handdator

Visa fullständig version : Restaurera gti grill



K.Nilsson
2012-06-01, 10:31
Halloj..Fick för mig att jag vill restaurera min originalgrill eftersom det är 7 resor snyggare än singelgrillen jag har nu =P

Men..Grillen har ju några år på nacken, så jag behöver fixa till den! Den ser inte för jävlig ut, men plasten har vitnat lite i vissa hörn och skarvar...

Tänkte bara kika efter lite tips :) Har tvättat den 3 ggr + försökt få bort det vita med tops och T-röd, men det försvinner inte! Tror ni det går bort om man kör med varmluftspistol, eller jag måte lacka den? Vill ju att den ska se helt original ut så om den ska lackas borde det väl bli i mattsvart dådå..Den röda randen har fått smaka på lite stenskott genom åren och behöver också fixas till..Har sett färdigskruren självhäftande tejp på Ebay, men det känns som att den lär lossna vid första tvätten!

Som sagt..Tips, idéer och synpunkter tack! Måste ju finnas nån som fått samma idé som jag =D

Trevlig helg på er!

J.L
2012-06-01, 10:52
Jag har gti-grill på min med svart emblem, och den blir ju lite dassig av sol, stenskott m.m.

För ett par år sen klenade jag på "black-tyre" medel som gjorde susen på den torra svarta plasten, det har iofs blivit likadant igen, så det funkar nog inte i längden.

Har läst mycket om värmepistol, men aldrig vågat prova, osäker på hur man går till väga.

K.Nilsson
2012-06-01, 11:25
Jag har gti-grill på min med svart emblem, och den blir ju lite dassig av sol, stenskott m.m.

För ett par år sen klenade jag på "black-tyre" medel som gjorde susen på den torra svarta plasten, det har iofs blivit likadant igen, så det funkar nog inte i längden.

Har läst mycket om värmepistol, men aldrig vågat prova, osäker på hur man går till väga.

Ja, jag vill ju att det ska vara mer permanent..Får kanske prova på värmepistol iaf! Har inte nåt att förlora precis då den inte gör nån nytta mer än att pryda väggen i garaget just nu hehe =P I värsta fall får man väl lackera den om det skulle bli piss! Men det blir svårt med kulören..Den är ju inte helt mattsvart och inte blank!


Knivigt :P

Fireball
2012-06-01, 12:56
Jag har inte testat med värmepistol på just grillen, men väl på kofångare och skärmbreddare (och bakljusglas, men det gick inte så bra...).

Det man bör tänka på är att rengöra ytan innan man värmer, så att inte smuts och flugor bränner fast. Om prylarna man ska värma sitter kvar på bilen måste man skydda plåten (lacken) med en masonitskiva eller liknande.

PassatGT16v
2012-06-01, 13:12
Svart värmefärg på sprayburk?
Har funkat bra på blekta lister på mina förra bilar.

K.Nilsson
2012-06-01, 14:19
Svart värmefärg på sprayburk?
Har funkat bra på blekta lister på mina förra bilar.

Ja, jag satt faktiskt och kollade in det =) Hitta även nån snabbtorkande historia på skruvat.se! Får väl prima först så det fäster ordentligt bara! Blir nock till att inskaffa sig en burk sånt! Lär ju hålla längre än varmluftspistol..

Jaha, då blir det terapiarbete med att maskera det röda på grillen då hehe!

Peter-C
2012-06-01, 18:37
Hej

Värme färg – det behöver du knappast på en plastgrill då den inte blir vad man menar med riktigt varm. Snarare en nackdel då ibland värmefärg kräver upphettning för att inte lösa sig i Nafta avfettning. Det råkade jag ut för på efter att ha lackat en värmesköld till avgaset på min MC. Fick lägga den köksugnen typ 15 min i 250 c. Efter det löste inte avfettningen färgen. Det är ju säkert olika.

Tag vanlig ”CRC” / AutoK ”/”Hagmans” - mattsvart spray. Vattenslipa först och torka av med cellulosa thinner, snabbt då det kanske löser plasten:).

("Black crome" finish medel löser sig också i Nafta baserad avfettning).

/Peter

MiWi
2012-06-01, 18:58
Biltemas svarta plastfärg ger en perfekt finish som är hållbar, använt detta till rätt mycket plastdetaljer genom tiderna. Ger en sidenmatt yta.

K.Nilsson
2012-06-01, 19:29
Ok..den senaste jag nämnde från skruvat var ingen värmefärg dock :) den var bland annat avsett för plast detaljer. Har läst en del negativt om biltemas färger, men det kanske bara är snack! Aja, när någon form av lackering blir det i alla fall då det inte lär hålla med någon annan metod :)

någon som vet om den röda färgen är tornado dag eller om det är nån annan kulör?

