handdator

Visa fullständig version : Byta styrväxel mk2



GTi-special
2007-08-01, 18:32
Hej.
Skulle börja byta styrväxel på golfen idag (servon ur funktion) men det gick åt h.....e. Går juh inte att komma åt från något håll. Någon som vet hur det är tänkt att man ska göra detta?

/Jeppe

KEJO
2007-08-01, 20:01
Tja, lossa p-ändarna-har du väl gjort. Ta loss knuten till rattaxeln där den går mot styrväxeln. Ta loss de fyra (13 mm muttrarna) till de klämmor som håller styrväxeln. De märkliga långa skruvarna som ej går dra ut.

Sedan skall väl styrväxeln dras ut åt vänster framifrån räknat som jag minns det.Minns inte om man behövde lossa mera. finns någonstans en dansk gti klubbsida som beskriver detta.

Är det läckage i styrväxeln eftersom du tänkte ta ut den? Har aldrigbytt packboxar i någon sådan men det finns en kille här i Umeå som renoverar servogrejor. Oftast brukar ju pumpen lägga av på dessa.
Det går ju inte byta från servostyrväxeln till ej servo utan att byta nedre delen på rattstången!

GTi-special
2007-08-01, 20:12
Grejjen är den att jag inte kommer åt att lossa knuten till rattaxeln + att det sitter ett fäste bredvid som jag heller inte kommer åt.
Så skruvarna till klämmorna går inte att ta bort? Då blir det väl problem att först lyfta styrväxeln och sedan dra ut den, är juh trångt som satan.

Jo, styrväxeln läcker men jag har en annan som ska dit istället (också för servo).

/Jeppe

KEJO
2007-08-01, 20:25
Jo, det är väl inte så gott om plats med motorn i. Kommer ej ihåg vad som gick göra uppifrån -men du måste i all fall ta de 4 muttrarna underifrån.

P-ändar kan ju också vara kul då de går runt. Oftast sitter de ju i koningen då man skall ta loss det. Bäst med mutterdragare. När du skall tillbaka med dem går det dock runt.

T-mek
2007-08-01, 20:26
Rattaxeln lossar man från insidan, ner vid pedalerna och böka.. ;-)
Sen är det enklaste att släppa ner hela framvagnbalken, då kommer man åt hur lätt som helst. Häng upp motorn först bara... Glöm inte hjulinställningen efteråt.

GTi-special
2007-08-03, 20:04
Har nu lyckats byta styrväxeln men har ett problem kvar.
Saknar en mutter till ena styrleden och hittar ingen som passar. Vad är det för slags gänga där??

/Jeppe

KEJO
2007-08-03, 22:00
Menar du muttren till p-änden så skall den vara självlåsande. Den skall bara användas en gång. Det är en livsfarlig säkerhetsgrej. Muttren till rattaxeln likaså. Alternativet är låsvätska vilket jag dock ej riktigt rekommenderar

GTi-special
2007-08-03, 22:03
Menar du muttren till p-änden så skall den vara självlåsande. Den skall bara användas en gång. Det är en livsfarlig säkerhetsgrej. Muttren till rattaxeln likaså. Alternativet är låsvätska vilket jag dock ej riktigt rekommenderar

Precis, den muttern menar jag. Var kan man hitta nya (utan att behöva köpa helt nya styrleder) Är då inte vanlig m-gäng.

/Jeppe

KEJO
2007-08-04, 13:13
Nä, inte std gänga åk ner på VW och köp dessa. Inte något att fundera på.
Olja lite när de skall dras på. Bästa att dra ihop med en muttredragare medans man försiktigt knackar på p-ändan uppfirån så den trycks mot koningen. rengör koningen i styrstaget innan o lägg lite tunnolja där också.

GTi-special
2007-08-04, 23:00
Det var M12*1.75.
Nu är det iallafall klart och servon fungerar igen.
Framvagnsinställning nästa.

/Jeppe