handdator

Visa fullständig version : Fundering ang. utrustning Golf GTI VI



Spowen
2012-06-03, 16:04
Morsning!

Har bestämt mig för att köpa mig en Golf GTI VI.
Är redan säker på valet men undrar helt enkelt om det är någon speciell utrustning, som du med koll, vet man ska hålla utkik efter? Eller hålla sig undan?

Och är det något viktigt att kolla i/under bilen innan köp på en så pass ny bil?
(Finns säkert svar men smög in frågan ändå)

Har sökt i forumet men inte hittat just detta. Klandra mig för dålig sökning sen i så fall.

Tack på förhand för svar. Mvh!

Åkesson
2012-06-03, 19:38
förvaringspacketet kan vara bra (2 lådor i framstolarna) då det i stort sett inte finns någon stanns i bagaget att lägga saker i

Victor.b
2012-06-04, 17:28
RCD/RNS 510 är rätt gött att ha, dynaudio är inte helt fel heller då det inte är så himla bra ljud original. Xenon ska vara rätt gött att ha också.

Åkesson
2012-06-04, 18:10
RCD/RNS 510 är rätt gött att ha, dynaudio är inte helt fel heller då det inte är så himla bra ljud original. Xenon ska vara rätt gött att ha också.

som viktor skriver så kan xenon nog också vara bra, för org (vilket jag har) lyser inte speciellt bra

Bossni
2012-06-04, 18:11
Två inlägg och ingen har nämnt DSG än. Enligt mig det bästa som har hänt inom bilvärlden de senaste åren. (Som vi dödliga har råd med)

För mig är det en självklarhet att ha xenon och DSG på ny bil. Synd att de kostar ca 30 000kr.

Annars billigare saker som är bra att ha: Backkamera, RCD 510 (kommer med cd växlare), tonade rutor, förvaringspaket, bättre matta till bagageutrymmet, telefonförberedelse.

Spowen
2012-06-04, 20:15
Tack för svaren!

Ber om ursäkt för att jag inte skrev att jag kommer inte köpa en helt ny. Snarare 08-10.
Kan därför inte vara allt för kräsen ang. utrusningen på bilen.
Xenon spelar ingen större roll för mig. Visst, finns det på just den jag väljer är det ju självklart ett plus.

Har också hört att DSGn ska vara magisk, men jag trivs med manuellt, därav valet.

Däremot faller jag lätt för ett bra ljudsystem.
Om mot förmodan mitt köp inte innehåller RCD 510. Finns detta att köpa i efterhand och sätta in? Pris? Ev. kostnad för detta?

Mvh!

Bossni
2012-06-04, 20:55
Bara för att klargöra om du redan inte viste. RCD 510 ger inte bättre ljud än RCD310 utan det är bara enheten i sig som har fler funktioner.

Ska man ha bättre ljud ska högtalarna vara märkta med Dynaudio
http://ebwtug.bay.livefilestore.com/y1p33KzwaeFVN9kE473qHKgXYDFwiGe5BPy-8MhkWQRj4rwJu--GXZOD3v2iKOFYH8MdhExG9VzDb0TJyR5FUkU2enocel9ZvM0/Golf%20R%20UK%20Dynaudio.jpg

Att ersätta RCD310 med RCD510 verkar vara enkelt och ganska billigt om man gör det själv. Gör man det på märkesverkstad så blir det nog ganska dyrt.

Ta en titt i den här tråden som är aktiv just nu.
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?16057-RCD-510-ist%E4llet-f%F6r-310

Spowen
2012-06-04, 21:59
Tack Bossni!

Från det ena till det helt andra.

Har fått nys om en bil genom en bekant. Den har rullat mellan 2-5000 mil. Endast som hyrbil och till utlån under service.

Vi bara ha lite outside info! Vad tror ni? Är bilen i samma skick som på en ägare? Eller ska man utgå från att bilen tagit mer stryk pga uthyrning?
Kan förstås bara spekulera men svara gärna!

Något stenskott var det men inget mer än så.
Har inte tillgång att titta på bilen än.

Mvh!

samuel2
2012-06-04, 22:17
Jag skulle hellre leta reda på en entusiast ägd bil... Många är antagligen inte speciellt noga med att låta motorn bli varm innan kraftig acceleration, undvika dålig asfalt osv. med en lånebil.

Peter-C
2012-06-04, 23:32
Xenon eller inte Xenon - No big deal i min värld. Halogen kan man ju byta lampor till t.ex. Philips X-treme Vision som ger mycket bättre ljus på mk6, 5 minuters jobb om man inte har förstora fingrar.

Hyrbil – När folk får tag i en GTI vill de säkert testa, kanske direkt på kall motor. Jag håller med Samuel, se om du hittar en annan välaktad bil istället. Inre misshandel syns ju inte utanpå.

5 dörrar verkar många vilja ha. Dragkrok är bra,+ en massa annat som helt säkert är olika önskemål från person till person…..:-)

/Peter

Premis
2012-06-04, 23:52
De flesta har väl xenon så finns det ta det. Har dick vart jättenöjd med mina halogen på 5an, är 6ans lika bra så är det inga problem.

Spowen
2012-06-05, 17:55
Tack för svaren alla!

Sant det ni säger om hyrbils historien. Dock ska jag kolla på bilen och provköra den i alla fall. Visst den kan ha tagit lite stryk men har ändå lite hänsyn till de låga milen. Den har visst rullat under 4000 och där är inte alla mil hyrbil. Om den verkar bra får jag väl försöka göra någonting bra med priset.

Mvh!

Victor.b
2012-06-05, 20:14
Ja, har det varit demobil eller hyrbil ska det synas i priset! Du bör ändå provköra en med automatlåda, DSG lådan är speciell och ytterst skön att köra med!

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Spowen
2012-06-05, 20:52
Precis Victor!

Ska fundera ett par dagar om det där med automat. Är dock väldigt skeptisk till automat trots att dsgn kan vara grym!

Mvh

Premis
2012-06-05, 23:30
Hade aldrig köpt en gammal hyrbil. Är inte värt strulet och för några pengar till får man en osmiskad bil.

Hyrbilar och pressbilar spelar i samma divison, skrotsivisionen :).

.. Med undantag förstås.

badkrukan
2012-06-08, 19:24
Vad har du för budget?