handdator

Visa fullständig version : Komfortvägg VW Caddy? - Nu med bilder!



P-plats.se
2012-05-28, 17:56
Är i valet och kvalet att köpa en Komfortvägg till min VW Caddy -06 men det är lite mycket pengar tycker jag.
Kostar ca 5000:- och min fråga är om det är värt pengarna!?

Cullberg
2012-05-28, 18:05
Är denna "bara" ljudisollerad eller sitter den också längre bak mot den vanliga väggen?

P-plats.se
2012-05-28, 18:09
Är denna "bara" ljudisollerad eller sitter den också längre bak mot den vanliga väggen?

Sitter längre bak, just det jag är ute...
Att den är mer isolerad är en liten nackdel för mig då det blir varmt i skåpet för hundarna på sommaren.

Cullberg
2012-05-28, 18:40
Det går väl att flytta bak väggen som du har idag annars?

Henrik.M
2012-05-28, 19:06
Det går väl att flytta bak väggen som du har idag annars?

Väggen går inte att flytta bakåt , den har fasta fixpunkter.
Komfortväggen sitter inte längre bak än den vanliga väggen , utan gjutningen är mer skålad är orginalväggen = Du kan flytta stolen längre bak.

http://www.prefence.se/images/stories/igallery/volkswagen/lightbox/PC01_3.jpg

http://www.prefence.se/images/stories/igallery/volkswagen/lightbox/PC01_2.JPG

P-plats.se
2012-05-28, 22:59
Har funderat mycket på att försöka flytta väggen eller göra om den befintliga MEN inte kommit på några bra och snygga lösningar...

Mini_me
2012-05-29, 08:06
Har ingen sån här man jobbar med det dagligen och pratar med massa folk dagligen om just såna här saker och INGEN ångrar att dom la ut pengarna på en komfort vägg. Gör ju hela miljön i bilen betydligt trevligare.

just my 2 cents...

P-plats.se
2012-05-30, 13:57
En liten snabb fråga till, även passargerarsidan är väl mer skålad också!?

Henrik.M
2012-05-30, 22:49
En liten snabb fråga till, även passargerarsidan är väl mer skålad också!?

Möjligtvis en aning , men det är förarsidan som är "komfortsidan" dvs mer skålad.
Passagerarsidan har dom bibehålligt lastutrymme på.

Lilla_Vargen
2012-05-31, 10:04
Har ju galler i min som jag eftermonterat och lb- registrerat.
Mättade in bra avstånd för justering av förarstolen och i sin tur även passageraren.
Har tom plats för hängare till arbetskläderna bakom förarstolen.
Borde väl gå på en "vanlig" skåp oxå ?

Visst får man se till att inte ha allt för skramlande last men det är lite av en vanesak.
Sitter hellre bra än helt tyst. ;-)

P-plats.se
2012-06-07, 00:06
Blev ingen komfortvägg nu i alla fall.
Var ock kollade på en Caddy med komfortvägg oh blev inte så vill ju min sambo sitte gött i bilen också när vi drar på semester.

Monterade mina nya stolar idag och det blev kalas.
Ska dock modda underredet framöver så sätena lutar lite mer bakåt och blir lägre MEN det får bli efter Bug Run.

http://www.p-plats.se/caddy/caddy022.jpg


Senare ska jag se om inte väggen går att flytta istället...

GTI-nissen
2012-06-07, 09:43
Köp två komfortväggar, en för vänsterstyrd och en för höger, kapa dem på mitten och sätt sedan ihop till en superkomfortvägg!

Cullberg
2012-06-07, 10:03
Bra idé Nisse =)

Fina stolar, vilken modell var dessa ifrån?

P-plats.se
2012-06-07, 12:30
Köp två komfortväggar, en för vänsterstyrd och en för höger, kapa dem på mitten och sätt sedan ihop till en superkomfortvägg!

Ingen dum idé, synd Posten inte kör Caddy i Sverige för då kunde man nog köpt billiga väggar...



Fina stolar, vilken modell var dessa ifrån?

Stolarna kommer från en Cross-Polo som gått 1500mil...
Blev jättebra men som jag skrev så ska jag modda underredet så dom lutar lite mer bakåt och kommer lite längre ner.

Mini_me
2012-06-07, 13:09
Ingen dum idé, synd Posten inte kör Caddy i Sverige för då kunde man nog köpt billiga väggar....

Bring City Mail i Sthlm kör felvända caddys...

P-plats.se
2012-07-22, 15:43
Har nu snickrat ihop en egen komfortvägg.

Började med att kapa ur "lite" i befintlig vägg:

http://www.p-plats.se/caddy/caddy023.jpg


Sen ställde jag in stolarna för optimal komfort och det behövdes lite mer plats kan man säga:

http://www.p-plats.se/caddy/caddy024.jpg


Gjorde gavlar i trä och sen marinplyfa som vägg.
Har fräst ur för lite förstärkningar m.m. som jag ska komplettera med innan jag klär väggen med matta.
Blev rätt bra men kanske lite väl lik en bardisk:

http://www.p-plats.se/caddy/caddy025.jpg


Nu ska den som sagt kläs och sen ska jag svetsa ett lastgaller också.

Du sitter man kungligt, framförallt efter att underredena till stolarna byggts om lite så man sitter lägre och sittdynan har en skönare vinkel:

http://www.p-plats.se/caddy/caddy026.jpg

Mini_me
2012-07-22, 18:15
Grymt!! Kämpa på och bilder när du är klar!

