handdator

Visa fullständig version : Golf GT TSI, rassel från kamkedjan ?



rolex
2012-05-23, 08:10
Hej,
Jag har en GT TSI 170hk som gått cirka 10000 mil. Jag har servat den på volkswagen enligt long life men själv bytt olja mellan varje service sedan den var ny, alltså max 1500 mil på samma olja och filter. Motorn har alltid varit lite högljudd vid start men nu tycker jag att kamkedjan verkat rassla till lite väl mycket när den startas kall. Inte varje gång men nästan.
Rasslet är bara någon sekund men ganska högt. Om jag startar om den direkt efter detta så rasslar den inte. Finns inget rassel vad jag kan höra när när motorn går. Jag vet att den här motortypen alltid låter men hur mycket är acceptabelt. Förstår att det är svårt att svara på utan att lyssna men någon kanske har erfarenhet av detta.
Har bytt olja ofta så jag tycker att jag gjort allt för att slippa problem med kedjan och spännaren. Kan det kanske vara något annat en kedjan som låter tex. hydraliska lyftarna eller något ?
Tacksam för alla synpunkter.

pudas
2012-05-23, 08:53
Jag tror inte det är någon fara så länge inte motorvarningslampan tänds. Vid 10000mil så är det nog inte onormalt att det kan låta lite från kamkedjan, men även från andra ställen utan att något behöver vara direkt fel.
Det jag misstänker är dessa motorers svagaste del är kompressorerna.

rolex
2012-05-23, 13:37
Jag tror inte det är någon fara så länge inte motorvarningslampan tänds. Vid 10000mil så är det nog inte onormalt att det kan låta lite från kamkedjan, men även från andra ställen utan att något behöver vara direkt fel.
Det jag misstänker är dessa motorers svagaste del är kompressorerna.

Ja det är klart det är ju ändå 10000 mil. Tycker inte jag kan göra så mycket mer än att byta olja var 1500 mil och inte tokköra så mycket att oljan blir för varm. TSI motorn har ju en tendens till att få höga oljetemperaturer, det är ju bara 3,6 liter olja.
Vet att det varit problem med en del kedjor, men det verkar mest vara på bilar som gått med längre serviceintervaller.

pudas
2012-05-23, 17:38
Inte för att starta ytterligare en kamkädja vs olja debatt så var det nog troligen ett konstruktionsfel på dom tidiga TSI modellernas kamkedjor.
Detta i kombination med många tjuvstopp, t.e.x vid övningskörning som knäckte kjedjorna. Enl. tidningen "Vi bilägare" så drabbades just bilskolebilar av detta!

a128
2012-05-23, 17:46
Det kan inte beror på ventilspelsunjämnarna ? detta är såfall helt normalt, och är ett jämt och klapprade ljud som vara någon alt. några sekunder
men är det ett rytmiskt och oregelbundet ljud så skulle det kunna vara kedjan, sedan bör man kanske inte ha alltför tunn olja utan lite mera normal viskositet tex. 5W-40 i en motor där oljan kan bli riktigt varm

rolex
2012-05-24, 08:13
Det kan inte beror på ventilspelsunjämnarna ? detta är såfall helt normalt, och är ett jämt och klapprade ljud som vara någon alt. några sekunder
men är det ett rytmiskt och oregelbundet ljud så skulle det kunna vara kedjan, sedan bör man kanske inte ha alltför tunn olja utan lite mera normal viskositet tex. 5W-40 i en motor där oljan kan bli riktigt varm

Det är ett rasslande ljud som börjar lite svagt men under de 1-2 sekunder det varar ökar i ljudstyrka. Det kommer direkt när motorn startar och slutar tvärt efter dom där sekunderna, avtar inte gradvis utan blir tvärt tyst.

rolex
2012-06-29, 19:59
Lite mer om rasslandet från min motor. Bilen har nu varit inne för koll och verkstaden kom fram till att det är kedjespännaren som är dålig. Enligt dom så kan det vara så att kedjan är ok men spännare dålig. Förstår inte riktigt hur dom kan säga det utan att riva motorn, kanske någon av er vet hur dom gör.
Jag har bytt olja var 1500 mil, så i och för sig kan det kanske vara så att kedjan har klarat sig.
Det som är bra är att Volkswagen tar reparationen på goodwill. Så jag får bara hoppas att dom kollar alla delar och byter det som behövs när dom nu river motorn.

