handdator

Visa fullständig version : Tätningsproblem Golf IV -01



VolvoSwe
2012-06-17, 14:24
Goddagens!

Jag lyckades komma över en fin Golf som jag har blivit mycket fäst vid. Den har ju några år på nacken, det resulterar givetvis i lite problem. De största problemen är tätningen. Jag har främst tre problem; övre dörrlisten listen vid B-stolpen har torkat och gått sönder, inte helt hundra var dess läckage tar vägen.

Problem 2: Det bildas en mindre vattenpöl på förargolvet (verkar som att detta vattnet kommer någonstans framifrån).
Problem 3: Vatten kommer någonstans ifrån och bildar på vintern en isklump längst ner i främre hörnet på båda framdörrarna. Dessa isklumpar bockar plåten när man öppnar dörrarna.

http://www.ladda-upp.com/bilder/70383/golfivd-C3-B6rr

http://www.ladda-upp.com/bilder/70384/golfivd-C3-B6rr2

IMG-taggarna fungerade inte, så klicka gärna.

Det första problemet känns rätt basalt att fixa, att byta dörrlisten. Hur sitter den fast? Bara limmad eller?

Är det någon som stött på de sista två problemen?

Cullberg
2012-06-17, 14:50
Dörrlisten brukar vara vara fasttryckt har jag för mig, om du menar den som sitter i karossen?
Jag skulle börjat med att göra rent i "fågelbadet" då det finns dräneringshål där som skall ta hand om vatten som kommer uppifrån. Kan även vara idé att släppa lite på innerskärmar fram då det samlas mycket smuts där som kan hindra vatten från att rinnna bort.

Det kan ligga styrenheter på golvet som tar skada av fukt, fungerar centrallås och elhissar som dom skall?

VolvoSwe
2012-06-17, 14:54
Tack för svar! Jamen, dock tror jag att motorn för låset i bagaget är rökt. Bort med torkarna, kåpa och rensa kanalerna ?

VolvoSwe
2012-06-17, 15:00
Dörrlisten brukar vara vara fasttryckt har jag för mig, om du menar den som sitter i karossen?
Jag skulle börjat med att göra rent i "fågelbadet" då det finns dräneringshål där som skall ta hand om vatten som kommer uppifrån. Kan även vara idé att släppa lite på innerskärmar fram då det samlas mycket smuts där som kan hindra vatten från att rinnna bort.

Det kan ligga styrenheter på golvet som tar skada av fukt, fungerar centrallås och elhissar som dom skall?

Vad gällande listen, så är det den som sitter fast på karossen om man säger "ut med taket"

VWGolIV
2012-06-17, 15:05
2. Som tidigare talare, börja o kolla alla dräneringshål, annars kan det komma in vatten runt boxen där kablarna går in till bilens säkringscentral osv.
Jag har tätat runt denna box, som finns om man kollar under den svarta plasten vid rutan.
Lika så på andra sidan, så kan där komma in vatten genom/runt friskluftsfiltret.
Kolla båda sidor om du ändå lossar plasten.

3. Vissa har problem, själv har jag klarat mig men jag försöker borsta bort all snö på vintern och håller koll.

VolvoSwe
2012-06-17, 15:19
2. Som tidigare talare, börja o kolla alla dräneringshål, annars kan det komma in vatten runt boxen där kablarna går in till bilens säkringscentral osv.
Jag har tätat runt denna box, som finns om man kollar under den svarta plasten vid rutan.
Lika så på andra sidan, så kan där komma in vatten genom/runt friskluftsfiltret.
Kolla båda sidor om du ändå lossar plasten.

3. Vissa har problem, själv har jag klarat mig men jag försöker borsta bort all snö på vintern och håller koll.

Då skall jag kolla alla drän. hål, för övrigt googlade jag lite och hittade en länk om detta http://www.vibilagare.se/reportage/volkswagen-kovander-betalar-knackta-dorrar-1450

blir till att åtgärda skadan,strunta i kupevärmare och borsta snö innan man värmer upp bilen.

För övrigt; är det ingen som är 100% på hur listen sitter fast?
Tack för alla råd!

Cullberg
2012-06-17, 17:30
Det som du länkade till gäller framförallt golf V.

VolvoSwe
2012-06-17, 17:53
Det som du länkade till gäller framförallt golf V.

Men det låter alldeles för likt för att vara ett sammanträffande, eller är det väldigt olika?

Cullberg
2012-06-17, 18:57
Problemen är snarlika, men jag tror att lösningen ligger i att det är smuts som täpper igen dräneringar på Golf IV. på Golf V är det en barnsjukdom där vw bytt ut dörrplåten på GW och tagit fram en "plasbit" för att leda bort vattnet.

VolvoSwe
2012-06-17, 19:33
Problemen är snarlika, men jag tror att lösningen ligger i att det är smuts som täpper igen dräneringar på Golf IV. på Golf V är det en barnsjukdom där vw bytt ut dörrplåten på GW och tagit fram en "plasbit" för att leda bort vattnet.

ok, då blir det till att leta kanaler här i dagarna då! :)

magnusT
2012-06-17, 19:48
Listen som sitter på taket är bara dit tryckt.

VolvoSwe
2012-06-17, 20:32
Listen som sitter på taket är bara dit tryckt.

Ok, ja jag upptäckte detta förut, lättade lite lite på ändan i bakkant! Tack ändå. Har ni någon rekommendation där man kan hitta en eller två sådana lister?