handdator

Visa fullständig version : störande octavia problem, start vid 1:ans växel, gaspådrag/koppling



JettaSport
2012-06-07, 08:13
Nu det störande problemet jag kände rätt snart med octavian (1,6a -04)

när man står still och ska köra iväg på ettan är det mkt svårt att tajma in vart man har gas-läget i samband med kopplings drivläget

kopplingen har bra känsla men gaspedalen.... den har ett eget något nervöst och lite oförutsett liv...

har förstått att gasregleringen är "helt" (??) elektriskt styrd, dvs inte wire-kontrollerad längre :(

kolla denna länken på skodaforumet jag hittade när jag googlat:
http://www.skodaklubben.com/forum/detalj.asp?TradID=7496&ForumID=3

Finns det nån här som kan det här och vet om man verkligen måste leva med detta?

Nu så bävar man ju för start i backe(i varje fall utan att mellanlägga handbroms samtidigt) o starter för dom blir ju som en nybörjares start nästan jämt...helt sjukt, trots alla mil o bilar man kört

Lillen
2012-06-07, 20:27
Det är samma jä*la skit på Golf 4.
Är ju fan omöjligt att möta med gasen utan att varva som en pensionär.

JettaSport
2012-06-08, 07:24
Att göra en kalibrering av gasgivaren ("in och urmontering") och att "rengöra gasspjäll" skulle kosta ca 1200kr.
Är det nåt nån gjort med sin bil eller är det garanterat pengarna i sjön vid detta...?!

Det är lustigt att en(eller 2) serieproducerade kan få vara på det här viset utan att nån reagerar...

Lillen
2012-06-08, 17:44
Det är gjort på morsans Golf 4.
Hjälpte inte ett jäkla skit.

Hennes 1,6 16V är så jäkla okänslig på gasen.
Som att det är av och på , man blir galen.

I och med motorgångsproblemen på morsans bil är det verkligen gjort allt som flera riktiga gamla och nya mekaniker kunde komma på.
I och med detta så byttes allt runt insug mm , spjäll , insug insprut mm mm mm , ja ALLT.
Blev ingen skillnad , det var samma skit som innan.

Men nu var ju inte dessa test pga ditt problem men detta provades så klart när man ändå var och rev.
Bilen är ju så jäkla okänslig , man känner sig som Beda 79år som slirar på kopplingen när man ska iväg =)

Bara mina erfarenheter.
Och det är inte mekanikernas fel.
Han hade bilen privat i två månader och mekade extra på Motorcentralen i Umeå.
Så nästan allt jobb gjordes gratis eller privat , så det är inte deras fel iaf.
All cred till honom som verkstadschef , han höll på bli evigt galen.
Han löste många problem men en del fick vara kvar.
Vi ska ta en ny runda när nerverna kommit på plats igen =)

Sliver
2012-06-08, 19:05
Det är samma med morsans Golf 1.6 -03 och farsans gamla Golf 1.6 variant -04, hemska att köra!
Min fd Golf gti -00 med vajergas var ljusår bättre känsla i pedalen.
Tror tyvärr man får leva med detta..

JettaSport
2012-06-08, 21:48
Usch då... ja, de blir en prövning att leva med då :S, men den går ju väl för övrigt som tur är... kanske lite svår ibland (5:an till 4:an främst) när man ska växla ner för motorbroms kanske med...

Provades att byta potentiometern och justera inne vid pedalen oxå ?

Tack för era svar!! :)