilen till flexibelt serviceintervall efter denna service.
Mao är saken löst för min del, men det känns som att den här tråden kan vara väldigt bra referens för framtiden :)

Cullberg
2012-07-02, 14:21
Bra att det löste sig!

kalle950
2012-07-02, 15:16
1170mil och drygt ett år från leverans till första service.

Vinner jag priset som största blyfot?
Skämt å sido mest sambon som kör den och då väldigt mycket kortkörningar.

frazer
2012-07-02, 16:07
1170mil och drygt ett år från leverans till första service.

Vinner jag priset som största blyfot?
Skämt å sido mest sambon som kör den och då väldigt mycket kortkörningar.

Säger bilen till om service vid 1170? Oj, jag trodde minimum var 1500. Då måste oljan vara väldigt dålig?

Kingen
2012-07-02, 19:20
Win.. Gott, härligt att de löste problemet som de iofs själva orsakade.

Dags för en update på mitt specifika fall då. Har nu pratat med verkstan och de erkänner att bilen ska servas vid 1500 om den är inställd på fast serviceintervall, så det kommer de att göra. De kommer dessutom ställa om bilen till flexibelt serviceintervall efter denna service.
Mao är saken löst för min del, men det känns som att den här tråden kan vara väldigt bra referens för framtiden :)

frazer
2012-07-05, 23:58
Bilen servad med en dag kvar till semester med bilen, bra timing.

Noterar dock att det bara står streck "-----" i färddatorn för nästa service, tar det en stund innan den flexibla räknaren börjar ticka?

DPC
2012-07-07, 20:00
Ja, så är det. Kolla igen om en vecka eller två.

Marcus
2012-07-19, 13:23
Min Passat TDI fick oljeservice 2011-06 vid 20573 km, det var mitt eget beslut eftersom jag skulle iväg på en lång Europaresa med mycket körning i Alperna. Med andra ord inget servicebesked från bilen. Idag 2012-07 har bilen rullat cirka 48000 km och fortfarande ingen önskan om oljeservice. De sista 5000 km är sommarens Europaresa. Bilen har QG1 enligt serviceprotokollet.

Crille82
2012-07-19, 18:46
Min Passat TDI fick oljeservice 2011-06 vid 20573 km, det var mitt eget beslut eftersom jag skulle iväg på en lång Europaresa med mycket körning i Alperna. Med andra ord inget servicebesked från bilen. Idag 2012-07 har bilen rullat cirka 48000 km och fortfarande ingen önskan om oljeservice. De sista 5000 km är sommarens Europaresa. Bilen har QG1 enligt serviceprotokollet.

Hur långt visar färddatorn att det är kvar?

Marcus
2012-07-20, 22:08
Hur långt visar färddatorn att det är kvar?

"Service in 2800 km or 337 days." Aktuell mätarställning = 47871 km. Bilen önskar alltså oljeservice senast vid 50671 km, vilket är exakt 30098 km sedan senaste oljeservice.

Crille82
2012-07-21, 12:35
"Service in 2800 km or 337 days." Aktuell mätarställning = 47871 km. Bilen önskar alltså oljeservice senast vid 50671 km, vilket är exakt 30098 km sedan senaste oljeservice.

Den kommer säkert ticka ned så den varnar strax innan 3000 mil. Enligt min erfarenhet så verkar de Passat TDI som rullar relativt mycket oftast gå bortåt 3000 mil innan det är dags, jobbar som servicerådigare och bokar in flera varje dag. Hur som helst så så har företrädelsevis tjänstebilsåkare ingen brådska att boka service, vilket resulterar i att de flesta gått 3200-3300 mil mellan service. Hur svårt kan det vara att fatta att det är max 3000 mil som gäller?
Nu är dock inte TDI CR-motorerna alls lika känsliga för långa serviceintervaller som TSI-motorerna. TSI-motorerna indikerar också generellt tidigare.

Siesta ST
2013-02-08, 18:04
1170mil och drygt ett år från leverans till första service.

Vinner jag priset som största blyfot?
Skämt å sido mest sambon som kör den och då väldigt mycket kortkörningar.