rolex
2012-07-01, 15:48
Lite mer om rasslandet från min motor. Bilen har nu varit inne för koll och verkstaden kom fram till att det är kedjespännaren som är dålig. Enligt dom så kan det vara så att kedjan är ok men spännare dålig. Förstår inte riktigt hur dom kan säga det utan att riva motorn, kanske någon av er vet hur dom gör.
Jag har bytt olja var 1500 mil, så i och för sig kan det kanske vara så att kedjan har klarat sig.
Det som är bra är att Volkswagen tar reparationen på goodwill. Så jag får bara hoppas att dom kollar alla delar och byter det som behövs när dom nu river motorn.
Är det någon som vet om det förekommer att man bara behöver byta kedjespännaren ? Jag får väll förutsätta att dom byter det som behövs när dom väl har rivit och ser kedja m.m. Undrar fortfarande hur dom kunde säga att spännaren är dåligh utan att riva något.

a128
2012-07-01, 16:15
Det skulle vara att oljekanalen till den håller på att täppas till av koks

evt. kan det åtgärdas av nåot motorrengörningsmedel tex. CRC Engine Flush

stifty
2012-07-09, 16:22
Tjena Rolex,
Du jag har en Golf 1.4 TSI 2008a DSG låda
som gått visserligen 13000 mil men jag har exakt samma ljud du beskriver.
Och min fråga är egentligt hade din bil gått över 10 000mil när dom gjorde denna goodwill?

Antar att jag surt får lämna in bilen och betala dyra pengar men men..

rolex
2012-07-09, 21:44
Tjena Rolex,
Du jag har en Golf 1.4 TSI 2008a DSG låda
som gått visserligen 13000 mil men jag har exakt samma ljud du beskriver.
Och min fråga är egentligt hade din bil gått över 10 000mil när dom gjorde denna goodwill?

Antar att jag surt får lämna in bilen och betala dyra pengar men men..

Ja, den har gått 10500 mil. Jag vände mig till den återförsäljare där jag köpt bilen och gjort alla mina servicar. Men i det här fallet så har Volkswagen Sverige gått ut i pressen bl.a Vi Bilägare med att dom i de allra flesta fall tar detta om bilen skötts som den skall. Du bör kunna vända dig till vilken VW verkstad som helst då beslutet i alla fall fattas centralt.

polomannen
2012-07-12, 21:46
När man byter kedje spännaren så byter man kedjorna på samma gång det är inget snack om det............................................... ........

stifty
2012-07-17, 09:56
Vad tror ni det kostar att byta kamkedjan och spännarna på en tsi 1,4 ungefär?
Eller spänna kamkedjan?

stifty
2012-07-21, 22:32
Har fått ett pris hos mekonomen på 8200:- för arbete+material att byta kamkedjan, det måste vara ett bra pris va?

Mini_me
2012-07-22, 17:22
Skulle vända mig till VW OM du är en VW kund...har man horat ut sig på mekonomen och dylikt så är chanserna små. Trogen kund hjälps men "kund" som bara kommer när det vankas gratis är man mindre benägen att hjälpa (ganska solklart eftersom om ingen servar/köper saker från VW så finns det inga pengar att erbjuda som Goodwill).

Gissar inte...vet detta.

DPC
2012-07-22, 19:49
Lars, det är ganska hårda ord från dig. I detta fall är det klart att motorerna inte håller måttet, även om ägaren följt föreskrifterna för service vilket Vw själva vittnar om i media. Är bilen servad enligt föreskrifter så ska goodwill gälla oavsett om Volkswagenverkstad eller annan godkänd verkstad har utfört servicen. Sen förutsätter jag att det inte är den lokala verkstaden som betalar denna goodwill då det handlar om ett ursprungsfel som Vw erkänt.

rolex
2012-08-31, 19:48
Så nu har jag fått tillbaka bilen efter dryga 6 veckor på verkstad. Fanns inga kamkedjor på lager utan man väntade på en ny version. Kamkedjan har nu ett nytt artikelnummer så förhoppningsvis så kommer den att hålla bättre en dom gamla.
Jag fick allt som har med kamkedjan bytt samt även vattenpumpen då man tyckte den glappade i något lager.
Ingen kostnad för mig och gratis hyrbil hela tiden, tack Volkswagen Sverige ! Skönt att det lönar sig att sköta servicerna och vara trogen VW kund när sådant här händer.
Hoppas nu att det är färdigt med problem då jag alltid gillat bilen och gärna vill behålla den ett tag till.

DPC
2012-08-31, 21:51
Min erfarenhet av Vw i liknande fall de senaste åren är positiv. Bra att det löste sig!