handdator

Visa fullständig version : torkare fram golf IV



rosaelefjant
2012-06-03, 21:24
Hej!

Har en golf IV -99 som har lite problem med vindrutetorkarna... dem går segt som fan när man kör dem.... ställer man intervalle på "högsta" så kör den inte alls... den funkar med "första" hastigheten, men inte den hägsta.. så helt död e dem inte... hade isär dem å smorde hela paketet... vart lite bättre, men inte bra... kan det vara torkarmotorn som e på g å ge sig?? vad kostar isf en sån, hittade några på skroten för en 500:- ca, e det vört? svårt att byta?

rosaelefjant
2012-06-03, 21:27
funkar ev torkarmotor till en t.ex golfV alt III oxå??

Peter-C
2012-06-03, 21:51
Hej

Hade en Passat- 00, torkarna gick sakta. Det var smuts, avlagringar samt avsaknad av fett runt torkaraxlarna, alltså de axlarna som håller torkarna, som var problemet. Rengöring (vattenslipning torkaraxlar) + uppsmörjning gjorde susen. Byt gärna o-rings tätningar om du plockar isär det.

/Peter

Bossni
2012-06-03, 22:08
Om du ändå ska demontera ner allt i atomer kan du ta en titt på kolen i torkarmotorn också.

Exelon
2012-06-03, 23:28
Tror mer på torkar armarna/armaturen, byte på min då den inte orkade på lägre intervaller, fick lägga mina 100pannor på ena torkarens axel för att kunna röra den. Var ganska vanligt fel på IV sa dom på Vag. Blir tydligen korrosion så axeln kärvar ihop, går att renovera men en ny kostade inte alls mycket när jag byte.
Bara ta det piano när man tar av plasten/fågelbadet så är resten ganska enkelt.

Peter-C
2012-06-04, 00:32
Jag höll på en bra stund för att sära på axel / hölje på förarsidan. Lossade leden vid motorn. Trångt var det med vill jag minnas…..(flera år sedan). Motorn behövde jag inte göra något åt.

/Peter

Mini_me
2012-06-04, 09:08
Finns en uppdaterad version att köpa på VW med bättre tätningar. Även skodas octavia samma årsm. passar.

Att leda igång dom funkar endast temporärt och nytt är skönt =)

Lätt att byta ( 1 timme anslaget på Auk.Vw verk).

VWGolIV
2012-06-04, 21:18
Jag dela mitt, tog lite sandpapper och fixa till, sen bra med fett på.

Håller än idag efter ex antal år.

P-plats.se
2012-06-04, 23:49
Köp en ny bättre variant så slipper du problem senare...