handdator

Visa fullständig version : Vilka gör 4wd rallylådor



grasam
2012-06-07, 00:04
Vilka gör växellådorna till rallybilar. Om man skulle vilja ha ett 4wd system som håller för massor av effekt och har motorn på tvären vad vänder man sig då. Vad är det för växellådor i alla wrc bilar?

Sn00k
2012-06-07, 02:56
hade nog sagt haldex.. med diffar fram + bak och justerbar controller för lamellpaketet..
vad är det tänkt för motor? du lär nog definera "massor".

Quaife, SQS mfl gör ju drevsatser och dog-satser för rallybruk.. i slutändan är det växellådshuset som är för vekt.. men runt 1100-1300Nm är kört utan problem med 02M/Q, 4wd, bra diffar, drevsats å lite andra förstärkningar.

..efter det så är det custom-låda som gäller.. men dom hamnar ju rejält mycke högre i pris.. 5-10ggr mer.

wrc.. då börjar du komma in på pneumatiskt styrda lådor mm.. å då vill man nog inte veta prislappen..

AXL72
2012-06-07, 11:30
Xtrac eller Sellholm har säkert lösningar... Tractive finns ju också.

Babbe
2012-06-07, 19:47
för tillfället är det xtrac och sadev som levererar för wrc.

om man är seriös och vill bygga 4wd med riktig låda är det dog sats i ett mitshubisi hus som gäller med tillhörande diffar, fler och fler som gör denna operation på gammla mazdor och nissan.
är man riktigt fräck då så finns drenths nya sek till evo.

grasam
2012-06-11, 22:24
Tack för svaren

Det jag vill ha är ett 4wd system som är konstant. Ingen fördröjning och det ska tåla kanske 450+. Vill kunna dumpa kopplingen vid dragrace men vill även kunna rita 8or på asfalt. Förstår att ingen låda håller för det i längden. Men de enda bilarna som klarar det hyfsat är Subaru. Evo. Och gamla Audi.
Då detta ska ner i en golf syncro kaross så vill jag att den motorn ska vara tvärställd. Funderade på Audi ett tag men mätte och kalkylerade på vikt och skippade det. Subaru lika dant. Med motorn på fel håll.
Har egentligen inte tänkt köpa en rally låda då jag förstår att det inte är ekonomiskt försvarbart. Men kan alltid vara kul att veta vad de kostar
Om det är 50k eller 500k

Fram till nu har jag tänkt köpa mig en evo 4 eller 5 och ta hela drivningen med motor. Lutar fortfarande åt det då de inte kostar speciellt mycket i England

Sn00k
2012-06-11, 23:49
450hk är inga som helst problem med 02M-låda och haldex.. se till att montera diff fram + bak samt använd dig av sqs regulator för att låsa upp drivningen till en fast permanent nivå.. du blir nog förvånad över hur mycket spö denna drivlina tål.

http://www.sqsracing.com/produkt/314:406:haldex-regulator-controler-valve

lämplig donatorbil kan vara en golf v6 4-motion 00-01 om du tänkt åkt 5-6-cyl, alternativt audi a3/s3 quattro 00-03 om du tänkt åka 4-cyl.

grasam
2012-06-12, 00:10
Tror säkert att den tål en hel del stryk. Men vill kunna ligga på sladd med bilen oxå och det är jag ytterst tveksam till att den klarar. Har aldrig någonsin sett en vw med haldex som gjort 8or förutom i snö eller regn.
Kollar man i slowmotion på alla dessa tyska golfar med vr6 turbo och 4motion så hinner framhjulen driva 3-4 varv innan bakhjulen har fullt vrid.

Ingen höjdare om man vill leka på tvären:(

Sn00k
2012-06-12, 02:58
jisses, du får vara hur tveksam du vill, men med upplåst lamellpaket så finns inte fysisk möjlighet till något slirande.. såvida du inte mosar ut över ~4700Nm ur maskinen.
inte heller med omkodad haldex.. den låser upp baserat på input ifrån gaspedalen och hastighet + vinkel på bilen.. och haldexen låser upp LÅNGT innan motorn knuffat ur sig begärd effekt.

haldexdrivlinan är helt överlägsen gamla torsen/quattro-linan å liknande, slå bara en kik på vad alla börjat åka med idag.. när 8:or å 9:orna börjat hagla på strippen.

åker mer i sidled med lilla a3q:n än nånsin med tidigare 4wd kärror.. subarus, ådi quattros mm.. detta även på torr asfalt vid provocering.. du har nog stirrat dig blind på xc70 å liknande vlovvo awd konstruktioner med totalt felaktig programvara.

http://www.youtube.com/watch?v=zNdFk9BIgRU&feature=related

grasam
2012-06-12, 10:19
Helt klart intressant. Blir ju betydligt lättare att montera och anpassa grejerna

Tack för svaren

Sn00k
2012-06-12, 11:57
kan rekkomendera dig att titta in på denna sida en vända om du tänkt använda en golf syncro kaross mk2/3, då detta gjorts åtskilliga gånger förut..
finns lite godis.. gör det själv kit, och färdigt.. både för hela bakaxeln och växellådsfästen, axlar mm framtill för att montera 02M lådda.. det blir ganska mycke plug & play.

http://www.dutchbuild.com

även en gammal tråd, som ledde till att företaget startades:

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1891426-Syncro-to-Haldex-Conversion

