handdator

Visa fullständig version : Oljud från däck



Marcus
2012-06-11, 11:35
Mina däck har rullat ca 4000 mil och i alla fall framhjulen ser ut att vara inne på sin sista säsong. På senare tid har bullret oljudet från däcken ökat betänkligt. På jämn, slät asfalt har jag också ett återkommande dunkande ljud, ungefär som om en del av däcken hade en annan yta än resten. Min fråga är om detta ökade oljud och ”dunk-ljud” uppstår när däck blir slitna? Mina däck är Continental SportContact 3 i dimension 235/40/18.

Lasse62
2012-06-11, 11:43
Har haft liknande problem med just Conti Sport Contact, provade att laborera mellan fram o bakaxel och olika lufttryck innan jag fick lov/blev tvungen att byta däcken.

bmk
2012-06-11, 14:32
Jag har ochså ett lite dunk dunk ljud, kan høres ut lite som om ena hjul lagret e dåligt fast jag e lite osaker om det e det eller dacket?

dacken e nestan nya....men e av billigare variant.

Marcus
2012-07-13, 03:22
Har nu nya däck och oljudet är borta (ej RFT). Enligt Volkswagen var i alla fall framdäcken helt slut rakt över. Bakdäcken var mycket slitna längst in och bubbliga där, antagligen en anledning till oljudet. Varför de slits så konstigt bak förstår jag inte, felaktig hjulinställning bak?

Merlinen
2012-07-13, 09:52
Har nu nya däck och oljudet är borta (ej RFT). Enligt Volkswagen var i alla fall framdäcken helt slut rakt över. Bakdäcken var mycket slitna längst in och bubbliga där, antagligen en anledning till oljudet. Varför de slits så konstigt bak förstår jag inte, felaktig hjulinställning bak?

Fel/sne slitnadäck är ju oftast dålig hjulinställningar.
Jag själv är annars välldigt nöjd med mina Conti SC 5P 225/35/19

Premis
2012-07-13, 12:19
Har nu nya däck och oljudet är borta (ej RFT). Enligt Volkswagen var i alla fall framdäcken helt slut rakt över. Bakdäcken var mycket slitna längst in och bubbliga där, antagligen en anledning till oljudet. Varför de slits så konstigt bak förstår jag inte, felaktig hjulinställning bak?

Taskig hjulinställning, eller som på vissa lite sportigare modeller en rejäl cambervinkel som orsakar slitage bak.

Värsta däcken jag hade var Bridgestone Potenza RE050 på MKV, efter kanske 1000 mil så lät det som alla hjullager var slut. Skräpkomfort men bra grepp.

Marcus
2012-07-15, 11:49
Fel/sne slitnadäck är ju oftast dålig hjulinställningar.
Jag själv är annars välldigt nöjd med mina Conti SC 5P 225/35/19

Ja det var nog inget fel på Continentaldäcken men de var alldeles för dyra så det fick bli Michelin PS3.

Marcus
2012-07-15, 11:51
Taskig hjulinställning, eller som på vissa lite sportigare modeller en rejäl cambervinkel som orsakar slitage bak.

Värsta däcken jag hade var Bridgestone Potenza RE050 på MKV, efter kanske 1000 mil så lät det som alla hjullager var slut. Skräpkomfort men bra grepp.

Kanske ska R-line ha en sådan cambervinkel bak, hjulinställning hos Volkswagen ger förhoppningsvis svaret. Återkommer.

Andersson Racing
2012-07-15, 14:31
Kanske ska R-line ha en sådan cambervinkel bak, hjulinställning hos Volkswagen ger förhoppningsvis svaret. Återkommer.

Varför skulle ett utrustningspaket ha andra hjulvinklar?

Marcus
2012-07-15, 16:28
Varför skulle ett utrustningspaket ha andra hjulvinklar?

Den har sportchassi med 18" hjul, antar att det innebär andra hjulvinklar än standardchassi med 16" hjul.

Andersson Racing
2012-07-15, 20:48
Den har sportchassi med 18" hjul, antar att det innebär andra hjulvinklar än standardchassi med 16" hjul.

Återkoppla gärna med svar om r-linepaketet skall ha andra hjulvinklar bak än en standard passat med 16" när du kollat upp det.

Marcus
2012-07-30, 13:51
Idag har bilen fått en hjulinställning hos Volkswagen. Det gjordes ganska stora justeringar. Tydligen tål inte bilen att köras på lite sämre vägar... På frågan om det är speciella hjulvinklar för R-Line så fick jag ett något svävande svar som gick ut på att alla modeller har unika hjulvinklar baserat på chassi, hjul, kaross och att mitt fall var det definitivt andra hjulvinklar beroende på sportchassi och 18"-hjul, men mer osäkert i vilken utsträckning R-Line karossen påverkar. Jag får väl tolka det som att sportchassi och 18"-hjul i alla fall påverkar. Någon som är mer insatt kanske kan få fram uppgifter om camber och toe skiljer något mot andra Passat med sportchassi och 18"-hjul.