handdator

Visa fullständig version : ny på forumet och har en liten fråga



hughes
2012-06-17, 13:43
Hejsan !

har fått ett återfall av Golf GTI ägande och har köpt en 06 :a som jag har ägt i 4 dagar vid första tvätten hittade jag galvsläpp lite på dörr kanter och även på trösklar, är det vanligt? är det något man kan få fixat eller får man slipa och måla själv ?

MvH Richard

Premis
2012-06-17, 23:07
Tjena.

Nej det är inte vanligt, kan ju vara en yttre skada iofs?

Finns iofs ett par svaga ställen:
- Längst ned fram på dörren där a-stolpe och tröskel möts. Tidiga MKV har haft "dörrsprängning" där p.g.a. is och snö som samlas och sedan "bryter" upp dörren. Åtgärdades m.h.a. ett skumblock som fyller upp och skyddar. Har man inte det så KANSKE man kan tjata sig till lite goodwill (?).

- Skärmkanter. På vissa modeller (mest britter som råkat ut för detta var jag sett av nån anledning). Clipset som håller fast innerskärmen gnuggar mot plåtsen och rubbar bort lack tills det börjar rosta. Kan hända att det åtgärdades vid senare modeller iofs .. Min MKV hade aldrig det problemet, men den körde jag inte på vintrar om det nu hjälper.

hughes
2012-06-18, 08:13
hej ! nja yttre åverkan är det inte det är på tröskeln precis vid framskärmen, sen ser jag att det börjar bubbla på tröskeln på flera ställen utan skada !
och på dörrarna är det längst ner längst fram mor framskärmarna och det kommer också "innifrån" alltså inga synliga skador ! himmla konstigt på en såpass ny bil kan jag tycka Rost och lacksläpp va inte en grej jag trodde skulle vara ett problem än riktigt, ska åka in till dom på vw och visa får vi se har ju bara ägt bilen i 4 dagar

Cullberg
2012-06-18, 08:46
Det är just dom svaga punkterna som Premis skriver, många gånger samlas det väldigt mycket smuts på insidan av innerskärmen som kan ligga och samla fukt. Detta kan vara en av orsakerna. Men det skadar så klart inte att visa det för VW!

Premis
2012-06-18, 09:15
Kan tillägga att om du inte har stänkskydd fram så finns risk för rost i skarven mellan framskärm och tröskel också, på själva tröskeln. Gott om stensprut där på MKV.

Golfbjörnen
2012-06-18, 09:32
Hej,

Med risk för att låta lite som en pessimist så skulle jag tyvärr säga att VW idag har ganska grava problem med rost/lack/galv. Men de fortsätter pumpa ut modeller utan att ha vidtagit åtgärder som jag förstår. Däremot börjar de vara mer resonliga gällande garantiåtgärder. Förut nekade allt.

Om du vill ha lite fakta så ska du kika in på Passatklubbens forum under "Lack - Kaross - Bilvård" http://vwpc.se/phpbb3/viewforum.php?f=27&sid=c6e9e93373288ffcb3a9a5f6095345c9

Nu handlar det här om Passater såklart, men det är ju VW det med. Jag har själv haft problem med lackblåsor och galvsläpp på en 07'a men VW har tagit hand om det åt mig på garanti. Det skaderegleraren sa var att han hade ett par sånna case i veckan. Det värsta han sett var en NY Skoda (2012'a) som hade rost i dörrkanter bak. Man blir helt matt.

/A.

steffe_GTI
2012-06-18, 09:48
Hade en mkV gti, det började rosta längst ned på dörren mellan a-stolpe och tröskel samt båda skärmkanter i hjulhus. Detta gick på garantin.

Peter56
2012-06-18, 13:36
Angående dörrsprängningar på MK V så vet jag inte om jag håller med om att det drabbades av tidiga årsmodeller. Jag hade en bil som var en av de senaste MK V i Sverige vilken jag köpte sommaren 2009. På den bilen drabbades jag av dörrsprängnig på vänster framdörr vintern 2010 då den hade gått cirka 500 mil. Det var inga problem för mig att få det fixat på garantin. Däremot var det problem att få en hyrbil med automatlåda och handreglage, detta är jag nämligen beroende av p.g.a att jag är rullstolsburen. Men efter lite stridigheter med generalagenter så löste sig den saken också.

hughes
2012-06-18, 20:44
jo jag har stänkskärmar fram och bak men har galvsläpp på tröskel mellan dörr och framskärmar ändå :( och på dörrarna får väll se vad som händer vw har sett den nu och tagit lite kort men får inte reda på om dom tar det förens i september. är lite bitter över att jag inte såg det när jag köpte bilen :( ägt den i 4 dagar och redan missnöjd