handdator

Visa fullständig version : golf -98 som kokar!! Topplockspackning?



ankmat
2012-06-07, 13:38
Hej!

Har en golf -98 som kokar.

Det hela började med att bilen var jätte seg på att komma upp i temperatur, kunde köra 2mil och kom knappt upp till 75grader.
Sedan helt plötsligt så är blev det tvärtom och bilen kokar, får typ baksug eller något då vattnet pressas ut ur expansionskärlet. Temperaturmätaren går ej över 90% ändå kokar de i expansionskärlet.

Har tagit ur termostaten och kokat den och den fungerar, öppnar sig vid rätt temperatur. Även nyss bytt termostatkontakten/givaren

Har även kollat den lilla slangen som går från expansionkärlet om det är tät men det är det inte.

Har kollat den tjocka kylarslangen och den är inte tät. Tog även bort den för att se om han pumpa ut vatten och det gjorde han.

Kylet är dock ljummet. Därför går ej fläkarna igång heller då det inte blir tillräckligt varmt i kylet (båda fläktarna fungerar med AC på)


Även kollat expansionskärls locket och är ok.

Så vad tror ni det kan vara för fel? Kliar mig bra i huvudet då jag var ganska säker på att det var termostaten.


Även tänkt på rotorbladen i vattenpumpen om de vara för slitna eller om de lossnat. Men den pumpar ju ändå runt det... Eller ska de stå som en stor stråle ut?


kompet i kylsystemet dvs att kompressionen från motorn bubblar upp i mitt expkärl tex p.g.a. en brusten topplockspackning? eftersom tempen inte är högre kokar den inte alltså är det annan luft jag ser?

Har ej Vatten i oljan
Ej olja i exp kärlet.
exp locket är tätt.


Tacksam för svar, står helt still va de kan va.

P-plats.se
2012-06-07, 16:47
Vet ej om samma problem finns på Golf IV men på vissa Polo så spricker termostathuset och bilen kokar då lätt och oftast så går inte tempmätaren upp i temp innan den kokar.

Cullberg
2012-06-07, 16:49
När är vattenpumpen bytt? Det finns två olika modeller har jag för mig, där den gamla var av plast och gick sönder.

ankmat
2012-06-07, 17:04
Förra ägaren skall ha bytt den för cirka 1 år sedan.