handdator

Visa fullständig version : Innertak Beetle cabriolet



tomham
2012-05-29, 10:55
Hej !
Jag har sedan fem år en -03:as Beetle cab som funkar fin-fint. (Snygg, lite sänkt och bling-fälgar, är den också ;-)
Dock, när det är varmt och fint och den står parkerad med taget uppe så verkar det som om innertaget "krymper"/drar ihop sig. Det får till följd att listen på det runt bakrutan släpper delvis. Det börjar i nederkant och kryper sedan upp på främst vänstersidan. Jag snäpper envist tillbaka det, men är det riktigt varmt "räcker inte listen till"/tyget drar för hårt i den, och så släpper det igen. På vintrarna har jag aldrig motsvarande problem, då sitter det fast.
Inget problem när man åker, då är ju taket i princip alltid nere, men irriterande att se varje gång man kliver in i bilen sommartid.
Någon som haft motsvarande problem eller vet hur detta kan botas ? Limma går ju alltid, men då kanske tyget ger sig istället ... ?
Mvh Tomas

Peter-C
2012-05-29, 20:09
Hej Tomas

Då din bil inte är så vanlig blir det glest med svar.

Har själv en Audi A4 cab som vi haft sedan den var ny. Innertaket är alltid sträckt och fint även direkt efter att ha varit nedfällt några dagar i garaget. Bilen går typ 98 % med taket uppfällt i vårt fall. Jag tror inte du behöver oroa dig för att väven sträcker sönder sig, det är något slags stretch material. I mitt fall finns det ingen synlig fals där innertaket är fäst vid bakrutan (inviken dold infästning).

Om innertaket är svart kanske man skulle våga sig på att limma det själv. Värre om det är vitt och man misslyckas…
Här i söder finns en firma som ägnar sig åt sufflett renoveringar. (Har inte behövt anlita dem än….)

http://www.topntrim.nu/

/Peter