handdator

Visa fullständig version : Motorvibrationer, MK2



berlands
2012-06-09, 13:13
Tycker det är väldigt mycket motorvibrationer på vissa varvtal.
Bilen är en Golf CL-85 med 1,6L HM-motor. (Keihinförgasaren)
Känns som vibrationerna är rätt kraftiga vid runt 900 varv och sen vid det dubbla, 1800 varv.

Kollat kompression, tändinställning, förgasarinställning (använt Gunsons CO-haltsmätare och justerat), kollat efter tjuvluft, kollat så att EGR-ventilen inte läcker och även bytt tänddetaljer såsom stift, kablar, rotor+lock.
Känns inte som att motorn misständer direkt, bara att den vibrerar. Som att det är lite skillnad i kraft mellan cylindrarna, liksom.

Någon som har tips på vad man mer ska kolla?
Kan det vara ett motorfäste som är kass och som gör att man tycker att det vibrerar orimligt mycket?

/Berlands

Henrik.M
2012-06-09, 13:56
Kan det vara ett motorfäste som är kass och som gör att man tycker att det vibrerar orimligt mycket?

Det kan det vara , så kolla dessa.

berlands
2012-06-09, 16:14
Det kan det vara , så kolla dessa.

Hur bär man sig åt för att kolla dem?
De ser inte torrfnöskiga och spruckna ut. Men jag förmodar att det finns något knep för att testa om de är ok eller inte?

/Berlands

Janne.M
2012-06-09, 16:55
Dra åt hanbromsen ovh be nån titta på hur mycket motorn rör sig när du försöker backa och köra frammåt på ettan.

Mycket spel i nåt led = taskigt fäste

Om det slår och vibrerar i växelspaken (stag låda fjnkar ej med wire) när du svänger hårt åt v eller h så brukar växellådsfästet vara knas

berlands
2012-06-10, 12:53
Fick rätt på det nu.
Det var förmodligen bestyckningen i förgasaren som var helt knas, så motorn gick illa på vissa varvtal.

Hade bytt till en annan förgasare eftersom accelerationspumpen på min orginalförgasare betedde sig illa och läckte dyrbar bensin på det glödheta grenröret...
Bytte tillbaks till min orginalförgasare och flyttade över accelerationspumpen från den "nya" förgasaren, och motorn spinner som en katt igen. (ja, iallafall såpass bra som nu en 75HK HM motor orkar spinna... :)

Tackar för tipsen!

/Berlands