handdator

Visa fullständig version : Kassa bromsar efter vintern - GOLF CAB -85



Macke K
2012-06-20, 23:32
Hej!

I höstas köpte jag en Golf Cab -85 med 111 hk-motorn. Jag har nu i vår bytt stötdämpare och oljetråg och lite annat smått och gott, och idag när jag skulle hämta den från garaget inför den eftertraktade midsommarpremiären så tar inte bromsarna som de gjorde när jag bytte garage i februari. För att det ska hända något måste jag pumpa och inte ens då får jag något riktigt tryck. Kan det ha hänt något när bilen stått still eller vad tror ni är problemet? Bromsvätska finns strax under maxstrecket, så det verkar ju inte läcka. Skulle verkligen vilja ha lite tips på vad som kan vara felet och hur man kan fastställa vad som är felet.

Igår grejade jag lite med handbromshandtaget och lossade då lite på vajern, kan det påverkat?

Cullberg
2012-06-20, 23:36
Har handbromsen varit dragen så kan det vara så att bromsarna har "fastnat" helt enkelt. Bara att plocka ner och smörja upp =)

Henrik.M
2012-06-20, 23:39
Kärvande bromskolvar , kärvande klotsar , kärvande glidpinnar , rostiga skivor , dåliga/slitna belägg , fukt i bromsvätskan.
En av många grejer som brukar hända när bilen står oanvänd över vintern i växlande luftfuktighet och tempratur.

Börja med att byta bromsvätska och lufta ordentligt.
Det mesta brukar lösa sig med byte av bromsvätska och en ordentlig översyn av brosmarna efter vinteruppehåll.

J.L
2012-06-21, 00:13
kärvande klotsar

Mycket vanligt på de flesta bilmärken om inte bromsarna används.
Ta loss ok och undersök även detta skulle jag säga.

Macke K
2012-06-21, 00:22
Ja, jag fåt börja med en luftning och hoppas att det stummar till sig. Planen är att köra Gbg-Nrkp på fredag morgon och då är det ju bra att kunna få stopp på bilen när man kommer fram =)

Tack för tips, och för att ni är så snabba!

Macke K
2012-06-21, 00:38
Finns det förresten någon ordning att föredra när man ska lufta?

Henrik.M
2012-06-21, 01:01
Finns det förresten någon ordning att föredra när man ska lufta?

1: Hö Bak

2: Vä bak

3 : Hö fram

4 : Vä fram.

Man börjar ALLTID så långt bort från bromsvätskebehållaren som möjligt när man luftar och byter bromsvätska i hela systemet.

wibmag
2012-06-21, 20:00
"Man börjar ALLTID så långt bort från bromsvätskebehållaren som möjligt när man luftar och byter bromsvätska i hela systemet."

Henrik, varför den ordningen? Vissa förordar att man börjar lufta närmast huvudbromscylindern/bromsvätskebehållaren... Ingen prestige eller pekpinnar i min fråga, bara nyfiken!

Henrik.M
2012-06-21, 22:21
"Man börjar ALLTID så långt bort från bromsvätskebehållaren som möjligt när man luftar och byter bromsvätska i hela systemet."

Henrik, varför den ordningen? Vissa förordar att man börjar lufta närmast huvudbromscylindern/bromsvätskebehållaren... Ingen prestige eller pekpinnar i min fråga, bara nyfiken!

Av den enkla anledningen att du då spolar igenom hela systemet bakifrån och fram och får således med dig ev fukt och skit direkt.
Sen finns det egentligen ingen regel på hur man ska lufta , de enda reglerna som finns är att inte låta behållaren bli tom samt att inte trycka broms pedalen i botten om man luftar manuellt.
Det sistnämnda pga att man kan förstöra packningarna i huvudcylindern.

Förr i tiden så predikades det om att man skulle lufta en krets i taget oftast i sk Z-mönster. :)

Det finns lika många ordningssätt att lufta bromsarna som det finns folk som hållet på med bilar. :)

Personligen kör jag alltid så långt från behållaren som möjligt.

Skrivet från min mobil...så stunta i ev stavfel.

Henrik.M
2012-06-21, 22:45
Kan tilläggas är att det är därför jag skriver ALLTID , eftersom det är så jag gör.

Blir rätt förvirrat annars om jag i ena stunden skriver en sak och i andra en annan.:)

Skrivet från min mobil...så stunta i ev stavfel.

Macke K
2012-07-09, 08:07
Tack för svaret, det var en del luft men nu känns det bättre, dock verkar självjusteringen inte riktigt hänga med som den ska och bromsar därmed väldigt sent (precis nere vid mattan).

Kan det ha att göra med att bilen är sänkt, sitter det lastkännande ventil som ska justeras vid montering av coils? Det verkar vara bak som ska justeras.