handdator

Visa fullständig version : Vattenläckage Golf II?



ored
2012-06-22, 17:04
Hej alla,

Jag har tidigare skrivit om detta men inte lyckats få till någon bra lösning på problemet. Det mycket irriterande problemet är att när det regnar mycket så läcker det in vatten i höger bakdörr på min Golf II. När vattennivån i dörren kommit en liten bit så verkar som det läcker över eftersom då blir även höger baksida på golvet blött. Man kan se en rand på dörren där verkar ha runnit över. Någon som vet hur man löser detta irriterande problem så att det blir löst en gång för alla. Det är alltså bara på höger baksida det gäller och inte någon annan stans. Det jag själv gjort är att jag rensat avrinningshålen i dörren från skräp, bytt ut den trasiga plasten under dörrklädseln och lyft av dörren och tryck den närmare ytterplåten på bilen. Något mer jag kan och bör göra? Bilen går annars mycket bra och gick just igenom besiktningen utan en anmärkning.

/Ored

berlands
2012-06-24, 13:52
Hej alla,

Jag har tidigare skrivit om detta men inte lyckats få till någon bra lösning på problemet. Det mycket irriterande problemet är att när det regnar mycket så läcker det in vatten i höger bakdörr på min Golf II. När vattennivån i dörren kommit en liten bit så verkar som det läcker över eftersom då blir även höger baksida på golvet blött. Man kan se en rand på dörren där verkar ha runnit över. Någon som vet hur man löser detta irriterande problem så att det blir löst en gång för alla. Det är alltså bara på höger baksida det gäller och inte någon annan stans. Det jag själv gjort är att jag rensat avrinningshålen i dörren från skräp, bytt ut den trasiga plasten under dörrklädseln och lyft av dörren och tryck den närmare ytterplåten på bilen. Något mer jag kan och bör göra? Bilen går annars mycket bra och gick just igenom besiktningen utan en anmärkning.

/Ored

Är du säker på att det verkligen är läckage ifrån dörren som gör att det blir blött höger bak?
Det sitter nämligen ett knäppt "lock" i ett hål mitt på golvet där bakre passagerare har fötterna.
Golvet hade rostat på min bil precis där locket är, så det läckte in vatten.
Trodde också att det var dörren som var skyldig först (eftersom den läckt tidigare, jag har också en sån rand på inredningen) men när jag svetsade golvet och satte nytt lock så blev det torrt igen.

Undrar förresten vad fasen det hålet öht är till för?
Känns helt fel att ha ett sådant där.
Möjligtvis om man ska pimpelfiska i Norrland, och det är för kallt ute. :)

/Berlands

robban
2012-06-25, 16:18
Hej, Demontera dörrklädseln och dra bort mattan från dörröppningen. Spola sedan på dörren så ser du exakt var det kommer in vatten. Det är inte "ovanligt" att det läcker genom dörrplasten / dörrsidan .. mvh robban

ored
2012-07-02, 09:41
Hej, Jag har som sagt redan demonterat dörrklädseln och åtgärdat plasten på dörren. Det verkar nu som om det blöta på golvet kommer från något annat håll eftersom dörren nu är helt torr och att det fortfarande är blött på golvet. Därför tänkte jag testa och se om det är som Berlands säger att vattnet kommer från "locket". Undrar nu hur man enklast kommer åt detta lock. Är det enkelt att demontera golvklädseln på bilen? Tar man bort något mer förutom plastskyddet som sitter på golvet vid dörren med små plastclips och sedan bara viker undan golvkläseln?

/Ored

Cullberg
2012-07-02, 13:04
Börja med att kolla underifrån så ser du om det är rosthål?

berlands
2012-07-02, 15:29
Hej, Jag har som sagt redan demonterat dörrklädseln och åtgärdat plasten på dörren. Det verkar nu som om det blöta på golvet kommer från något annat håll eftersom dörren nu är helt torr och att det fortfarande är blött på golvet. Därför tänkte jag testa och se om det är som Berlands säger att vattnet kommer från "locket". Undrar nu hur man enklast kommer åt detta lock. Är det enkelt att demontera golvklädseln på bilen? Tar man bort något mer förutom plastskyddet som sitter på golvet vid dörren med små plastclips och sedan bara viker undan golvkläseln?

/Ored

Hej!

Jag har för mig att jag demonterade stolen för att lättare komma åt och sen bara vek upp golvklädseln så gott det gick. Man såg ganska direkt att det var rostigt och kasst kring "locket".
Dock en fördel om klädseln är lite sur och fuktig när man ska svetsa där. :)

/Berlands