Babbe
2012-06-12, 21:12
Tack för svaren

Det jag vill ha är ett 4wd system som är konstant. Ingen fördröjning och det ska tåla kanske 450+. Vill kunna dumpa kopplingen vid dragrace men vill även kunna rita 8or på asfalt. Förstår att ingen låda håller för det i längden. Men de enda bilarna som klarar det hyfsat är Subaru. Evo. Och gamla Audi.
Då detta ska ner i en golf syncro kaross så vill jag att den motorn ska vara tvärställd. Funderade på Audi ett tag men mätte och kalkylerade på vikt och skippade det. Subaru lika dant. Med motorn på fel håll.
Har egentligen inte tänkt köpa en rally låda då jag förstår att det inte är ekonomiskt försvarbart. Men kan alltid vara kul att veta vad de kostar
Om det är 50k eller 500k

Fram till nu har jag tänkt köpa mig en evo 4 eller 5 och ta hela drivningen med motor. Lutar fortfarande åt det då de inte kostar speciellt mycket i England

Det landar på närmre 500k än 50k

matteeee
2012-06-14, 16:00
Jag gjorde en slowmotionfilm på min TTq med framhjulen på rullar (simulerad noll-friktion) för att se hur snabbt det reagerar. Några 3-4 varvs hjulspinn är det inte tal om. Inte ens 1/4 varv... Kika själv: http://www.garaget.org/video/46865
Och detta är med gen 1 Haldex som är reaktiv. Från generation 3 (finns i Volvo) och gen 4 (VAG) så är Haldex proaktiv så då finns inte ens denna "fördröjning" kvar.

grasam
2012-06-15, 10:53
Om du kollar på denna video så ser du att framhjulen spinner nästan 2 varv innan bakhjulen har fullt vrid. Det är klart bakhjulen börjar få vrid tidigt men har inte fullt ingrepp förrän senare
Märks mycket tydligare när man har motstånd än man kör på nollfriktion
Nu kommer säkert folk skriva att det är en ombyggd banpreppad bil. Men då borde han ha preppat den så den inte driver så mycket fram?!

http://m.youtube.com/watch?v=eQEZhmTQIPY

grasam
2012-06-15, 10:56
Här ser du istället en evo med fullt ingrepp direkt

http://m.youtube.com/watch?v=SHTHZ-idDjE

Det är den typen av 4wd jag vill åt.
Om det går att lösa med en reglerventil så är jag nöjd:)

matteeee
2012-06-15, 11:14
Jag missade hela meningen, fullt vrid kommer såklart inte direkt nej. På en gen 1 och 2 Haldex-koppling kan du inte lösa det från start med en reglerventil, då du måste ha snurr på grejerna för att bygga upp hydraultrycket som pressar ihop lamellerna. Fast är det verkligen bara burnouts från stillstående som är intressant? För kör du har du ju redan fördelning bakåt och då funkar en reglerventil..

Vet du om Golfen i filmen ovan har diffspärrar eller diffbromsar fram/bak? Eller kör helt öppet? För vad som sker på andra sidan syns ju inte, så evt får vi inte hela sanningen..

grasam
2012-06-21, 17:42
Golfen i filmen har diff både fram och bak.
Så du menar att om jag kör i 20 km/h så har den full drivning bak oxå. Så om jag skulle vilja ligga på 4 hjuls spinn i en sväng så går det?
För jag har nämligen aldrig sett detta med en haldex bil. Sett evo Subaru Audi göra detta men aldrig någon bil med haldex. Och om det nu finns en reglerventil som klarar detta och att haldex drivningen nu är så hållbar så borde det finnas massor av folk som vill ligga och sladda med sina bilar mer än i snö regn och grus??!

Går diffen att svetsa stum så det verkligen är 50/50 drivning?

Sn00k
2012-06-21, 21:55
det är faktiskt inte helt ovanligt.. men problemet är att det inte går så många sådana bilar i sverige med tillräckligt mycke kraft, för det blir fruktansvärt bra fäste med haldex-drivlinan, speciellt med diffar och controller.. långt överlägset det gamla torsen-systemet på alla sätt å vis.

dels för att du har perfekt 50/50 splitt i starten, och dels för att den skjuter över mer på framaxeln ju högre hastighet man uppnår, vilket gör att du får en riktningsstabilitet som är 100 resor bättre än nån gammel-torsen som istället dänger över allting på bakdäcken och spinner bort sig.. visst, jättekul vid drifting, men vad gäller fäste och stabilitet så är det ju inte optimalt för 5 öre.
alternativt svetsas centerdiffen till 50/50 så att drivlineförlusterna blir onödigt höga när man ändå har grepp.

kan inte se att det skulle vara några som helst problem att drifta haldexen egentligen.. det gör jag ju nästan dagligen med bruksbilen, men på ren asfalt så kommer det att krävas 350+ ut på hjulen för att få lös den, säkert 400 också om du ska ha någonsomhelst kontroll.

hpa brukar väl visa upp lite kärror å leka:

http://www.youtube.com/watch?v=LPGqur-pkN8


vad gäller svetsning så är det ingen diff, utan ett lamellpaket.. och det KAN låsas upp, frågan är bara hur mycket man då plågar vinkelväxel mm.. ska det spinnas konstant så visst, lås upp paketet rent fysiskt med några rejäla genomgående bultar.. annars räcker haldex controllern långt, då lamellpaketet greppar och håller 4000Nm+ på gen 4.. och 2700+ på gen 1, om jag inte minns helt galet.