handdator

Visa fullständig version : Varma bakfälgar Touran



tisu001
2012-06-25, 02:54
Måste bolla lite innan jag hälsar på hos mekanikern..

Vi hade tidigare problem med rostiga ok bak på vår Touran som gjorde att bromsarna låg på och värmde fälgarna.

Oken, Skivorna och Beläggen byttes ihop med ny bromsvätska och luftning.
Fjädrar för handbroms blev också bytt.

Nu ett par månader efter blir höger bakfälg varm igen och det gnisslar vid lätt inbromsning.

Är det ett backjobb eller kan nåt annat ligga bakom som kanske behöver bytas?
Någon med erfarenhet?

Cullberg
2012-06-25, 09:34
Hur ser skivorna ut, bromsar ni lite hårdare emellanåt? Har bilen ståt stilla länge med handbromsen dragen?

Lilla_Vargen
2012-06-25, 10:01
Har haft samma kludd på våran vänster bak. Visade det sig att ok-hållaren kilade fast beläggen och i sin tur orsakade ljummen fälg och gnisslande ljud.
Ok-hållaren ingår inte i nytt ok.
Plocka ner slipa och smörja löste varit problem.

tisu001
2012-06-25, 16:02
Har haft samma kludd på våran vänster bak. Visade det sig att ok-hållaren kilade fast beläggen och i sin tur orsakade ljummen fälg och gnisslande ljud.
Ok-hållaren ingår inte i nytt ok.
Plocka ner slipa och smörja löste varit problem.

Ok, tack Mårten - Ska kolla om vi kan ha samma problem!

tisu001
2012-06-25, 16:05
Hur ser skivorna ut, bromsar ni lite hårdare emellanåt? Har bilen ståt stilla länge med handbromsen dragen?

Skivorna är nya men har lite ytrost.

Tanten kör mest ungar och matkassar = mjuka bromsningar. Jag brukar ta bilen ibland och rasta av den.

Den står på vår lutande uppfart med handbroms i under flera dagar ibland så visst finns det felkällor men jag tycker den är lite väl bråkig med att värma fälg och gnissla :)

VWGolIV
2012-06-25, 17:40
Enkelt tips är att använda handbromsen lite mer när man är ute o kör, dvs bromsa in med handbromsen.

Jag använder min dagligen till lite enklare inbromsningar och såsätt slipper jag dåliga ok bak som inte funkar.

tisu001
2012-06-25, 22:21
Enkelt tips är att använda handbromsen lite mer när man är ute o kör, dvs bromsa in med handbromsen.
Jag använder min dagligen till lite enklare inbromsningar och såsätt slipper jag dåliga ok bak som inte funkar.

Så brukar jag också göra ibland med Polon som jag kör mest, får läxa upp tanten lite hur man kör bil :D

Är det mer vanligt på just Touran att bromsarna ligger på lite bak?

VWGolIV
2012-06-25, 23:11
Tror det är allmänt hos volkswagen och alla andra märken där frun kör bilen till affären osv.

Felet är just att man inte bromsar så hårt och med tiden blir dom dåliga.

Lilla_Vargen
2012-06-26, 07:43
Glömde tillägga att även vår Touran körs 90% av frugan ;)

Mini_me
2012-06-26, 08:12
Glömde tillägga att även vår Touran körs 90% av frugan ;)

Brukar låta så... ;-)

tisu001
2012-06-26, 10:18
Var förbi och pratade med verkstaden imorse som bytte oken och skivorna i vintras och de ville ta in den som ett backjobb på måndag så det löser sig nog :)

Lilla_Vargen
2012-06-26, 10:40
Var förbi och pratade med verkstaden imorse som bytte oken och skivorna i vintras och de ville ta in den som ett backjobb på måndag så det löser sig nog :)

Bra verkstad.
Be om arbetsorden sen så kan eu se vad de exakt har gjort.

VWGolIV
2012-06-26, 10:42
Skönt att det kanske löser sig smidigt.

danno
2012-06-26, 11:26
Brukar alltid blästra glidytorna i okhållaren när jag byter på jobb, gjort så i många år och aldrig fått tillbax bilarna pga av fastsittande bromsar.

Lilla_Vargen
2012-06-26, 13:28
Brukar alltid blästra glidytorna i okhållaren när jag byter på jobb, gjort så i många år och aldrig fått tillbax bilarna pga av fastsittande bromsar.

Nu pratar vi ju proffsmek. ;-)

Ja, tänk om man hade ett blästerskåp...

tisu001
2012-06-29, 19:53
Brukar alltid blästra glidytorna i okhållaren när jag byter på jobb, gjort så i många år och aldrig fått tillbax bilarna pga av fastsittande bromsar.

Låter grymt seriöst - Fortsätt så!!

tisu001
2012-07-02, 12:55
Bara liten update..

Bilen nu inne på verkstad!
Höger bakok har nåt fabrikationsfel och ska bytas på garanti, vänstersidan är rengjord/smord och ska vara "ok" nu..