Tyvärr inte, jag åkte på service nr 2 efter 970 mil (första efter 1600mil). Något är definitivt fel på min bil. Här kommer lite fakta. Skall göra en lång historia kort
Sedan i somras har den varit inne 3 gånger för att ställas om till Longlife. Verkar bli "Shortlife" för min bil. Den andra servicen genomfördes början december förra året trotts dessa ändringar. Inget fel hittades då heller när den servades.
När jag hämtade den visade displayen --- som den skall när den är inställd på Longlife och för att sedan efter ca 50 mil går över till att visa den "flexibla" intervallet. Efter 50 mil började min visa 14500km/ 357 dagar! ”Shortlife” igen!
In med bilen igen, ställdes om (11 januari i år) och visade 29100km/705 dagar när jag hämtade den. När jag lämnade in den i Onsdag (6 februari ) IGEN visade den 20000km/472 dagar. Jag har kört exakt 725km mellan dessa dagar i år men intervallet sjunkit 9100km/233dagar!
För att testa har jag gjort följande mellan servicen utfördes och jag lämnade in den i onsdags:
Kört försiktigt, motorvärmare på ALLTID före körning minst 4 timmar (ofta mer), ingen onödig bromsning eller varvande. Bilen har dragit 0,86 l/mil (jag är numera specialist på Ecodriving med en Golf R!) på de ca 150 milen sedan jag servade den. Fortsätter det så här skall den in och servas efter 600-700mil. Definitivt världsrekord för intervallet för Longlife. Väldigt snäll kört alltså men intervallen krymper iaf.
Någon som har en aning vad som kan vara fel? Verkstaden har det INTE. Påstår att allt är rätt inställt (kollat med liknande Golf R som de hade sparat värden från). Bilen står just nu på verkstaden…

Larsevert
2013-02-08, 18:28
Den kommer säkert ticka ned så den varnar strax innan 3000 mil. Enligt min erfarenhet så verkar de Passat TDI som rullar relativt mycket oftast gå bortåt 3000 mil innan det är dags, jobbar som servicerådigare och bokar in flera varje dag. Hur som helst så så har företrädelsevis tjänstebilsåkare ingen brådska att boka service, vilket resulterar i att de flesta gått 3200-3300 mil mellan service. Hur svårt kan det vara att fatta att det är max 3000 mil som gäller?
Nu är dock inte TDI CR-motorerna alls lika känsliga för långa serviceintervaller som TSI-motorerna. TSI-motorerna indikerar också generellt tidigare.

Såvitt jag kan se så står det max 50000km i min servicebok(2.0 tdi pd 125kw). Lite förvirrande men alla bud, ett klargörande tack..
Min bil har rullat ca 30000km mellan service tidigare, jag tänker fortsättningsvis serva efter ca 1500mil eller 2ggr år.

DPC
2013-02-08, 20:52
Tyvärr inte, jag åkte på service nr 2 efter 970 mil (första efter 1600mil). Något är definitivt fel på min bil. Här kommer lite fakta. Skall göra en lång historia kort
Sedan i somras har den varit inne 3 gånger för att ställas om till Longlife. Verkar bli "Shortlife" för min bil. Den andra servicen genomfördes början december förra året trotts dessa ändringar. Inget fel hittades då heller när den servades.
När jag hämtade den visade displayen --- som den skall när den är inställd på Longlife och för att sedan efter ca 50 mil går över till att visa den "flexibla" intervallet. Efter 50 mil började min visa 14500km/ 357 dagar! ”Shortlife” igen!
In med bilen igen, ställdes om (11 januari i år) och visade 29100km/705 dagar när jag hämtade den. När jag lämnade in den i Onsdag (6 februari ) IGEN visade den 20000km/472 dagar. Jag har kört exakt 725km mellan dessa dagar i år men intervallet sjunkit 9100km/233dagar!
För att testa har jag gjort följande mellan servicen utfördes och jag lämnade in den i onsdags:
Kört försiktigt, motorvärmare på ALLTID före körning minst 4 timmar (ofta mer), ingen onödig bromsning eller varvande. Bilen har dragit 0,86 l/mil (jag är numera specialist på Ecodriving med en Golf R!) på de ca 150 milen sedan jag servade den. Fortsätter det så här skall den in och servas efter 600-700mil. Definitivt världsrekord för intervallet för Longlife. Väldigt snäll kört alltså men intervallen krymper iaf.
Någon som har en aning vad som kan vara fel? Verkstaden har det INTE. Påstår att allt är rätt inställt (kollat med liknande Golf R som de hade sparat värden från). Bilen står just nu på verkstaden…

Det är troligtvis en av parametrarna i ekvationen till modellen som är korrupt/orsaken. Problemet är att verkstaden med all sannolikhet saknar möjlighet/kompetens att avgöra vad som felar utan behöver hjälp av ingenjör från vw. Har de bett om hjälp från vw Tyskland? Kör du mycket korta sträckor? Min R rullar mestadels sträckor på typiskt 13 km och är servad vid 2000, 3600 och som det ser ut nu nästa gång vid 5600 mil (alltid efter indikator).

