handdator

Visa fullständig version : Passat Variant 1,9tdi-99. Tjuvström å andra mysko problem med elen.



caddy00
2012-05-29, 23:00
Har bytt torkarmotorn bak och spaken till denna på rattstången. Har kollat ledningarna som kommer upp från golvet vid förarsidan, men hittar inte nåt konstigt. Innerbelysningen fungerar inte heller, har bytt armaturen. Vet nån vad jag ska göra för att få igång dessa två saker.
Nu till det värsta: jag har satt en multimeter mellan batteriet och jord och där kan jag se att multimetern visar 12,2 volt. Vilket måste betyda att det "rinner" iväg ström fastän inget är igång. Kan någon tala om för mig vart jag ska börja leta. Finns det speciella fel för just Passaten ( min första) så skulle jag vilja få reda på det.
Tacksam för svar

J.L
2012-05-29, 23:26
Mät "tjuvströmen" samtidigt som en kompis rycker säkringarna 1&1, så kanske du kan hitta vad det är iaf.

bmk
2012-05-30, 07:59
Har bytt torkarmotorn bak och spaken till denna på rattstången. Har kollat ledningarna som kommer upp från golvet vid förarsidan, men hittar inte nåt konstigt. Innerbelysningen fungerar inte heller, har bytt armaturen. Vet nån vad jag ska göra för att få igång dessa två saker.
Nu till det värsta: jag har satt en multimeter mellan batteriet och jord och där kan jag se att multimetern visar 12,2 volt. Vilket måste betyda att det "rinner" iväg ström fastän inget är igång. Kan någon tala om för mig vart jag ska börja leta. Finns det speciella fel för just Passaten ( min första) så skulle jag vilja få reda på det.
Tacksam för svar

Som tidigare svarat øver, mat inte volt men ampere på din multimeter, (kopla loss en pol och kopla den i serie)

senn rycker du en och en sakring, nar mataren går til noll vet du vilken kurs det e och eventuelt vart du skal leta.

J.L
2012-05-30, 10:04
Precis, du lossar alltså pluspolen från batteriet, och mäter ampere däremellan.

Mellan plus och jord ska den visa över 12 volt, med motorn igång runt 14 volt.