J.L
2012-07-22, 19:31
Ser bra ut Patrik!

Cullberg
2012-07-23, 15:23
Ser ut att kunna bli riktigt bra det där =)

polomannen
2012-07-23, 21:40
bra jobbat gubbe...):-

Henrik.M
2012-07-23, 23:44
Fin lösning men en fråga dök upp.
Vad säger bilbekämpningen?

P-plats.se
2012-07-24, 09:24
Kul att ni gillar lösningen.


Fin lösning men en fråga dök upp.
Vad säger bilbekämpningen?

Det har jag inte tänkt på riktigt och hur är det om man byter ut till en komfortvägg, måste man inte regga om då tro?
Mitt mål är som vanligt att allt ska se så orginal ut som möjligt och väggen kommer kläs med matta och jag har börjat på ett galler också.
Tror inte bilbekämparna kommer tänka på att det inte är en orginalvägg i bilen...

VWGolIV
2012-07-28, 00:15
Snyggt än så länge.

Tror inte dom säger något om man gör det seriöst.

Mini_me
2012-07-31, 19:53
Kul att ni gillar lösningen.



Det har jag inte tänkt på riktigt och hur är det om man byter ut till en komfortvägg, måste man inte regga om då tro?
Mitt mål är som vanligt att allt ska se så orginal ut som möjligt och väggen kommer kläs med matta och jag har börjat på ett galler också.
Tror inte bilbekämparna kommer tänka på att det inte är en orginalvägg i bilen...


När vi byter på jobbet så krävs ingen omreg.

Henrik.M
2012-07-31, 21:41
Minime--->Vet att man ej behöver regga om bilen när man byter till en typgodkänd komfortvägg.
Det jag mer var fundersam över är vad den ev nitiska besiktningsmannen säger OM han lägger märke till att det är ett hemmabygge.

Vill ej vara negativ , utan det var bara en fråga som dök upp.

Skrivet från min mobil...så stunta i ev stavfel.

P-plats.se
2012-08-01, 11:39
Håller på och svetsar ett galler som ska vara ovanför så jag ska klä väggen snart är det tänkt.
I värsta fall har jag en extra vägg som jag får montera om jag träffar påfel besiktningsgubbe...

Sitter gör man i alla fall jävligt gött nu sen väggen kom i samt i dom nya stolarna med moddade underreden!

P-plats.se
2012-08-04, 01:03
Nu är väggen kädd och gallret lackat.
Ska få lukta av sig innan montering så jag återkommer med bilder i helgen hoppas jag.

Andersson Racing
2012-08-04, 02:03
Nu är väggen kädd och gallret lackat.
Ska få lukta av sig innan montering så jag återkommer med bilder i helgen hoppas jag.

Blir spännande att bevittna iom att du har hög svansföring kvalitetsmässigt i dina egenbyggen Patrik!

Amazonas
2012-08-05, 16:36
Vart ju riktigt bra, kul att stolarna kom till användning. Ska bli spännande att se det färdiga resultatet :-)

P-plats.se
2012-08-19, 13:50
Bilderna dröjde men nu har jag fått tagit några bilder på det färdiga resultatet.

Sparade stolpen i mitten ifall man vill montera in en orginalvägg igen.
Funderar även på att sätta en list runt hålet ovanför väggen för att få det lite snyggare där, en så list man sätter på plåtar för att man inte ska skada sig på kanterna:

153


Så här ser det ut bakom förarsätet:

154


Så här ser det ut i skåpet.
Gallret är till nån Nissan modell som jag gjort om med rör från en solstol:

155

Haugeman
2012-08-19, 13:57
Mychet snyggt gjort. Blir förvånad om besiktningen överhuvudtaget märker att det inte är original. :thumbup:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Cullberg
2012-08-19, 14:59
Mycket snyggt =)

magnusT
2012-08-19, 22:25
Hur är ljudnivån jämfört med förra mellanväggen?

P-plats.se
2012-08-20, 09:24
Hur är ljudnivån jämfört med förra mellanväggen?

Ljudnivån är marginellt högre än tidigare.
Åkte till Rättvik på semester utan att bli trött i huvudet av störande ljud.
Funderar lite lätt på om jag ska ljudisolera lite i sidorna bak men ska fortsätta fundera på saken för det stör mig inte direkt i nuläget.


Kul att ni i övrigt gillar det och är det så att ingen besiktningsgubbe reagerar på att det är ett hemmabygge så är målet uppnått! ;)

P-plats.se
2012-12-25, 13:12
Pratade med en kille på Bilprovningen i helgen och reglerna om mellanväggar har ändrats.
Jag kan nu vara lugn för man kan i princip åka utan mellanvägg och min är nästan mer rejäl än orginal... :D

Henrik.M
2012-12-25, 15:00
Pratade med en kille på Bilprovningen i helgen och reglerna om mellanväggar har ändrats.
Jag kan nu vara lugn för man kan i princip åka utan mellanvägg och min är nästan mer rejäl än orginal... :D

Härligt! :)

Klazzon
2012-12-29, 21:58
Snyggt!

Gav en del inspiration.
/M

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

P-plats.se
2012-12-30, 00:53
Snyggt!

Gav en del inspiration.
/M

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Kul man kan inspirera!

Får bjuda på en bild jag missat lägga upp också och det är hur jag gjorde med underredena till stolarna för att få bättre vinkel på sittdynan:

950