Siesta ST
2013-02-08, 21:55
Det är troligtvis en av parametrarna i ekvationen till modellen som är korrupt/orsaken. Problemet är att verkstaden med all sannolikhet saknar möjlighet/kompetens att avgöra vad som felar utan behöver hjälp av ingenjör från vw. Har de bett om hjälp från vw Tyskland? Kör du mycket korta sträckor? Min R rullar mestadels sträckor på typiskt 13 km och är servad vid 2000, 3600 och som det ser ut nu nästa gång vid 5600 mil (alltid efter indikator).

Därför är den är inne just nu. Verkstaden väntar svar från Tyskarna för VERKSTADEN har inte en aning vad felet kan vara...

Min körsträcka liknar nästan din (2*15km ToR jobbet) men har bedydligt kortare serviceintervaller iaf. Bra att veta iaf och tackar för info...

DPC
2013-02-08, 22:17
Hoppas du får snabb respons.. Annars är det väl bara att gilla läget och ställa in den på 1500 mil/1 år. 13 km är sträckan till jobbet för mig och jag snittar 9,9 l/100km i förbrukning vilket också ska ge kortare intervall än dig, så något är knas. De två fallen när jag har haft ca 2000 mil mellan service så har jag haft med en långkörning på 450 mil, medan året med 1600 mil bestod av typisk körning till och från jobbet.

Siesta ST
2013-02-09, 09:04
Något är definitivt fel! Kommer inte ställa om den till 1500-mils intervall. Passaten jag har som oftast körs av hustrun med i stort sätt samma körsätt klara faktiskt 3000mil innan service...

Det jag sett är att när jag kollar displayen är att den på en dag (ToR jobbet) ändrar sig både på miltal och dagar. Intervallet ändrar sig med upp till 1200km och 31 dagar när jag bara kört ca 40km (dokumenterat allt)! Att intervallet ändrar sig kan jag kanske köpa (är nog för mycket dock) MEN att dagarna ändrar sig fattar jag inte. Borde bara ändra sig en dag i taget eftersom den skall vara inställd på Longlife-service.
Daniel (och gärna andra oxå): Hur ändrar sig ditt intervall? Skulle du kunna kolla före/efter du kört till jobbet? Skulle vara inressanta att veta hur intervallet/dagarna ändrar sig.

DPC
2013-02-09, 11:57
Slår en koll och återkommer. Ska ut och åka ca 20+20 km idag. Kan även försöka komma ihåg och kolla på måndag. Sen är det nog så att intervallet kan ändras med flera dagar på en dag om du kör långt ifrån vad modellen uppfattar som "normen". Men 31 dagar på en dag verkar lite mycket...

Vad är det för motor i passaten? Diesel?

En fråga till, står bilen parkerad utomhus och kallstartas varje gång den brukas?

Siesta ST
2013-02-09, 17:38
Passaten är en V6:a -08.

Golfen står utomhus men motorvärmaren varit inkopplad mins 4 timmar innan start samt varit inkopplad hela tiden när jag varit på jobbet. Stort sätt ingen kallstart alltså. Har faktiskt 13 km (exakt) till jobbet också och snittat 8.6 l/100km senast tiden mao kört väldigt lugnt men ändå hoppar intervallet som den gör.
Skulle vara tacksam om det finns andra som också kan kolla hur era displayer/intervall fungerar. Tacka på förhand för hjälpen!

DPC
2013-02-09, 22:39
Når du upp i oljetemp när du fiskör (ursäkta..)? Jag kan åka till jobbet på typ 8,6 om jag kör under hastighetsbegränsningen och aldrig nyttjar motorn.. Ottomotorer har en tendens att samla på sig vatten i oljan som behöver kokas bort och därmed ingår i modellen för oljebytesintervallet. Når man inte upp till över en viss temp en viss tid så degraderas bytesintervallet. Så det kan alltså vara negativt att köra för lugnt (eller för korta sträckor framförallt).

Nyss hemkommen efter 20+20 km kan jag meddela att varken sträcka eller dagar till service ändrades. Ska snart ut på en tur igen och uppdaterar sen.

DPC
2013-02-10, 13:47
Ytterliggare 40 km gav heller ingen skillnad i km eller dagar till nästa service. F-n vad kul det är med lite nysnö ;)

Siesta ST
2013-02-11, 20:51
...och mer snö skall ni tydligen få :-)

Tack för informationen Daniel om intervallet, sträcka o dagar! Någona annan som kollat?