MiWi
2012-06-01, 19:38
Ok..den senaste jag nämnde från skruvat var ingen värmefärg dock :) den var bland annat avsett för plast detaljer. Har läst en del negativt om biltemas färger, men det kanske bara är snack! Aja, när någon form av lackering blir det i alla fall då det inte lär hålla med någon annan metod :)

någon som vet om den röda färgen är tornado dag eller om det är nån annan kulör?

Detta gäller enbart deras plastfärg, resten lämnar jag okommenterat. Plastfärgen från Biltema är riktigt bra.

K.Nilsson
2012-06-01, 20:08
Detta gäller enbart deras plastfärg, resten lämnar jag okommenterat. Plastfärgen från Biltema är riktigt bra.

Okej :) Men på deras hemsida står det inte om den är blank eller mattsvart :S Du som använt den, hur blir den? Kanske kan lösa det med matt klarlack annars?!

MiWi
2012-06-01, 21:07
Okej :) Men på deras hemsida står det inte om den är blank eller mattsvart :S Du som använt den, hur blir den? Kanske kan lösa det med matt klarlack annars?!

Blir sidenmatt, alltså ett mellanting av matt och blank. Tänk dig hur ny plast är, blir som det i princip.

Här ett exempel på plastdetaljer med den färgen:

http://www1.garaget.org/archive/100/99876/204324/204324-2091790.jpg

K.Nilsson
2012-06-01, 21:46
Gött :D precis som jag vill ha det! Tackar och bugar!

MiWi
2012-06-01, 22:05
Gött :D precis som jag vill ha det! Tackar och bugar!

Behövs ingen klarlack utanpå det sen heller. Jag har använt det på diverse arbetsbilar som vanvårdats och där har färgen suttit kvar. :)

K.Nilsson
2012-06-01, 22:30
Behövs ingen klarlack utanpå det sen heller. Jag har använt det på diverse arbetsbilar som vanvårdats och där har färgen suttit kvar. :)

Nice :) tur vi har vårt kära biltema ändå hehe!!

Mk1
2012-06-02, 22:04
någon som vet om den röda färgen är tornado dag eller om det är nån annan kulör?

Den röda listen i grillen är mars röd, samma som röda Mk1:or från samma epok.

Janne.M
2012-06-02, 23:56
La3a = marsrot

Henrik.M
2012-06-03, 00:35
La3a = marsrot

L31B vill jag nog påstå är marsroth. ;)

https://lh5.googleusercontent.com/-nwW6w6uj0DI/Tm54YgpYdCI/AAAAAAAAAYM/W8TYMKDrST4/s912/SAM_0263.JPG

Skickat från min Äppel Padda.

Janne.M
2012-06-03, 01:19
Marsröd på mk2 heter LA3A, och antar att det är samma som din kod

K.Nilsson
2012-06-03, 09:56
Okej, tack så mkt =)

PassatGT16v
2012-06-21, 20:27
Provade den på gallret i kofångaren ikväll. Helt nöjd.

K.Nilsson
2012-06-21, 23:04
Provade den på gallret i kofångaren ikväll. Helt nöjd.

Gött =) Själv har jag inte kommit längre än slip stadiet =P Måste ändå beställa 2 klarglas extraljuse och där finns annat på agendan just nu..Men till nästa säsong kör man originalgrillen igen =)

Golfbjörnen
2012-06-26, 12:05
Jag kör singelljusgrill visserligen, men jag maskerade helt sonika den rand som skall bli röd. Det var pilligt men gick bra. Mekonomen tog fram motsv LA3A åt mig.

Jag är nöjd med mitt resultat:
http://www1.garaget.org/archive/2/1740/111672/111672-1951596.jpg

K.Nilsson
2012-06-29, 10:42
Jag kör singelljusgrill visserligen, men jag maskerade helt sonika den rand som skall bli röd. Det var pilligt men gick bra. Mekonomen tog fram motsv LA3A åt mig.

Jag är nöjd med mitt resultat:
http://www1.garaget.org/archive/2/1740/111672/111672-1951596.jpg

Ser fint ut ju =) Nu blev man lite peppad här, hehe!

Golfbjörnen
2012-07-03, 23:51
Kul! Do it man! :-)

K.Nilsson
2012-07-04, 10:55
har nu lackat den med burk nr 1 =) Blev jäkligt nöjd med resultatet..men behöver bättras på på vissa ställen så det får bli en burk till..Hade man inte varit så pedant så hade jag haft halva burken kvar, men jag lacka baksidan oxå hehe =) Måste fixa lite Marsrot oxå så man kan bättra på lite där det blivit sletet!