handdator

Visa fullständig version : Låscylinder sitter löst.



filty
2012-06-24, 09:33
Har en golf 4 gti -99. På passagerarsidan är det så att låscylindern sitter helt löst, man kan dra ut den. Jag har försökt få fast den genom att skruva på torxen som sitter under pluggen på kortsidan av dörren, men lyckas ändå inte få den att sitta. Någon som vet vad det kan vara för fel eller hur man får den att sitta?

Låscylindern har suttit såhär ända sen jag köpte bilen, så jag vet inte om förra ägaren har varit där och pillat.

Är tacksam för svar! :)

VWGolIV
2012-06-24, 20:09
Drar du ut dörrhandtaget när du skruvar in skruven?
Då borde den fastna om jag minns rätt(eller fel)

Stämmer det inte eller funkar inte så ta loss på andra sidan och jämför de 2 och se om du kan se något fel på cylindern, men annars tror jag det sitter
i dörren/handtaget.

filty
2012-08-07, 17:47
Jag plockade ner dörren och hittade ringen som ska hålla fast låscylindern liggandes löst i botten av dörren. Därefter försökte jag i timmar att få fast den där den skulle sitta, men det var omöjligt eftersom det inte fanns något utrymme att komma in med händerna där... Tillslut lyckades jag även tappa bort ringen..

Nu undrar jag om man kan köpa en ny sådan här ring och isåfall, hur får den att sitta där den ska?

Ett annat alternativ är kanske att sätta ett "blindlock" precis som det sitter på bakdörrarna? Men var kan man få tag på sådana, om det nu finns?

VWGolIV
2012-08-08, 16:32
Blindblock hämta jag på skroten och tog från en annan dörr som hade helt lock.
Sen satte jag igen hålet efter den gamla kolven.