Jodå på min korta sträcka till jobbet blir det lite temp på oljan. Inte maxat men runt 70 brukar det bli med motorvärmaren på. Den har nu varit hos "doktorn" sedan onsdag förra veckan och väntar nu på diagnos från Tyskland.
Kör för tillfället en ny multifuel Passat som lånebil. Den räknar ned som den skall. Dag för dag o mil för mil även om jag gasar på emellanåt. Precis som min egna Passat förresten.

to be contiunued...

Marcus
2013-02-12, 19:15
TSI Multifuel har fasta serviceintervall, så det känns naturligt att den räknar ner dag för dag, mil för mil.

DPC
2013-02-12, 20:16
Nu hoppade km ned med 100 efter ca 95 körda. Känns rimligt. Synd bara att storservice närmar sig..

Hamburger SV
2013-05-06, 20:38
1170mil och drygt ett år från leverans till första service.

Vinner jag priset som största blyfot?
Skämt å sido mest sambon som kör den och då väldigt mycket kortkörningar.

Min importerade ED 35 visar service om 14 dagar, uttagen Februari 2012, ca 1000 mil på mätaren:-) Den är inställd på flexibla serviceintervall. VW Stockholm ville inte boka service, de tyckte det var onödigt och sa 2 år eller 3000 mil. De erbjöd en tid för diagnos för att kolla om service behövs. Ringde min tyska VW handlare. han rekommenderade starkt att köra en första service nu, det är ändå bara oljebyte och han sa att min fortfarande har oljan som de hällde i från leverans, och vid mycket korta tripper kan den börja bli dålig redan nu. jag tänker avboka diagnostiden och boka en första service (oljebyte)

J.L
2013-05-06, 20:57
VW Stockholm ville inte boka service, de tyckte det var onödigt och sa 2 år eller 3000 mil.

Att det finns mekaniker som fortfarande tror på det där ?


Jag tänker avboka diagnostiden och boka en första service (oljebyte)

Helt rätt.

a128
2013-05-06, 21:04
Att det finns mekaniker som fortfarande tror på det där ?


reparationer/utbyte av motorer är en säker inkomstkälla för bilverkstäder :-(

Lilla_Vargen
2013-05-06, 21:42
1500 mellan servicar mår nog alla bilar bäst av.
Blir ju en "mellan" service då mellan de större.
Visst kostar det en slant men ska man ha bilen ett tag sparar man in det i längden.
Visst kör man som jag ca 600 mil/månaden så blir det lite dejavu...
Servade jag inte nyss... ;-)

Via kranaprataren på mobilen...

Crille82
2013-05-06, 22:03
reparationer/utbyte av motorer är en säker inkomstkälla för bilverkstäder :-(

Kan meddela att motorbyte/renovering genererar betydligt sämre andel fakturerad kontra arbetad tid än service i längden. Det är ytterst sällan verkstäderna kan fakturera i närheten av använd tid.


Håller får övrigt med om att det låter otroligt att VW Sthlm rekommenderar 3000 mil eller två år...

Hamburger SV
2013-05-07, 09:53
Att det finns mekaniker som fortfarande tror på det där ?



Helt rätt.

Ringde centrala verkstadsbokningen, helt annan attityd än muppen som satt på kundmottagningen hos VW Hammarby. Klart den ska in tyckte han... Så nu blir det oljebyte. Sen ska den in igen när det gått två år för inställning av ljus, byte av filter etc.

Samma kille tankade dessutom hem all fakta om bilen från nån databas i Tyskland, och la in alla uppgifter om den så att det nu framgår rätt motor etc. Ringde sen upp och sa att allt var klart och bekräftade min tid för service. Det finns hopp.

Kingen
2016-09-20, 21:18
Vet inte om jag skulle ställa denna i vcds delen av forumet men..

Min bil är inställd på flexibel service, den första servicen beräknas ske vid 2800mil, vad händer om jag själv går in och ändrar med vcds till 1 år/ 1500mil? Kommer den från ändringen att gå på ett år, m.a.o om bilen rullat 2000mil kommer den då varna direkt eller vid 3500mil?

Pelk
2016-09-21, 10:50
Resetar du den "nu" och ställer om till fast intervall, kommer den att "kräva" service om 1500mil eller 365 dagar. Vilket av dem som inträffar först.

Kingen
2016-10-06, 10:12
Tack för svar, det var vad jag misstänkte, då är det bäst att göra det efter första servicen

lasholm
2016-10-06, 12:05
Har för mig att det går att lägga in mil och dagar manuellt till nästa service med VCDS, inte bara fasta intervaller.