handdator

Visa fullständig version : Snalla HJALP!!!



muppet
2012-06-08, 23:56
Tjena tjena, lanade min polares lilla Volkswagen Fox 2006 eller 2007 medans hon ar pa semester och saklart sa gar servostyrningen. Jag vet inte riktigt vart jag ska vanda mig da jag befinner mig i Frankrike och tankte det finns sakert nagon smart manniska har som kanske vet :)
Skulle bara parkera, gjorde inget speciellt och helt plotsligt sluta servo styrningen att fungera. Det gar knappt att ratta/styra. Var till en mekaniker och kollade att det fanns power steering liquid, inga sakringar som hade gatt, "belt" intakt och "power steering rack" verkar intakt det med.
Vad kan vara fel tro? Vad gjorde jag fel for att det skulle ga sonder?
Eftersom det finns "liquid" i pumpen sa tanker jag att det inte finns ett lackage?! Hur vet man om pumpen ar paj? Finns det nagot annat som skulle kunna vara trasigt i systemet som gor att det slutar fungera? Hon kommer tillbaka snart och eftersom hon hatar att lana ut bilen har jag inte vagat saga nagot och tankte ha sa mycket info som mojligt innan hon kommer hem. Tack pa forhand! nathalie

Mini_me
2012-06-09, 10:23
En pump lever om som fan om den pajar. Sittar det inte en tryck givare på nåt av rören från pumpen? Vissa bilar har en lite givare som gör att det blir lätt att styra tex i stan och sen på motorvägen så ska det gå trögare. Den reglerar trycket. Går den sönder så går det trögt.

Dock vet jag inte om det sitter en sån på Fox.

En pump kan väl bara paja men det låter helt otroligt att det bara sker utan någon som helst förvarning.

Har du inte haft några udda ljud eller liknade?